تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۱۱۶۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان رتبه نخست معادن آنتیموان کشور را دارد

می متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، ماندانا زنگنه روز یکشنبه در نشست بررسی سرمایه‌گذاری معادن سیستان و بلوچستان اظهارداشت: برخی از معادن استان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند که این نشان‌دهنده ظرفیت بالای معدنی منطقه است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان ۳۹۴ معدن شناخته شده دارد که میزان ذخایر قطعی آن‌ها ۱.۱ میلیارد تن برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود استخراج اسمی آن‌ها به ۲۸ میلیون تن برسد که می‌تواند برای ۷.۳ هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حوزه معادن استان ۳.۲ درصد معادن ایران را دارد که ذخایر قطعی آن‌ها ۲.۲ درصد کل ذخایر معادن کشور است همچنین استخراج اسمی آن‌ها ۳.۵ درصد میزان کشور را دارد.

قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در کمربند فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد و در این راستا وجود معادن به نسبت غنی گشوده و ناگشوده فلزی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن با ذخایرمعدنی نظیر کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، آنتی موان، طلا و کانسار‌های غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، سیلیس، فلدسپات، کائولن و سنگ‌های ساختمانی بویژه گرانیت و همچنین پتانسیل‌های معدنی حوزه تفتان و امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک در محدوده تفتان بخشی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های این استان است.

شناخت مزیت‌های سرشار معدنی سیستان و بلوچستان و هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری و فرآوری آن‌ها و در نتیجه افزایش ارزش افزوده و ایجاد توان رقابتی در بازار‌های بین‌المللی از جمله مهمترین راه‌های رونق تولید و رسیدن به توسعه است.
به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه معادن و حرکت در جهت شکوفایی آن نیازمند زیر ساخت‌هایی است که دولت با برنامه‌ریزی منسجم، شناخت ظرفیت‌های هر منطقه و انجام کار‌های کارشناسی و سخت در شرایط تحریم‌های بین‌المللی نقش مهمی در فراهم کردن این زیر ساخت‌ها داشته است.
جایگاه سیستان و بلوچستان در حوزه معادن قابل توجه بوده که برای بررسی بیشتر این موضوع و نقش معادن این استان در توسعه کشور به بررسی گوشه‌هایی از این نعمت خدادادی و اقدامات در جهت شکوفایی آن می‌پردازیم.


منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سیستان و بلوچستان

عناوین برگزیده