تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۰۶۶۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیامد‌های مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن برای بازار فولاد

‌می‌متالز - مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن مساله‌ای است که روند قیمت گذاری زنجیره‌ی فولاد را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. ادامه‌ی این مسیر بازار فولاد را به سمت رکود تورمی خواهد کشاند. اخبار بین المللی سنگ آهن نیز خبر از رشد قیمت داده اند که این موضوع می‌تواند مشکل را دو چندان کند.

به گزارش می‌متالز، در روز معاملات گذشته شاهد رقابت محدوده‌ی مارجین ۲۰ درصدی در بورس کالا برای خرید سنگ آهن بودیم. این سود‌های کلان و رشد قیمت‌های نامتعارف در بازار سنگ آهن مصداق واقعی فلج شدن بازار و شروع یک رکود سنگین در معاملات فولاد خواهد بود. هر چند در روز گذشته این خبر بهانه‌ای برای رشد قیمت‌های آهن آلات و فولاد بود، اما قطعا این موضوع در بازار فولاد مصداق واقعی خودزنی است. در ادامه به این موضوع بیشتر اشاره خواهیم کرد. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

 

رشد قیمت سنگ آهن دانه بندی

سنگ آهن روز گذشته را با یک روند نمایی در حجم و میزان معاملات سپری کرد. بازه‌ی مارجین معاملات به حدی بود که مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن در معاملات بورس رقم خورد. علیرغم اینکه برای گندله و کنسانتره تقاضای چشمگیری ثبت نشد؛ معاملات سنگ آهن کلوخه و دانه بندی با رقابت کاملا محسوسی در بورس کالا معامله شده است. این موضوع به صورت آنی قیمت فولاد را ۸۰۰ تومان تکان داد که این حجم از افزایش موجبات نگرانی تحلیلگران را فراهم کرده است.

 

مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن؛ چراغ سبز رشد فولاد.

اما چرا تحلیلگران از این مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن نگران هستند؟ دلیل این موضوع واضح است. بازار در شرایط فعلی در رکود سنگینی به سر می‌برد و علت اصلی آن را می‌توان انتظار بازار برای اعلام نتایج مذاکرات برجام و برزخی که ایجاد شده است نسبت داد. افزایش مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن باعث شده است که هزینه تولید فولاد تا ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو بالا برود. حال جای سوال است که رکود تورمی در بازار فولاد به نفع چه ذی اثری تمام خواهد شد؟ قطعا تمامی زنجیره‌ی فولاد از این موضوع ضربه خواهند خورد.

 

مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن؛ پیچیدگی بازار فولاد

بازار فولاد ایران به سمتی حرکت کرده است که فعالان بازار داخلی در تمنای یک حاشیه امنیت اقتصادی یا یک نقشه راه حتی کوتاه مدت قابل دسترس هستند. برای مثال کافی است که نگاهی به معاملات روز گذشته بیاندازیم. می‌توان از آمار معاملات میلگرد آجدار در بورس کالا و تقاضای ۳۶ درصدی از حجم کل عرضه این کالا و نرخ معاملاتی نزدیک به نرخ پایه؛ اینطور استنباط کرد که بازار حداقل روز گذشته به نرخ‌های کنونی و تحمیلی بازارساز بازار فولاد کشور با افزایش ۳ درصدی نسبت به نرخ مورد اقبال تقاضا در هفته گذشته، چندان روی خوش نشان نداده است. قطعا اضافه شدن موضوع مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن نیز به پیچیده شدن اوضاع خواهد انجامید و به احتمال زیاد شاهد رکود سنگین حداقل تا پایان دور اول مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا باشیم.

 

پیش بینی ناپذیری اقتصاد و فولاد

البته از آینده غیر قابل پیشبینی و کاملا شرطی بازار داخلی ما هیچ کسی خبر ندارد؛ اینکه بالاخره نرخ ارز ما بنا به وعده رئیس جمهور به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید یا طبق برخی گمانه‌های منفی و ناامید کننده برخی از فعالان اقتصادی با رها شدن فنر تورم مجددا به ۳۰ یا حتی بالاتر بازخواهد گشت؛ موضوعی است که این روز‌ها همه فعالان بازار‌ها را یک لنگه پا نگه داشته و توان راه رفتن را از آن‌ها گرفته است؛ این روز‌ها نه ملک و مسکنی خرید و فروش می‌شود و نه دست و دل کسی به انجام معاملات می‌رود. اینکه چرا بازار ساز در چنین شرایطی تصمیم به اتخاذ سیاست مارجین ۳۰ درصدی سنگ آهن می‌گیرد مساله‌ای است که جای بحث دارد.

 

دوراهی سرمایه گذاران در خصوص مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن.

اما در همین آشفته بازار قیمت‌های نجومی در زنجیره‌ی فولاد شاهد رفتار‌های متفاوتی از فعالان بزرگ بورس کالا هستیم. برخی می‌گویند بی اعتنا به نوسانات نرخ ارز باید جلو رفت و فعالیت کرد؛ عده‌ای دیگر دست و پا بسته عمل کرده و جانب اححتیاط را بیشتر رعایت می‌کنند. برای مثال در خصوص تثبیت مارجین ۳۰ درصدی سنگ آهن شرکت ذوب آهن اصفهان نتوانسته در روز گذشته برای خرید سنگ آهن رقابت کند و شرکت فولاد زرند ایرانیان، زیرمجموعه میدکو، خریدار سنگ آهن دانه‌بندی با مارجین ۲۰ درصدی بوده است. این نشان می‌دهد که فعالان در شرایط فعلی استراتژی‌های مدیریت ریسک متفاوتی را برگزیده اند.

 

علت رشد نجومی سنگ آهن داخلی

معاملات زنجیره‌ی پایین دست فولاد و گمانه‌های درج مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن از روز ۲۲ فروردین جدی شد. کار به جایی رسید که این معاملات و رقابت ۲۰ درصدی بر سر خرید سنگ آهن دانه‌بندی و رسیدن قیمت آن از ۱۱۳۲ تومان به ۱۳۵۵ تومان، در شرایط فعلی تبدیل به نوعی خودزنی و رقابت مخرب در زنجیره‌ی فولاد شده و این موضوع در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت کنسانتره و گندله می‌شود. امیدوار هستیم که این پرونده برجام هر چه سریع‌تر به هر سویی که قرار است برود؛ خاتمه پیدا کند که آثار مخرب این سرگردانی برای تمامی بازار‌های داخلی و اقتصاد کشور به مراتب پرزیان‌تر از فرجام مختومه شدن آن است.

 

تهدید رشد قیمت سنگ آهن در بازار جهانی

یک خبر از بازار جهانی در خصوص سنگ آهن به دست رسیده که می‌تواند وضعیت بازار را از این شرایط اسفناک‌تر کند. روز گذشته بدنبال افرایش قیمت ناگهانی سنگ آهن در بازار فیوچرز که ناشی از افزایش حاشیه سود موقتی فولادسازان و کاهش رشد سنگ آهن بنادر چین بود، سنگ آهن افزایش قیمت حدود ۴ درصدی یافت. اگر موج این افزایش قیمت به بازار‌های صادراتی ایران برسد شاید مارجین ۲۰ درصدی سنگ آهن در بورس کالا با موج‌های بلندتری به استقبال صنعتگران برود و این رکود و شرایط پیچیده‌تر را غیرقابل پیش بینی‌تر کند. باید ببینیم بازارساز فولاد در ایران برای این گره کور چه برنامه‌ای را در سر دارد.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده