تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۰۷۹۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت محصول میانی ارتباطی با مواد اولیه ندارد/ جلوگیری از صادرات با وضع عوارض ۷۰ درصدی

‌می‌متالز - دبیر کل انجمن سنگ آهن با اشاره به رشد ۳۰ درصدی قیمت سنگ آهن در بورس کالا، گفت: افزایش نرخ مواد اولیه باعث رشد قیمت محصولات فولادی نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگر زاده با بیان اینکه افزایش نرخ سنگ آهن اثری بر قیمت محصولات میانی و نهایی زنجیره فولاد ندارد؛ گفت: در حال حاضر قیمت محصولات میانی زنجیره فولاد ارتباطی با قیمت مواد اولیه مثل سنگ آهن ندارد و آن‌ها با قیمت‌هایی نزدیک به نرخ‌های جهانی فروخته می‌شوند پس بنابراین افزایش نرخ سنگ آهن اثر افزایشی روی نرخ محصولات فولادی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که رونق بخش معدن کمتر از توسعه بخش فولاد است، عدم اثربخشی قیمت‌های جهانی و تغییرات آن در حوزه معدن و سنگ آهن است و در نتیجه آن به شرایط کنونی که علاوه بر فرآوری و اکتشاف در قسمت استخراج هم مشکلاتی عمیق به خاطر فرسودگی تجهیزات پیش آمده؛ رسیده ایم و در حقیقتا وضعیت معدن خطرناک است.

عسگرزاده تصریح کرد: بسیاری از تجهیزات بخش معدن فولادی بوده و آن‌ها متاثر از قیمت‌های جهانی است که هزینه تمام شده بخش معدن بسیار افزایش داده است. ما تقاضا داریم که نرخ مواد اولیه هم با یک درصد پایین‌تر از قیمت جهانی تعیین شود تا فاصله‌ها کمتر شود.

وی تاکید کرد: راه اصلاح زنجیره فولاد از فشار به صنایع بالادست و تعیین قیمت شمش به نرخ جهانی عبور نمی‌کند؛ چراکه در این صورت ذخایر ملی در فرآیندی خرج شده که سودی را نصیب مصرف کننده نهایی نمی‌رساند و راه بهبود شرایط افزایش بهره وری است.

عسگرزاده با اشاره به حذف تیک صادراتی سنگ آهن و عوارض ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای آن؛ افزود: سوال اساسی این است که این عدد ۶۵ یا ۷۰ درصد از کجا آمده است؟ ما نباید ساده‌ترین کار را برای راه حل‌ها استفاده کنیم. وضع چنین عوارضی در واقع جلوگیری از صادرات سنگ آهن است چرا که با ۳۰ درصد نرخ جهانی هیچ کس صادر نخواهد کرد.

وی در پایان گفت: اساسا هر گونه ممانعت برای جلوگیری از صادرات خلاف قانون است و اگر چنین اتفاقی رقم بخورد حتما به بخش معدن و کل زنجیره ضربه وارد می‌شود. ما حداقل ۵ بار خواهان آن بودیم که وزیر فعلی پیشنهادات ما در حوزه سنگ آهن را شنوا باشد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده