تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۴۹۰
کد خبر: ۲۰۶۶۲۹
زره‌تن لهونی:

طرح تجارت مرزنشینان در راستای توانمندسازی اهالی مناطق مرزی در مجلس کلید خورد

‌می‌متالز - نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس، گفت: بر اساس طرح تجارت مرزنشینان کلیه ساکنین روستا‌ها و شهر‌های واقع در محدوده ۳۰ کیلومتری از خط جغرافیای مرز‌های سیاسی کشور مشمول دریافت کد مرز نشینی می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، آرش زره تن لهونی گفت: مساله کولبری یکی از معضلات و مشکلات جدی برای مردم ساکن در مناطق مرزی، مخصوصا غرب کشور در سال‌های اخیر بوده در این راستا طرح تجارت مرزنشینان برای حل معضل کولبری و توانمند سازی اهالی مرزی تدوین شده است.
نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:بر اساس این طرح ساکنین محدوده ۳۰ کیلومتری مرز، کد مرزنشینی دریافت می‌کنند و از معافیت ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریالی عوارض گمرکی به ازای هر کد سرپرست خانوار برخوردار می‌شوند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که پیشنهاد دهنده این طرح است، افزود: با توجه به مسائل مذکور و لزوم تامین معیشت مرزنشینان و جلوگیری از تبعات اجتماعی آن، طرح تجارت مرزنشینان با امضاء ۶۵ نماینده مجلس اعلام وصول شده است که در راستای حل معضل کولبری و توانمندسازی معیشت اهالی مناطق مرزی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در مجلس با اشاره به تاکید رییس مجلس مبنی بر پیگیری مسایل مرزنشینان گفت: در معابر مشخص شده مرزی ۲۰۰۰ قلم کالای مورد نیازکشور در دسته بندی‌های مختلف از جمله مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی و کالا‌های مورد نیاز مردم توسط کمیته‌ای متشکل از وزارت کشور، دادستانی کل، وزارت صمت، گمرک، وزارت اطلاعات، مرزبانی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به منظور نظارت و ساماندهی بازارچه‌های مرزی در این طرح پیش بینی و مشخص شده است که با حداقل ۸۰درصد معافیت گمرکی وارد کشور شده و تا مرکز شهرستان‌های مرزی بدون محدودیت حمل شده و در بازار‌های شهرستان برای فروش به مردم و مسافران عرضه می‌شود کهاین امر علاوه بر منافع مالی ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال برای هر خانوار ساکن در ۳۰ کیلومتری مرز، باعث رونق گردشگری وایجاد اشتغال در منطقه می‌گردد.

طراح طرح تجارت مرزنشینان در این رابطه افزود:خروج این کالا‌ها از محدوده شهرستان‌ها صرفا به صورت مسافری و کالای همراه مسافر مجاز خواهد بود.
زره تن لهونی عنوان کرد: دولت موظف می‌شود علاوه بر این تسهیلات، خط اعتباری ویژه برای مناطق مرزی به منظور ایجاد صنایع با رویکرد صادراتی ایجاد نماید و ۲۰درصد عوارض اخذ شده از کالا‌های وارداتی پس از واریز به خزانه دولت عینا برای توسعه شهرستان مرزی تخصیص می‌یابد.
زره تن لهونی افزود: بر اساس طرح تجارت مرز نشینان، دولت مکلف می‌شود با توجه به مخاطرات ناشی از کولبری برای افرادی که اقدام به انتقال کالا می‌نمایند و همچنین خانواده‌های آن‌ها تسهیلات بیمه ای، اعم از درمانی در نظر گرفته و آن‌ها را تحت پوشش خدمات بیمه قرار دهد.
گفتنی است این طرح در ۱۵ ماده و مورخ ۹۹/۱۲/۴ با پیشنهاد آرش زره تن لهونی نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر و امضا ۶۵نماینده تقدیم و سه شنبه ۱۴۰۰/۱/۳۱ توسط هیات رییسه اعلام وصول گردید.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده