تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۰۹۷۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس کمیته فولاد کمیسیون صنایع و معادن مطرح کرد؛

ردپای برخی مسوولان رده بالای وزارت صمت در تخلفات فولادی / طرح اصلاح زنجیره فولاد در دستور کار هفته آینده صحن

‌می‌متالز - مصطفی طاهری با تاکید بر اینکه در سال ۹۹، تنها حدود ۲۰ الی ۲۲درصد شمش فولاد از طریق بورس توزیع شده گفت: ۷۸تا ۸۰درصد محصولات تولید شده فولاد در بازار سیاه و با قیمت‌های آزاد عرضه شده است.

به گزارش می‌متالز، نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به اهمیت صنعت فولاد به عنوان بخش پیشران اقتصادی گفت: یکی از مهمترین حوزه‌های صنعتی که ارزش افزوده فراوانی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، صنایع فولادی است. حوزه‌ای که تحولات آن به طور مستقیم در شمایل سایر حوزه پایین دستی صنعت از جمله بازار لوازم خانگی، خودرو، مسکن و... اثرگذار است و عملکرد مثبت یا منفی آن، باعث بروز ثبات یا نوسان در این بخش‌ها می‌شود.

طاهری در ادامه با تشریح بخشی از مشکلات پیش روی صنعت فولاد کشور خاطرنشان کرد: در این میان، موضوع قیمت گذاری‌های دستوری، عدم شفافیت، ساختار چند نرخی، وجود بازار سیاه و... از جمله آسیب‌هایی است که مشکل ساز شده است. هرچند بر اساس قانون، تولیدکنندگان باید محصولات خود را ابتدا از طریق بورس عرضه کنند، اما حفره‌هایی در شیوه نامه‌های اجرایی وجود دارد که زمینه را برای رویکرد‌های سوداگرانه و غیرشفاف فراهم کرده است.

او افزود: اسناد و مدارک مستند حاکی از آن است که همچنان کانون‌های رانت و سوداگری با هدف استفاده از بازار‌های پیرامونی فولاد، تلاش می‌کنند ساختار شفاف عرضه از طریق بورس کالا را ناکارآمد جلوه دهند. این در حالی است که تولید فولاد در کشور، مازاد بر حجم مصرف است، اما جریانات سوداگر با هدف کسب سود بیشتر به دنبال بر هم زدن توازن در عرضه و تقاضای بازار و ایجاد نوسانات پی در پی هستند.

رییس کمیته فولاد مجلس با تحلیل آماری زنجیره عرضه و تقاضای فولاد، یادآور شد: بر اساس آمار‌های رسمی در سال ۹۹ تنها حدود ۲۰ الی ۲۲درصد شمش فولاد شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه توزیع و ۷۸الی ۸۰درصد محصولات تولید شده فولاد (ورق و شمش) در بازار سیاه و با قیمت‌های آزاد عرضه شده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد حدود ۸۰درصد بازار فولاد کشور، فاقد شفافیت‌های لازم است و نظارت‌های قانونی تنها شامل ۲۰درصد بازار می‌شود.

طاهری در ادامه گفت: در چنین شرایطی، طبیعی است که نوسانات قیمتی بازار فولاد به سایر بخش‌های پایین دستی مثل بازار خودرو، مسکن، لوازم خانگی، فلزات و آهن آلات و... سرایت کند. در حالی که بر اساس بخشنامه‌های ستاد تنظیم بازار و سایر شیوه نامه‌های اجرایی اکثر تولیدات باید از طریق بازار سرمایه توزیع می‌شد، اما در عمل بخشی از طریق مچینگ، انبارداری، شرکت‌های واسطه‌ای و... عرضه شده است.

به اعتقاد این نماینده موضوع گم شدن، ۳تن فولاد که برخی رسانه‌ها آن را بازتاب دادند در برابر حجم تخلفات و سوداگری‌هایی که در این بازار رخ می‌دهد، عدد قابل توجهی نیست.

 

طرح ساماندهی زنجیره فولاد در نوبت صحن

نماینده مردم زنجان در مجلس در پاسخ به این پرسش که طرح مجلس برای ساماندهی زنجیره فولاد چه سرانجامی پیدا کرد؟ گفت: طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد» پس از تصویب کمیسیون با رای مثبت نمایندگان در صحن نیز مواجه شد. سپس طرح به کمیسیون بازگشت تا در خصوص برخی جزئیات بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد و با اتمام بررسی‌های تخصصی در نوبت صحن قرار گرفت. بر اساس اعلام هیات رییسه، مراحل نهایی طرح، برای ارائه به شورای نگهبان طی هفته آینده انجام خواهد شد.

او افزود: در این طرح پیش بینی شده که هر نوع عرضه شمش و ورق فولاد تنها از طریق بورس صورت بگیرد. ضمن اینکه در این طرح، جرم انگاری شده تا هر بنگاه، مجموعه یا فردی که اقدام به عرضه فولاد خارج از ساختار بورس کند با مجازات‌های قانونی مواجه شود. از سوی دیگر نمایندگان معافیت‌های مالیاتی در تولید فولاد را به گونه‌ای پیش بینی کرده‌اند تا از خام فروشی این محصول جلوگیری شود.

طاهری در این خصوص که آیا در قانون ساماندهی بازار فولاد، برای پیگیری تخلفات قبلی حوزه فولاد نیز پیش بینی‌های قانونی صورت گرفته؟ گفت: نمایندگان خواستار اعمال ماده ۲۳۴ در این خصوص شده‌اند. موضوع تخلفات و سوداگری‌ها از طریق کمیسیون اصل۹۰مجلس نیز در حال پیگیری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی پرونده‌ها، حتی ردپای تخلف مسوولانی در حد برخی وزرا، معاونان وزارت صمت، مدیران ارشد شرکت‌های فولادی، شرکت‌های واسطه‌ای و... نیز دیده می‌شود. اسناد و مدارک این تخلفات گردآوری شده و با هر شخص و جریانی که تخلفی در این بخش صورت داده باشد، برخورد قانونی خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده