تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۱۰۹۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عصاری:

زلزله اشتغالزایی با توسعه بخش معدن

‌می‌متالز - عزیزاله عصاری مدیرعامل سابق شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات در همایش «معدن و فناوری» بیان کرد: ذخیره معدنی تقریبا ۶۰ میلیارد تن در دل کشور نهفته است و ۱۰ سال پیش در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شد، اما امروز با اکتشافات جدید باید این ارزش را هزار میلیارد دلار ارزیابی کرد. درنتیجه با توسعه این بخش اتفاقات بزرگی در اقتصاد کشور رخ می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، عصاری در این برنامه بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر گفتمان بخش معدن مورد توجه قرار گرفت و شاید اصلی‌ترین دلیل برای این موضوع تحریم نفت بود و باعث شد به سمت بخش معدن سوق پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ذخیره معدنی تقریبا ۶۰ میلیارد تن در دل کشور نهفته است و ۱۰ سال پیش در حدود ۷۰۰میلیارد دلار ارزش گذاری شد، اما امروز با اکتشافات جدید باید این ارزش را هزار میلیارد دلار ارزیابی کرد. درنتیجه با توسعه این بخش اتفاقات بزرگی در اقتصاد کشور رخ می‌دهد.

عصاری همچنین بیان کرد: اگر با حفظ مسائل محیط زیست این بخش را توسعه دهیم شاهد زلزله اشتغالزایی خواهیم بود. اگر به درستی از این صنعت استفاده کنیم، قطعا دستاورد ما بسیار بیشتر از شرایط عادی خواهد بود.

این فعال بخش معدن اظهار کرد: برای ورود به این بخش و استفاده از تکنولوژی باید چالش‌های موجود حل شود. اولین چالش در این حوزه قوانین و مقررات است. متاسفانه قوانین و مقررات اطمینان بخشی در این صنعت وجود ندارد. از سویی دیگر بنگاه‌های بزرگ که دارای قدرت رقابت با بزرگان جهان باشند را در اختیار نداریم.

عصاری تصریح کرد: به عنوان مثال باید بنگاه‌هایی مانند چادرملو و گل گهر با یکدیگر ادغام شوند. این تمرکز کار را آسان خواهد کرد.

وی با اشاره به چالش‌های دیگر، افزود: متاسفانه زیرساخت‌های موجود به اندازه‌ای نیست که بتوان با سرعت در مسیر توسعه حرکت کنیم. اما موضوع مهم دیگر کمبود منابع آب است و کشور به تازگی متوجه این چالش بزرگ شده است. هرچند اقدام بزرگ انتقال آب از خلیج فارس انجام شد، اما بدون شک کافی نخواهد بود.

به گفته عصاری، متاسفانه در این میان آینده مشخصی از برنامه سوبسید‌های انرژی نداریم، در حالی اکه این موضوع بر توسعه بخش معدن بسیار اثر گذار است.

وی در ادامه بیان کرد: کمبود مواد اولیه نیز از دیگر مشکلات است، اما در صورت توجه به موقع به اکتشافات امروز دیگر با این بحران مواجه نبودیم.

مدیرعامل سابق شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات همچنین افزود: باید در فرایند‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و حمل و نقل را بستر ورود فناوری‌های نوین را بررسی کنیم. شاید به صورت جزیی این کار انجام شده، اما به صورت سیستماتیک اقدامی صورت نگرفته است.

عصاری همچنین گفت: برای استفاده از فناوری با ایجاد زنجیره ارز، یک فضای بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد. باید بستر استفاده از فناوری‌های نوین در کشور فراهم شود که البته اقداماتی جزیی در این خصوص در شرکت‌های دانش بنیان ما در حال شکل‌گیری است، اما کافی نیست.

وی تاکید کرد: باید سیستم استارت‌آپی در این بخش توسعه پیدا کرده و یک اکوسیستم جدید در این بخش تعریف شود. یک پلتفرمی نیز در سال اخیر بین دانشگاه امیرکبیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و دانشگاه اردکان تعریف شد که یک گام بسیار خوب در این زمینه بوده است.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده