به گزارش میمتالز، یونس اکبرپور پایدار، مدیرعامل «آذر اتصال» و رئیس انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعههای صنعتی و خودروی تبریز درباره پرداخت قیمت قطعات از سوی خودروسازان گفت: زمانبندی پرداخت هزینه قطعات آذر اتصال که در حوزه تامین اکسل خودروهایی مانند نیسان، آریسان، مزدا و... فعالیت دارد بهطور میانگین ۳ ماه است. این شرکت بخشی از اکسلهای مورد نیاز شرکتهای خودروساز داخلی را تامین میکند.
این فعال صنعت قطعه آذربایجانشرقی درباره میزان بدهی خودروسازان به این شرکت اکسلساز داخلی گفت: حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات ما از شرکتهای خودروسازی است.
این قطعهساز با بیان اینکه بیشتر همکاری آذر اتصال با شرکت خودروسازی سایپا است، ادامه داد: بهطور کلی این شرکت حدود ۴۰درصد اکسلهای مورد نیاز خودروسازان داخلی را تولید و تامین میکند. اکبرپور پایدار با بیان اینکه فعلا آذر اتصال صادرات ندارد، اما بخشی از نیاز بازار لوازم یدکی را پوشش میدهد، گفت: بخشی از اکسلها برای خط تولید ارسال و قسمتی هم در بازار لوازم یدکی توزیع میشود. مدیرعامل آذر اتصال در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت اکسلهای خط تولید خودرو با نرخ بازار لوازم یدکی متفاوت است، گفت: بله، قیمت قطعاتی که صنعتگر برای بازار لوازم یدکی تامین میکند بالاتر از خط تولید است علاوهبر اینکه پرداخت هزینه هم در بازار نقدی انجام میشود. این مسوول صنفی در پاسخ به این پرسش که چرا قطعهسازان تعامل بیشتری با بازار لوازم یدکی ندارند، گفت: انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعههای صنعتی و خودرو تبریز از حدود ۲ سال قبل جای خالی این موضوع یعنی همکاری و تعامل بیشتر با بازار لوازم یدکی را احساس کرد، از اینرو سال گذشته شرکت «آرمان ماشین پارت تبریز» با نام مخفف تاما پارت (TamaPart) را راهاندازی کرد. این شرکت با هدف جمعآوری قطعات تولیدی اعضای این انجمن است که در یکجا گردآوری و بستهبندی شده و سپس به بازار عرضه میشود. وی ادامه داد: حدود یک سالی است که در حوزه بازار لوازم یدکی خودرو فعالیت خود را آغاز کردهایم. این شرکت دارای دفتر و انبار در تهران و تبریز است. به این ترتیب قطعات بستهبندی و با عنوان انجمن قطعهسازان تبریز و نام تاما پارت در بازار توزیع میشود. کیفیت این قطعات تضمین شده و قابل شناسایی از قطعات قاچاق و بیکیفیت موجود در بازار هستند. این فعال صنعت قطعه خاطرنشان کرد: معضلی که چند سالی است بازار لوازم یدکی کشور با آن مواجه کرده است تولید قطعات زیرپلهای و قاچاق بوده که بلای جان صنعت قطعه و موجب بیاعتمادی شهروندان به قطعات داخلی شده است. استقبال صاحبان خودرو از قطعات ما حاکی از رضایت آنها نسبت به کیفیت و قیمت قطعات شرکت است. اکبرپور پایدار با بیان اینکه برای توسعه و گسترش فعالیت این شرکت هم برنامههای جداگانه دیده شده است، اظهار کرد: در نظر داریم در حوزه صادرات نیز ورود کنیم و با افزایش تیراژ تولید و تعامل قطعهسازان بیشتر با این برند داخلی بخشی از محصولات را برای بازارهای منطقه صادر کنیم. همچنین از جمله برنامههای دیگر تاما پارت تبدیل آن به هلدینگ بوده تا مواد اولیه مورد نیاز اعضای شرکت را با قیمت مناسبتر تامین کند.
رئیس انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعههای صنعتی و خودرو تبریز تاکید کرد: نظاممند کردن فعالیت از تولید تا توزیع یکی از ضروریات امروز صنعت قطعه کشور است. از اینرو به دنبال این هستیم تا در ساختاری نظاممند از مواد اولیه مورد نیاز تولید تا قطعات مورد نیاز بازار را در این شرکت تولید و تامین کنیم. او گفت: جای خالی چنین شرکتهایی در زنجیره تامین خودرو مشهود است. برای توسعه نیازمندیم با شیوههای سنتی در تولید و توزیع خداحافظی کنیم و به روشهای نوین جهانی روی آوریم، زیرا امروز دیگر نمیتوان با شیوههای سنتی بازاریابی کرد؛ علاوهبر اینکه در خردهفروشی، چون هر شرکتی جداگانه به بازاریابی میپردازد این روشها زمانبر و هزینهبر است، اما اگر مجموعهای برای این امر تعریف شود ساختار تولید و توزیع اصلاح شده و با افزایش راندمان کار، بهرهوری فعالیتها بالا رفته و قیمتها رقابتی میشوند. همین امر خود بستری برای صادرات و افزایش سهم قطعهسازان از بازار جهانی خواهد شد. مدیرعامل آذر اتصال اظهار کرد: درحالیکه امروز تمام تلاشها و سختیهای کار برای تولیدکننده است، اما سود هنگفت را واسطهها میبرند، زیرا صنعتگر ناچار است برای فروش، قطعات را در اختیار یک واسطه قرار دهد و این واسطهگران با دلالی بدون هیچ دردسری بیشترین سود را از آن خود میکنند.
رئیس انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعههای صنعتی و خودرو تبریز در ادامه گلایه خود اضافه کرد: این واسطهها قطعات را از سازندگان با قیمت پایین خریداری کرده و با قیمت مورد نظر خود در بازار لوازم یدکی توزیع میکنند. ما سعی کردیم با راهاندازی این شرکت این واسطهها را از تولید قطعهسازان این استان حذف کنیم.
اکبرپور پایدار با اشاره به مطالعات بسیار در اینباره گفت: شعار ما «از تولید به توزیع» است. حالا با واقعی شدن قیمت برای تولیدکننده بهدلیل حذف واسطهها، میتوان روی فناوری و توسعه واحد صنعتی با انگیزه بیشتر برنامهریزی کرد. چنین رویکردهایی قیمت را هم برای تولیدکننده و هم مصرفکننده اقتصادی خواهد کرد.
منبع: دنیای اقتصاد