تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۰۷۹۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

بهره برداری از کارخانه مشترک فولاد ایران و کویت

‌می‌متالز - تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است، اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیر‌های اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه‌های حیات اجتماعی با فراز و فرود‌های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.

به گزارش می‌متالز، «در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می‌کنیم. سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم. این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می‌شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می‌کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هفتم اردیبهشت ۱۳۵۱؛ تشخیص مالیات پیشه‌وران به اتاق اصناف واگذار شد

برای تعیین مالیات سال ۱۳۵۰ پیشه‌وران و اصناف اختیارات جدیدی به اتاق اصناف تفویض شد. مالیات این عده از مودیان براساس اعلام‌نظر اتاق اصناف وصول می‌شود و تا ۲۰ درصد اختلاف نسبت به رقم تشخیص درآمد برگ قطعی مالیات اصناف به نفع پیشه‌وران صادر می‌شود.

اتاق اصناف مکلف شده تا آخر دی‌ماه سال‌جاری کلیه اظهارنامه‌های مالیاتی پیشه‌وران را در تهران و شهرستان‌ها بررسی و به دارایی ارسال کند.

براساس این دستورالعمل اصناف و پیشه‌وران مشمول ماده ۶۳ قانون مالیات اعم از اینکه خود را مشمول پرداخت بدانند یا نه، مکلفند اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۵۰ را تا آخر تیرماه سال‌جاری به دارایی تسلیم و مالیات مورد قبول خود را پرداخت کنند.

ادارات دارایی در تهران و شهرستان‌ها اظهارنامه‌های رسیده را هر ۱۵ روز یک بار به اتاق اصناف ارسال می‌کنند و اتاق اصناف مکلف خواهد بود حداکثر ظرف ۶ ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه تا آخر دی‌ماه ۱۳۵۱ نظر اتحادیه و صنف را نسبت به مندرجات اظهارنامه‌های دریافتی و میزان درآمد هر فرد یا واحد صنفی را کسب و در اظهارنامه‌ها منعکس کند و به دارایی اعلام نماید.

به موجب همین دستورالعمل چنانچه در مورد مالیات اصناف و پیشه‌وران نظریه ممیز دارایی و اتاق اصناف ۲۰ درصد اختلاف داشته باشد برگ قطعی مالیات مودی براساس نظریه اتاق اصناف صادر می‌شود و چنانچه رقم تفاوت مالیات مورد تشخیص ممیز و اتاق اصناف از ۲۰ درصد بیشتر باشد با تایید سه ممیز طبق نظر ممیز برگ قطعی صادر می‌شود.

هفتم اردیبهشت ۱۳۶۱؛ میزان وصول مالیات سال ۶۰ به ۵۵ میلیارد تومان رسید

معاون امور مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در سال ۶۰ کل درآمد‌های مالیاتی وصول شده اعم از مستقیم و غیرمستقیم بالغ‌بر ۵۵۴ میلیارد ریال بوده است که نسبت به بودجه پیش‌بینی شده افزایش داشته است.

به عبارت دیگر یک چهارم درآمد دولت در سال ۶۰ از منابع مالیاتی تامین شده است. محمد قاسم محمدیان ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها و براساس لایحه بودجه از محل درآمد‌های مالیاتی در حدود ۶۶۶ میلیارد ریال باید در سال‌جاری وصول شود که این رقم ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد.

وی گفت: در مورد تشکیلات وزارت دارایی، دو نوع برنامه وجود دارد، یکی آموزش کادر موجود در زمینه‌های تخصصی و ایدئولوژی اسلامی و دیگری جذب نیرو‌های متعهد و مکتبی و جوان برای اجرای مقررات می‌باشد که در بعضی از جا‌ها جذب نیرو انجام و در بقیه جا‌ها نیز اقدام خواهد شد.

محمدیان افزود: نظام آینده مالیاتی کشور از دو جنبه قابل بررسی است؛ یکی از نظر کمی که یک تصاعد هندسی نسبت به سال گذشته دارد و دیگری از نظر کیفی که سعی شده است مالیات‌ها را از درآمد‌های بالا وصول کنند و افراد کم‌درآمد مشمول مالیات نشوند و در حال حاضر نیز این تغییر به مجلس داده شده که نرخ‌های بالای وصول مالیات بیشتر باشد. قبلا از درآمد‌های خالص ۵ میلیون تومان به بالا تا ۶۰ درصد آن مشمول مالیات می‌شد که این رقم با این لایحه‌ای که به مجلس داده شد از ۳ میلیون تومان به بالا تا ۷۵ درصد مشمول مالیات می‌شود؛ بنابراین یکی از اساسی‌ترین تغییرات نظام مالیاتی بعد از انقلاب در جهت وصول مالیات و همچنین افزایش بار مالیاتی بر دوش افراد پردرآمد بوده است.

هفتم اردیبهشت ۱۳۶۱؛ ایران و اوکراین چند قرارداد اقتصادی امضا کردند

«لئونید کراوچوک» رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: تمام مسائلی که در دستور مذاکراتش با رئیس‌جمهوری ایران قرار داشت در قالب اسناد و مدارک رسمی درآمدند که شکل‌دهنده خطوط روابط دو کشور در آینده است.

کراوچوک اطمینان داد که این مذاکرات و گسترش روابط ایران و اوکراین در برگیرنده هیچ نوع خطر و ضرری نسبت به هیچ کشور ثالثی نبوده است و نخواهد بود.

هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری کشورمان گفت: اوکراین در بسیاری جهات از پیشرفت‌های خوبی برخوردار است که این امر می‌تواند مورد استفاده ایران قرار گیرد. همچنین این کشور را به‌عنوان یک منبع سالم تامین نیازمندی‌های متنوع خود انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: از آنجا که هر دو کشور برای شروع همکاری‌های دوجانبه بسیار جدی و قاطع بوده‌اند. مذاکرات بسیار سریع و خوب پیشرفت کرد.

تخصیص ۵۸۰ میلیون دلار برای تامین نهاده طیور

در صورت تصویب شورای اقتصادی، امسال ۵۸۰ میلیون دلار ارز به نرخ رقابتی برای تامین دان و داروی طیور در اختیار تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ قرار می‌گیرد.

فروزش، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این میزان ارز برای تولید ۳۵ میلیون قطعه جوجه گوشتی و ۵/۲ میلیون قطعه جوجه تخم‌گذار پیش‌بینی شده است، گفت: با تصویب این مبلغ ارز امیدواریم مشکلات موجود در امر تولید مرغ و تخم‌مرغ مرتفع شده، قیمت‌های این کالا‌ها دچار نوسان نشود.

وی گفت: پارسال در حدود ۲۷۰ میلیون دلار دان موردنیاز تولیدکنندگان وارد شده بود. این در حالی است که بعد از اجرای طرح آزادسازی تولید و عرضه مرغ و تخم‌مرغ نیاز دان تولیدکنندگان بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون دلار است.

فروزش از اجرای طرح آزادسازی تولید و عرضه مرغ و تخم‌مرغ به عنوان یک طرح مثبت در جهت افزایش تولید، رشد این صنعت و فعال شدن مدیریت آن نام برد و گفت: در پی اجرای این مطرح، تعدادی از مرغداران با در نظر گرفتن منافع کوتاه‌مدت خود باعث شدند که در قیمت مرغ و تخم مرغ نوساناتی پدید آید که در این خصوص دولت با اتخاذ تصمیماتی نسبت به ایجاد تعادل در قیمت مرغ و تخم‌مرغ اقدام کرد.

غرب ۲۴ میلیارد دلار به روسیه کمک می‌کند

گروه هفت کشور صنعتی، یک مجموعه کمک ۲۴ میلیارد دلاری را برای روسیه تصویب کردند و نگرانی خود را از سرعت اندک رشد اقتصاد جهانی ابراز داشتند.

وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی هفت کشور پس از ۱۱ ساعت مذاکره، به ظاهر توانستند به اختلاف‌های خود در مورد راه‌های جلوگیری از کشیده شدن اقتصاد جهان به رکود پایان دهند.

وزرای دارایی هفت کشور انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا در اجلاس خود در واشنگتن با تاسیس یک صندوق ۶ میلیارد دلاری برای کمک به روسیه موافقت کردند، اما این کمک تا زمانی که روسیه با صندوق بین‌المللی پول در مورد یک برنامه سخت انتقال اقتصادی از کمونیسم به سرمایه‌داری به توافق نرسید، به مورد اجرا درنخواهد آمد.

هفتم اردیبهشت ۱۳۸۱؛ کارخانه مشترک فولاد ایران و کویت به بهره‌برداری می‌رسد

طرح مشترک کارخانه فولاد نورد میلگرد ایران و کویت با حضور اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن و همتای کویتی وی در کویت به بهره‌برداری می‌رسد.

کارخانه فولاد ایران و کویت (یونایتد استیل) با ۶۵ میلیون دلار اعتبار شامل ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کویت و ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری شرکت ملی فولاد ایران ساخته شده است.

این کارخانه با ظرفیت اسمی ۳۳۰ هزار تن تولید سالانه انواع میلگرد با قطر ۸ تا ۴۰ میلی‌متر با مشارکت، هدایت فنی و مدیریت کارشناسان ایرانی طرح حدود دو سال احداث شده است.

ظرفیت کارخانه تا ۵۵۰ هزار تن قابل افزایش است و در سال اول با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن تولید میلگرد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

براساس یک توافقنامه هفت ساله، ماهانه ۲۶ هزار تن مواد اولیه موردنیاز کارخانه فولاد ایران و کویت توسط فولاد خوزستان تامین می‌شود.

ایران سه بیمارستان سوریه را تجهیز می‌کند

جمهور اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در دمشق دو توافقنامه همکاری صنعتی و بهداشتی امضا کردند.

این دو توافقنامه به امضای علی عبدالعلی‌زاده، وزیر مسکن و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی و «عصام الزعیم» و «محمد ایاد الشطی» وزیران صنایع و بهداشت سوریه رسیده است. بر پایه توافقنامه بهداشتی، جمهوری اسلامی ایران سه بیمارستان جدیدالتاسیس سوریه را ضمن ارائه تسهیلات بانکی تجهیز خواهد کرد.

عبدالعلی‌زاده که در معیت محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری به سوریه سفر کرده بود، قرار است به اتفاق ایشان از مرقد عمار بن یاسر صحابی بزرگوار پیامبر که توسط وزارت مسکن و شهرسازی ایران در رقه سوریه در دست ساخت است، دیدن کند.

منبع: اقتصادنیوز

عناوین برگزیده