تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۶۷۸
کد خبر: ۲۰۷۵۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن سنگ آهن:

قیمت سنگ آهن در بورس کالا، به سمت اصلاح پیش می‌رود

‌می‌متالز - سعید عسگرزاده معتقد است که مخالفت فولادسازان با اصلاح قیمت سنگ آهن باعث می‌شود که در آینده با کمبود مواد اولیه مواجه شویم و مجبور به واردات سنگ آهن شویم. این موضوع امکان رقابت از فولادسازان داخلی را می‌گیرد و قطعا از صحنه تولید حذف خواهند شد. این یک هشدار ملی است نه صنفی. اگر فولادسازان می‌خواهند تولید پایدار داشته باشند، باید بتوانند در فرآیند افزایش بهره‌وری ورقابت پذیری جهانی تحول عظیمی در بخش فولادی سازی ایجاد کنند.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در گفت و گوی اختصاصی در خصوص گزارش منتشر شده در رسانه منتسب به انجمن تولیدکنندگان فولاد مبنی افزایش قیمت سنگ آهن توسط بورس کالا که منجر به افزایش هزینه تولید شمش می‌شود، گفت: اعداد و ارقام منتشر شده در این گزارش به هیچ وجه واقعی نیست.

سعید عسگرزاده ادامه داد: در این گزارش آمده است که قیمت سنگ آهن از قیمت مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت و قیمت توافق شده با معدنکاران بسیار بیشتر است و قیمت آن باید ۷.۵ درصد شمش فولاد خوزستان باشد. این مورد در هیچ دوره‌ای برای قیمت گذاری سنگ آهن وجود نداشته و دلیل آن هم تنوع بالا و عیار‌های مختلف سنگ آهن است.

وی تصریح کرد: قیمت سنگ آهن میانگین بین ۵ الی ۱۴ درصد فروش شمش فخوز در بورس کالا بوده است، این میانگین قیمتی بستگی به نوع، کیفیت و عیار سنگ آهن دارد؛ لذا طبیعی است که هیچ وقت قیمت گذاری بر روی سنگ آهن به طور کامل صورت نگرفته است. از سوی دیگر با بررسی آمار‌های جهانی و افزایش قیمت شمش به محدوده ۸۰۰دلار، فولادسازان بخش عمده‌ای از تولیدات خود (بیش از نیمی از ظرفیتشان) را برای صادرات برنامه ریزی می‌کنند. بدیهی است که نسبت‌های سنگ آهن و به طور کلی تمام زنجیره فولاد نیز به همان نسبت اصلاح شود و عدالت به زنجیره بازگردد.

عسگرزاده اظهار داشت: در حال حاضر قیمت سنگ آهن در داخل به ازای هر تن یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان یعنی کیلویی چهارده هزار ریال است که اگر این عدد تبدیل به دلار شود و با کسر هزینه‌های حمل و نقل، گمرگی و هزینه‌های مرتبط، بازهم قیمت سنگ آهن کمتر از نصف قیمت جهانی است که مستلزم اصلاح است لذا گزارش این رسانه نه به لحاظ اعداد و ارقام و نه به لحاظ ماهیتی واقعی نیست.
[yektanet.com]دبیر انجمن سنگ آهن تاکید کرد: مشکلی که انجمن با عرضه سنگ آهن در بورس کالا دارد، سازوکار عرضه است، یعنی زمانی که سنگ آهن در بورس عرضه می‌شود هنوز به کالا تبدیل نشده و تا زمان تحویل امکان تقلب وجود دارد لذا بهتر است که از روش بورس کالا استفاده نشود، اما معنایش این نیست که قیمت‌ها نباید واقعی شود و با نحوه قیمت‌گذاری بورس کالا هیچ مشکلی نداریم و اتفاقا با رقابت بر روی قیمت‌های پایه، قیمت‌ها در کل زنجیره به سمت اصلاح شدن پیش می‌رود.

سعید عسگرزاده در ادامه اعداد و ارقام بورس کالا را درست دانست و گفت: حتی قیمت کشف شده در بورس کالا و با رقابت روی آن باز هم به قیمت جهانی نمی‌رسد و هنوز یک فاصله بزرگی میان قیمت‌های داخلی و جهانی وجود دارد. این گپ شاید در کوتاه مدت به نفع فولادسازان باشد و با فضاسازی رسانه‌ای بتوانند شرایط را به نفع خود نگه‌دارند و روند عدالت در زنجیره فولاد را عقب بیندازند و این سود در کوتاه مدت برایشان شیرین باشد، اما در بلندمدت ممکن است چند سال دیگر، برای بخش فولاد مواد اولیه‌ای وجود نداشته باشد و مجبور به واردات شوند.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی، امکان رقابت از فولادسازان داخلی گرفته می‌شود و قطعا از صحنه تولید حذف خواهند شد. این یک هشدار ملی است نه صنفی؛ بنابراین اگر فولادسازان می‌خواهند تولید پایدار داشته باشند، باید بتوانند در فرآیند افزایش بهره‌وری ورقابت پذیری جهانی تحول عظیمی در بخش فولادی سازی ایجاد کنند.

گفتنی است که رسانه منتسب به انجمن تولیدکنندگان فولاد در گزارش خود عنوان کرده است: «بورس کالا در اقدامی بی‌سابقه، قیمت پایه سنگ آهن کلوخه برای عرضه‌های روز ۵ اردیبهشت را ۵۰ درصد بالاتر از قیمت‌های منصفانه و قانونی و ۲۸ درصد بالاتر از قیمت‌های پایه در عرضه پیشین اعلام کرده است! یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که وارد کردن این شوک قیمتی به زنجیره فولاد، می‌تواند قیمت شمش فولادی را حداقل ۱۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو افزایش دهد.»

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده