تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۲۱۰۹۸۶
سرویس خبر : زمین شناسی

شناسایی ۲۰۰ نقطه با پتانسیل استخراج سنگ‌های معدنی در کشور/ پیش روی پاکستان و افغانستان در صادرات

‌می‌متالز - مدیر موزه علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: ایران همواره به عنوان یکی از ۱۰ کشور شاخص معدنی جهان معرفی شده، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که ترکیه و تایلند به ترتیب سالیانه ۲۰ و ۴۰ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی دارند، این درحالی است این کشور‌ها قابل مقایسه با پتانسیل ایران در این بخش نیستند.

به گزارش می‌متالز، مهندس بهرام صادقی با اشاره به وضعیت سنگ‌های قیمتی در ایران افزود: فیروزه ایران به دلیل داشتن قدمت هفت هزار ساله در میان سایر کانی‌های دنیا شهرت جهانی دارد.

وی با اشاره به معادن سنگ گارنت (که به رنگ‌های قرمز، نارنجی، قهوه‌ای و سبز یافت می‌شود) در کشور گفت: در برخی نقاط کشور به ویژه در کرمان معادن گارنت قیمتی یافت می‌شود. گونه‌ای از این سنگ به رنگ سبز (دمانتوئید) است که با قیمت‌های بسیار بالا در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد. این سنگ پس از فیروزه نیشابور معروف‌ترین سنگ ایران به شمار می‌رود، ولی علیرغم شهرت جهانی این نوع گارنت کمتر در داخل کشور شناخته شده است.

مدیر موزه علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به وجود سنگ‌های نیمه‌قیمتی گروه‌های سیلیس و کوارتز در کرمان، همدان و خراسان اشاره کرد و افزود: علاوه بر این‌ها سنگ جاسپر (از گروه سنگ‌های سیلیس به رنگ قرمز، قهوه‌ای و سبز)، فلوریت و آمتیست در کشور موجود است و برای استخراج و معرفی آن به جامعه انجام کار‌های تحقیقاتی و اکتشافی بر روی آن‌ها ضروری است.

صادقی با تاکید بر اینکه ایران از نظر زمین‌شناسی تشابه فراوانی با کشور‌های افغانستان و پاکستان دارد، یادآور شد: کشور‌های همسایه مانند افغانستان و پاکستان با اقداماتی که در زمینه سنگ‌های قیمتی انجام دادند، جزو کشور‌های پیشرو در دنیا هستند، به گونه‌ای که زمرد، یاقوت، لعل (اسپینل) و لاجورد افغانستان و آکومارین، توپاز و انواع گارنت‌های پاکستان شهرت جهانی دارند و به دلیل توجهی که در این بخش داشتند، توانستند کانی‌های خود را در جهان معرفی کنند، ولی در کشور ما به دلیل داشتن منابع نفتی سهل‌الوصول از این منابع خدادادی غافل بوده‌ایم، در حالی که اگر بر روی سنگ‌های قیمتی کار می‌شد، می‌توانستیم ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

مدیر موزه علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی با تاکید بر اینکه بر روی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی کشور کار تحقیقاتی سیستماتیک و علمی قوی انجام نشده، گفت: از این رو به سادگی نمی‌توان ادعا کرد که چه کانی‌هایی در کشور وجود دارد و یا وجود ندارد.

صادقی، نبود کارشناس گوهرشناسی در بخش‌های علمی و دانشگاهی و صنعتی کشور را از دیگر چالش‌های کشور در زمینه سنگ‌های قیمنتی عنوان کرد و یادآور شد: پیشرفت سایر کشور‌ها در این زمینه ناشی از ارتباط تنگاتنگ میان رشته‌های زمین‌شناسی و کانی‌شناسی و جواهرشناسی و تمایل این کشور‌ها به همکاری با بخش‌های علمی و تحقیقاتی است، ولی ما تاکنون به صورت سنتی عمل کردیم و از آنجایی که علاقه‌ای برای ورود به حوزه علمی و تحقیقاتی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در کشور وجود ندارد، از این رو پروژه‌های تحقیقاتی که گا‌ها در شرکت‌های مختلف و بعضا با همکاری کشور‌های دیگر انجام می‌شود، به سرانجام قابل لمسی منجر نمی‌شود.

این محقق با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۲۰۰ نقطه در ایران شناسایی شده که دارای پتانسیل‌های سنگ‌های قیمتی است، افزود: تاکنون این نقاط به مرحله استخراج نرسیده است.

صادقی با تاکید بر اینکه ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، ۷ درصد منابع طبیعی و ذخایر دنیا را در اختیار دارد، خاطر نشان کرد: ایران همواره به عنوان یکی از ۱۰ کشور شاخص معدنی جهان معرفی شده، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که ترکیه و تایلند به ترتیب سالیانه ۲۰ و ۴۰ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی دارند، این درحالی است که این کشور‌ها قابل مقایسه با پتانسیل ایران در این بخش نیستند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر صادرات سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی ایران به شکل خام صورت می‌گیرد و سنگ‌های فرآوری شده به‌دلیل نبود یا کمبود ماشین‌آلات سهم چندانی در صادرات ندارند.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده