تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۳۰
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۱۱۴۵۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دو درخواست ایران خودرو، سایپا و قطعه سازان از مجلس:

روش قیمت گذاری خودرو‌ها در دو قالب اصلاح و واردات آزاد شود

‌می‌متالز - مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و دبیر انجمن قطعه سازان طی نامه‌ای به رییس کمیسیون صنایع مجلس خواستار اصلاح روش قیمت گذاری خودرو‌ها در دو قالب محصولات عمومی و اختصاصی و آزادسازی واردات شدند.

به گزارش می‌متالز، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و دبیر انجمن قطعه سازان طی نامه‌ای به عزت اله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس اعلام کردند: عطف به جلسه ۲۰ اردیبهشت، چکیده نتایج مباحثات و تصمیمات متخذه فی مابین قطعه‌سازان و خودروسازان جهت تعیین راهکار خروج از بحران صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به شرح ذیل به استحضار می‌رسد.

۱. خودروسازان و قطعه سازان بر این اصل واحد اشتراک نظر دارند به منظور رعایت حقوق مصرف کننده و تولیدکننده، ایجاد شفافیت در بازار خودرو خروج از شرایط انحصار و رعایت حقوق مصرف کننده به عنوان، ولی نعمت این صنعت، ضروری است تا روش قیمت گذاری خودرو‌ها در قالب دو دست خودرو‌های عمومی و اختصاصی که توسط وزارت صنعت معین می‌شوند بصورت زیر اصلاح شود.

الف) خودرو‌های عمومی (خودرو‌های که عموم مردم چه در بخش کم درآمد و چه با درآمد متوسط جامعه استفاده می‌کنند) با فرمول بهای تمام شده و در نظر گرفتن حداقل ۵ درصد سود با تایید و نظارت وزارت صنعت

ب) خودرو‌های اختصاصی (که همان خودرو‌های اختصاصی یا لوکس تولید داخل هستند که مشابه خارجی هم در جامعه دارند و خودرو‌های نسبتاً گران قیمت محسوب شده و دارای مشتریان خاص هم هستند) با پیشنهاد هیات مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار.

۲. خودرو سازان و قطعه سازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو را نداشته و آن را موجب بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نظر مصرف کنندگان می‌دانند.

بر این اساس درخواست می‌شود تا با جلب نظر مساعد کلیه نهاد‌های دخیل در این امر، دستورات لازم جهت اجرایی کردن پیشنهاد فوق ابلاغ شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده