تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۱۱۸۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خبر داد:

آغاز طرح تسهیلات جهش تولید و تسهیلات تام

‌می‌متالز - معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ثبت نام طرح تسهیلات جهش تولید و تام از طریق سامانه بهین یاب آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، عادل لهراسبی، با اشاره به محور‌های اولویت دار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به نام گذاری و شعار سال به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها توسط مقام معظم رهبری، در راستای تحقق شعار سال محور‌های اولویت دار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ به سازمان صمت سراسر کشور ابلاغ شده که شامل فعال کردن ظرفیت‌های خالی، نهضت ساخت داخل، فعال سازی واحد‌های راکد، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، پیشران و گلوگاهی، توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار، احیا، فعال سازی و توسعه معادن مقیاس کوچک، تامین مالی اصناف تولیدی، توسعه صادرات غیرنفتی و طرح‌های فناورانه می‌باشد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی درادامه در خصوص طرح تسهیلات جهش تولید و تام نیز افزود: درهمین راستا وزارت صمت طرح‌های تسهیلاتی جهش تولید و تام را فعال نموده است و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از طریق سایت بهین یاب درخواست خود را ثبت نموده و برای پیگیری به بانک‌های عامل منتخب جهت تشکیل پرونده مراجعه نمایند.

وی شرایط استفاده از تسهیلات مذکور را برشمرده و بیان کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات جهش تولید باید جواز تاسیس و یا مجوز صنفی معتبر از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای متقاضیان استفاده از تسهیلات (ثابت و در گردش) جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام را دارا باشند.

لهراسبی افزود: دارابودن یکی از مجوز‌های پروانه بهره برداری، گواهی فعالیت صنعتی و یا کارت شناسایی معتبر برای متقاضیان استفاده از تسهیلات سرمایه ثابت (برای توسعه) و سرمایه در گردش و همچنین واحد‌های تولیدی با ویژگی‌های صنایع با ارزش افزوده بیشتر، صادراتی بودن محصول تولیدی به استثنای مواد اولیه و خام، پیشران بودن و جایگاه در زنجیره ارزش و برخورداری از توان اشتغال زایی در اولویت انتخاب خواهند بود.

وی بیان کرد: طرح‌های فناورانه که دارای مجوز از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری دارند و واحد‌هایی که در رابطه با توسعه صادرات غیرنفتی فعال می‌باشند و دارای پروانه بهره برداری / کارت شناسایی / گواهی فعالیت صنعتی می‌باشند نیز مشمول این طرح خواهند شد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت استان مرکزی در خصوص شرایط تسهیلات نیز گفت: اولویت اصلی پرداخت تسهیلات با آن دسته از متقاضیان است که عمدتا دارای مشکلات نقدینگی بوده و از لحاظ ظرفیت تولید، دانش فنی، توان مدیریت و بازار، مشکلی برای راه اندازی یا افزایش تولید نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به راه اندازی سریع، انجام نوسازی و بازسازی لازم و تثبیت و یا افزایش تولید و اشتغال باشند. همچنین میزان تسهیلات قابل پرداخت به هر بنگاه اقتصادی، براساس نیاز واقعی بنگاه و بررسی‌های کارشناسی مراجع ذیصلاح از جمله بانک عامل خواهد بود.

لهراسبی در خصوص شرایط تسهیلات تام نیز گفت: دارا بودن جواز تاسیس (ایجادی / توسعه)، پروانه بهره برداری صنعتی، معدنی و سایر مجوزات معدنی معتبر از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای متقاضیان استفاده از تسهیلات (ثابت و درگردش) از شروط متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌باشد.

وی افزود: پرداخت تسهیلات به اولویت‌های سرمایه گذاری به منظور تامین مالی واحد‌ها و پروژه‌های معدنی و صنعتی. همچنین میزان تسهیلات قابل پرداخت به هر بنگاه‏ اقتصادی، براساس نیاز واقعی بنگاه و و بررسی‌های کارشناسی مراجع ذیصلاح از جمله بانک عامل خواهد بود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت استان مرکزی با بیان این که نرخ سود تسهیلات را، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار است بیان کرد: شناسایی، اولویت بندی و اعلام فهرست پروژه‌های مرتبط با زنجیره معدنی و صنایع معدنی از طریق کمیته‌ای مشترک بین ایمیدرو و معاونت طرح و برنامه وزارت صمت صورت می‌گیرد و حداقل ۵۰% منابع مالی فوق به این حوزه تخصیص می‌یابد. در بخش صنعت (۵۰% باقیمانده)، اولویت بندی طرح‌ها با معاونت طرح و برنامه وزارت صمت خواهد بود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده