تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۱۲۲۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر ارشد شرکت فولاد تاراز از رکورد شکنی جدید در گروه فولادمبارکه خبر داد:

افزایش عمر سینک‌رول گالوانیزه در شرکت فولاد تاراز/ ارتقای کیفیت و کاهش هزینه تولید ورق گالوانیزه با بهینه‌سازی غلتک‌های سینک‌رول

‌می‌متالز - شرکت فولاد تاراز به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه بازهم توانست در سال ۱۴۰۰ رکوردی جدید درخصوص افزایش عمر سینک‌رول گالوانیزه را به ثبت برساند. مدیر ارشد شرکت فولادتاراز در خصوص رکورد ثبت شده این شرکت در زمینه طول عمر غلتک سینک‌رول گفت: بیشترین طول عمر ثبت شده برای غلتک‌های سینک رول در فولاد تاراز در دی ماه سال ۹۹ به میزان ۲۰هزارتن تولید ورق بود که این عدد در اردیبهشت ۱۴۰۰ به بالای ۲۲ هزارتن رسید.

به گزارش می‌متالز، نادر حسین‌زاده اظهار کرد: سینک رول گالوانیزه، غلتکی است که در داخل حوضچه مذاب قرار گرفته و ورق از دور آن عبور کرده و هدایت ورق از داخل مذاب را برعهده دارد.

به گفته وی، کیفیت این غلتک و متعلقات آن تعیین کننده عمر و مدت زمانی است که بتوان از آن در داخل مذاب روی استفاده کرد. غلتک سینک رول از ابتدای راه اندازی خط تولید در فولاد تاراز یعنی از حدود ۵ سال پیش ۸ هزارتن حداکثرطول عمر مورد استفاده آن بود و بعد از رسیدن به این عدد، در صورتی که مجددا از آن استفاده می‌شد، شاهد کاهش کیفیت ورق تولیدی و ایجاد ضایعات روی محصول گالوانیزه می‌شدیم. در نتیجه روند تغییر عمر غلتک در این چند سال ادامه داشت و بعد از ۸ هزارتن، میزان عمر استفاده از آن را به ۱۴ هزارتن، ۱۶ هزارتن و در نهایت در دی ماه سال ۹۹ به ۲۰هزارتن رساندیم.

حسین زاده افزود: در ادامه مسیر تولید و اقدامات بهینه سازی از لحاظ مهندسی و انجام اصلاحات روی آن و بهره برداری صحیح اپراتوری که روی غلتک انجام شد، توانستیم در اردیبهشت ماه به رکورد ۲۲ هزار و ۳۶۸تن تولید با استفاده از این غلطک‌ها برسیم که نسبت به رکورد قبلی با افزایش ۱۰ درصدی طول عمر همراه شد.

وی افزود: این غلتک از جنس فولاد ضد زنگ بوده و مقاومت بالایی در دمای مورد استفاده دارد. همچنین به دلیل شیار‌های ایجاد شده روی آن، پوشش روی و انتقال ورق به خارج از محیط مذاب با کمک سینکرول انجام می‌شود.

به گفته مدیر ارشد کارخانه فولاد تاراز، افزایش عمر غلتک به دلیل فعالیت‌های بهینه سازی و مهندسی بوده است که روی بوش‌های موجود روی غلتک و نیز شیار‌های سطح غلتک و نیز مهندسی ساخت آن انجام شده تا در نهایت توانستیم به این کیفیت دست پیدا کنیم.

افزایش عمر سینک‌رول گالوانیزه در شرکت فولاد تاراز/ ارتقای کیفیت و کاهش هزینه تولید ورق گالوانیزه با بهینه‌سازی غلتک‌های سینک‌رول

حسین زاده ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌هایی که ورق گالوانیزه در کشور تولید می‌کنند، رکورد بیشتر از ۱۴ هزارتن تولید با استفاده از غلتک سینک رول را نداشته اند که در مقایسه با طول عمر غلتک فولاد تاراز قابل مقایسه نبوده؛ چراکه طول عمر غلتک فولاد تاراز ۱.۵ برابر دیگر غلتک‌هایی است که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: بهینه سازی و اصلاحات روی غلتک در داخل کشور انجام و بومی سازی شده تا به این سطح از کیفیت برسد. معمولا جنس این غلتک‌ها از فولاد ضد زنگ ۳۱۶ است که در داخل کشور با استفاده از ورق‌های خام این متریال ساخته شده و عملکرد بسیار مطلوبی نسبت به غلتک‌های خارجی تامین شده از داخل دارد.

به گفته حسین زاده، بهینه سازی غلتک و نوع عملکرد آن‌ها تعیین کننده کیفیت محصول خواهد بود.

وی با بیان اینکه با تامین ورق خام این غلتک از خارج از کشور امکان ساخت این نوع از غلتک‌ها درداخل وجود دارد نیز گفت: عمر غلتک‌های ساخته شده بستگی به مهندسی ساخت، کیفیت بوش‌های غلتک و کیفیت و شکل هندسی شیار‌های روی غلتک و همچنین صحیح بودن بهره‌برداری از غلتک دارد که این پارامتر‌ها در شرکت فولاد تاراز بطور صحیح انجام شده و نتایج فوق را به ارمغان آورده است.

مدیر ارشد کارخانه فولاد تاراز در پایان تاکید کرد: هر اندازه میزان کیفیت و طول عمر غلتک سینک رول افزایش پیدا کند در بهره وری تولید و همچنین کاهش هزینه‌ها اثرات مثبتی با خود به همراه خواهد داشت، چراکه این امر باعث کاهش توقفات خط و نیز ارتقای کیفیت محصول می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده