تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۴۴
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۱۲۱۳۷
سرویس خبر : انرژی

هندی‌ها همچنان به دنبال میدان گازی فرزاد بی

‌می‌متالز - مقامات وزارت نفت هند اظهار کردند این کشور همچنان امیدوار است بتواند در توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج‌فارس مشارکت کند. با پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای برجام، بعضی از پالایشگاه‌های هندی به پلاتس گفتند که به دنبال ازسرگیری تجارت نفت با ایران هستند.

به گزارش می‌متالز، ام‌کی سورانا، رئیس هیات‌مدیره شرکت دولتی هندوستان پترولیوم که سومین پالایشگر بزرگ نفت هند است، به پلاتس گفت: هر گونه تحول مثبت مربوط به ایران قیمت نفت را کاهش می‌دهد و به کشور‌های مصرف‌کننده نظیر هند کمک می‌کند.

قیمت نفت بعید است برای مدت طولانی فراتر از ۷۰ دلار در هر بشکه حرکت کند. هر قیمتی بالای ۷۰ دلار یک پدیده موقتی خواهد بود. سایر پالایشگاه‌ها در هند که سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، اعلام کرده‌اند که واردات از ایران را از سر خواهند گرفت، زیرا گرید‌های نفتی ایران مناسب تجهیزات پالایشگاه‌های هندی است. پالایشگاه‌های هندی در ماه آوریل ۸۸/ ۱۹ میلیون تن معادل ۸۶/ ۴ میلیون بشکه در روز نفت پالایش کردند که ۸۶/ ۳۴ درصد رشد سالانه داشت. آمار آوریل به دلیل تقاضای داخلی پایین‌تر برای سوخت ۲۴/ ۵ درصد در مقایسه با مارس کاهش داشت. یک مقام ایندین‌اویل که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند است، درباره اینکه این کشور چه زمانی واردات نفت ایران را از سر خواهد گرفت، اظهارنظر نکرد. هند پس از اینکه دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از برجام خارج کرد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، خرید نفت از ایران را متوقف کرد. طبق جدیدترین نظرسنجی اوپک‌پلاتس، ایران در آوریل ۴۳/ ۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که در مقایسه با ۸/ ۳ تا ۹/ ۳ میلیون بشکه در روز پیش از دوران تحریم‌ها پایین‌تر است. هند همچنین اخیرا میدان فرزاد بی را از دست داد و ایران قرارداد توسعه این میدان گازی عظیم را به یک شرکت داخلی اعطا کرد. مقامات وزارت نفت ایران در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بودند که هر گونه مشارکت خارجی به دلیل تحریم‌های آمریکا بعید است. با این حال مقامات وزارت نفت هند به پلاتس گفتند، هند ممکن است در مراحل بعدی رشد، به این پروژه بپیوندد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده