تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۳۶۵
کد خبر: ۲۱۱۲۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد چندهزار درصدی

‌می‌متالز - هفته گذشته قیمت بسیاری از ارز‌های دیجیتال به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت و یک عامل مهم این کاهش طولانی، اقدام شرکت تسلا بود. ایلان ماسک، مدیر این شرکت هفته قبل اعلام کرد برای فروش محصولات شرکت تسلا پرداخت با بیت‌کوین را نمی‌پذیرد. افت شدید قیمت بیت‌کوین زمینه را برای کاهش قیمت دیگر ارز‌های دیجیتالی فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، آنچه رخ داد این بود که با اظهارنظر ایلان ماسک، قیمت بیت‌کوین طی ۲۴ ساعت حدود ۱۵ درصد کاهش یافت و به زیر ۵۰ هزار دلار رسید. ماسک هزینه بالای زیست‌محیطی برای استخراج بیت‌کوین را دلیل تغییر عقیده خود عنوان کرد. او در یک توییت نوشت: «ما نگران افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق موردنیاز جهت استخراج بیت‌کوین و تراکنش‌های آن هستیم. به‌ویژه مصرف زغال‌سنگ بسیار نگران‌کننده است و این سوخت بیشترین میزان گاز‌های گلخانه‌ای را تولید می‌کند. ارز‌های دیجیتالی در بسیاری از حوزه‌ها ایده‌ای خوب هستند و ما معتقدیم این بازار آینده‌ای امیدوارکننده دارد، اما گسترش این بازار نباید به بهای لطمه وارد شدن به محیط‌زیست رخ دهد.»

سخنان ایلان ماسک اثرات فراگیری بر بازار تمامی ارز‌های دیجیتالی داشته است. قیمت بیت‌کوین سال‌جاری میلادی تا دو هفته قبل رشد چشمگیر داشت و به رقم بی‌سابقه ۶۴ هزار و ۷۰۰ دلار رسید، اما اخیرا وضعیت بازار بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتالی تغییر کرده است. حالا این احتمال مطرح است که اگر قیمت بیت‌کوین فعلا قرار نیست رشد کند، ممکن است سفته‌باز‌ها از بازار خارج شوند. یکی از معامله‌گران ارز‌های دیجیتال مستقر در آمستردام می‌گوید: «وقتی قیمت‌ها به اوج می‌رسد و سپس کاهش می‌یابد، یعنی حباب می‌ترکد، بسیاری از سرمایه‌گذاران که با امید چند برابر شدن سرمایه خود وارد بازار شده بودند از آن خارج خواهند شد و به سوی بازار‌های دیگر حرکت خواهند کرد.»

اگرچه تعیین زمان دقیق معکوس شدن روند تغییرات قیمت‌ها آسان نیست، اما به‌نظر می‌رسد تغییری بزرگ آغاز شده است. قیمت اتریوم نیز که به ۴ هزار و ۳۸۵ دلار یعنی یک رکورد رسیده بود و بسیاری از تحلیلگران افقی بسیار عالی برای آن ترسیم کرده بودند به زیر ۴هزار دلار بازگشت و قیمت دوج‌کوین که به عنوان یک ارز دیجیتالی غیرجدی ایجاد شد و تا همین اواخر کسی به آن توجه نمی‌کرد. مدتی به سرعت رشد کرد و به ۷۴ سنت رسید که افزایش چند هزار درصدی را نشان داد. اما قیمت این ارز دیجیتال نیز هفته پیش سقوط کرد و به ۴۰ سنت رسید.

برای بسیاری از تحلیلگران، کاهش شدید قیمت‌ها پس از رشد سریع آن‌ها یادآور تحولات اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ است. از قبل در این زمینه یعنی ترکیدن حباب قیمت‌ها نگرانی‌هایی وجود داشت، اما طرفداران ارز‌های دیجیتال همواره تاکید کرده‌اند که رشد ماه‌های اخیر قیمت‌ها با آنچه در آن دوره رخ داد کاملا متفاوت است. اوایل سال ۲۰۱۸ پس از به اوج رسیدن قیمت بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران به سمت ارز‌های کوچک‌تر حرکت کردند. البته در نهایت قیمت ریپل و اتریوم نیز سقوط کرد، زیرا سرمایه‌گذاران خرد به‌طور کامل از بازار خارج شدند. یکی از تحلیلگران می‌گوید: «اگر شرایط کنونی ادامه یابد به تدریج سرمایه‌گذاران از بازار خارج می‌شوند و به بورس‌باز خواهند گشت.» نکته مهم دیگر این است که بر نگرانی‌های زیست‌محیطی افزوده شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران از شرکت‌های نفتی خواسته‌اند برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کاستن از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ارائه کنند. با آنکه حرکت در مسیر مقابله با تغییرات آب و هوایی با موانع گوناگون مواجه است و پیچیدگی‌های خاص دارد. اما ضروری است این حرکت همین حالا آغاز شود. شرکت بریتیش پترولیوم از پیش قول داده استراتژی آب و هوای خود را سازگار با اهداف توافقنامه پاریس تدوین کند.

جولیا هوروویتس سی‌ان‌ان

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده