تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۰۷۵۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تدوین ۲ سناریو تجارت خارجی برای سال جاری / برنامه برای رشد ۲۱ درصدی تجارت

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تدوین دو سناریو خوش‌بینانه و بدبینانه برای تجارت خارجی کشور، گفت: براساس سناریوی خوش‌بینانه رشد تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ باید به میزان ۲۱ درصد افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، حمید زادبوم در رابطه با چشم انداز تجاری کشور در سال ۱۴۰۰، گفت: عوامل مختلفی در هدف‌گذاری و پیش‌بینی‌ها موثر است، لذا در موضوع تجارت خارجی کشور از آنجا که با عوامل مختلفی مواجه هستیم، باید براساس وقوع احتمالات مختلف سناریو‌های مختلفی نیز برای تحقق اهداف تجاری تدوین شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برخی عوامل تاثیرگذار بر تدوین سناریو‌های سیاست خارجی کشورمان در سال ۱۴۰۰ بیان داشت: یکی از عوامل موثر بر تجارت خارجی کشورمان بحث کاهش شیوع ویروس کرونا و میزان واکسیناسیون است، لذا این موضوع که چه اتفاقی ناشی از میزان شیوع کرونا در کشور رخ می‌دهد، می‌تواند کسب و کار در ایران را تحت تاثیر قرار دهد و تجارت خارجی کشور نیز ناشی از وضعیت شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گیرد.

وی بیان داشت: از عوامل موثر بر تجارت خارجی کشورمان، میزان تحقق شعار سال یعنی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است و به هر میزان که دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های خصوصی در تحقق شعار سال تلاش کنند و باعث رونق تولید شوند، اثر مثبت بر تجارت خارجی ما خواهد داشت.

زادبوم با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری بیان داشت: اینکه شرایط سیاسی کشور در سال جاری چقدر بر شرایط اقتصادی ما تاثیر گذار است، نیز باعث ایجاد سناریو‌هایی مختلفی برای تجارت خارجی کشور می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم ها، گفت: استمرار تحریم‌ها یا برداشته شدن تحریم‌ها نیز به طور قطع هر کدام در وضعیت تجاری کشورمان نقش دارد و لذا هر نتیجه‌ای در این بخش نیز می‌تواند برای اهداف و پیش بینی‌های تجارت خارجی کشور تاثیر گذار باشد.

وی افزود: بنابراین سناریو‌هایی که برای تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ پیش بینی می‌شود، بستگی به عوامل مختلفی دارد و لذا در چشم انداز تجارت خارجی کشور در سال جاری، دو سناریوی بدبینانه و خوش‌بینانه تدوین شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی تجارت خارجی کشور به لحاظ ارزی و وزنی در سال ۹۹ نسبت به ۹۸، گفت: واردات نیز در این سال از نظر ارزشی ۱۱.۷ درصد و از نظر وزنی حدود ۵.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: یکی از شوک‌های وارد شده بر تجارت خارجی کشورمان در سال ۹۹ بسته شدن سه ماهه مرز‌ها بر اثر شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش صادرات گاز بود.

زادبوم اظهار داشت: صادرات کشورمان در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ به میزان ۶ میلیارد دلار کاهش یافت که حدود ۲ میلیارد دلار از این کاهش مربوط به کاهش صادرات گاز بود.

وی گفت: لذا اگر مبنای سناریوی تجارت خارجی کشور را میزان تجارت سال ۹۹ تدوین کنیم این یک سناریو بدبینانه برای تجارت خارجی است و اگر سناریوی تجارت خارجی کشور را براساس قانون برنامه ششم یعنی رشد ۲۱ درصدی تجارت خارجی در هر سال تدوین کنیم این یک برنامه خوش بینانه است.

زادبوم گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه میزان تجارت خارجی کشور باید سالانه به میزان ۲۱ درصد افزایش یابد که البته این موضوع تاکنون محقق نشده و اگر محقق شده بود، وضعیت تجارت خارجی کشور بسیار متفاوت با شرایط فعلی بود.

وی بیان داشت: بنابراین در سال جاری دو سناریو خوش‌بینانه و بدبینانه برای تجارت خارجی کشور براساس عوامل موثر بر تجارت تدوین شده که این سناریو‌ها هنوز ابلاغ نشده است، اما در سازمان توسعه تجارت تهیه شده و در شورای عالی صادرات حتما مطرح و نظرات مقامات ارشد کشور را در این زمینه دریافت خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده