تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۲۰۹۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی تجارت جهانی طناب‌های فولادی (1)

آسیای شرقی صادرکننده بلامنازع طناب فولادی

می متالز - سیم بکسل و طناب فولادی در تمامی صنایع کوچک و بزرگ کاربرد دارد، چرا که هر جا صحبت از جابه‌جایی کالا و یا لیفتینگ باشد، وجود طنابی قدرتمند و مستحکم نیاز است.
آسیای شرقی صادرکننده بلامنازع طناب فولادی

به گزارش می متالز، میانگین تجارت کابل و طناب فولادی در دنیا در طی سال‌های 2010 تا 2017، به‌طور متوسط سالانه حدود 3 میلیون و 100 هزار تن بود و تقریبا روند رو به رشدی را ثبت کرد. میانگین رشد سالانه تجارت جهانی در این بازه زمانی 3 درصد برآورد شد. گفتنی است که حدود 34 درصد از صادرات جهانی این محصول در سال 2017 در اختیار چین بوده است.

طناب فولادی یا سیم بکسل (Wire Rope) از الیاف فولادی و با تابیدن آن‌ها به دور هم یا یک مغزی ساخته می‌شوند. سیم‎ و استرند (چند شاخه طناب بافته شده) و طناب‌های اسپیرال با توجه به کاربرد مورد نظر در تعداد مختلف به دور یک هسته مرکزی بافته شده و طناب مورد نظر را تشکیل می‌دهند. گفته شده طناب فولادی در سال 1834 توسط یولیوس آلبرت در شهر کلاستال آلمان برای استفاده در معادن اختراع شد. سیم بکسل و طناب فولادی در تمامی صنایع کوچک و بزرگ کاربرد دارد، چرا که هر جا صحبت از جابه‌جایی کالا و یا لیفتینگ باشد، وجود طنابی قدرتمند و مستحکم در آن نقش اساسی خواهد داشت.

به‌طور کلی طناب فولادی، در کارخانجات و کارگاه‌های کوچک و بزرگ، شرکت‌های حفاری، بنادر و کشتیرانی، شیلات و ماهیگیری،کشتی‌سازی، معادن، حمل‌و‌نقل و صنایع ریلی، پل‌سازی و آسانسور و دیگر صنایع کاربرد دارد. در تمامی این موارد ایمنی و استحکام حرف اول را می‌زند؛ به همین دلایل در تمام مراحل تولیدی طناب فولادی از مواد اولیه (که همان مفتول‌های فولادی است) تا نحوه بافت و استانداردهای مربوط به خستگی و خوردگی، نظارت و کنترل کاملی صورت می‌پذیرد.

در نمودار شماره 1 میزان تجارت جهانی در بازه زمانی سال‌های 2010 تا 2017 نشان داده شده است. بخش قابل توجهی از تجارت این محصول عموما در اختیار کشورهایی است که کشورهای صنعتی پیشرفته‌ محسوب می‌شوند. تجارت کابل و طناب فولادی در دنیا طی این سال‌ها، به‌طور میانگین سالانه حدود 3 میلیون و 100 هزار تن بود و تقریبا روند رو به رشدی را ثبت کرد. میانگین رشد سالانه تجارت جهانی در این بازه زمانی 3 درصد بود. میزان تجارت جهانی طناب فولادی در سال 2017 حدود 3 میلیون و 200 هزار تن گزارش شد که بیشترین مقدار در بازه مورد بررسی بوده است.

چین به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی اقتصاد جهانی در دهه حاضر، همانند بسیاری از محصولات صنعتی، سهم خود از تجارت جهانی طناب و مفتول فولادی را گسترش داده است؛ چنانچه در نمودار شماره 2 ملاحظه می‌شود، سهم 26 درصدی این کشور از تجارت سال 2010 به 34 درصد در سال 2017 رسید. این کشور به مدد اقتصاد قوی و نیروی کار فراوان و ارزان، در بیشتر محصولات صنعتی دنیا این چنین جایگاه خود را در اقتصاد جهانی تثبیت کرده است. بعد از چین، کره‌جنوبی و تایلند صادرکنندگان مهم این محصول در سال 2017 بودند که به‌ترتیب سهم 8 و 5 درصدی از صادرات جهانی این محصولات دارند.

عناوین برگزیده