تاریخ: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۲۲۷۲
کد خبر: ۲۱۲۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
کریمی در گفت و گو با می متالز عنوان کرد:

توسعه آهن و فولاد گل گهر یکی از قطب های تولید فولاد کشور در آینده خواهد بود / صادرات غیر نفتی محرکی برای اقتصاد کشور است

می متالز - مهندس محمد کریمی - معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر - در گفت و گو با "می متالز" گفت: توسعه زیر ساخت های حمل ریلی و جاده ای و ضرورت راه اندازی پروژه فولادسازی در کمترین زمان ممکن از اولویت های این شرکت است.
توسعه آهن و فولاد گل گهر یکی از قطب های تولید فولاد کشور در آینده خواهد بود / صادرات غیر نفتی محرکی برای اقتصاد کشور است

مهندس محمد کریمی - معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر - در حاشیه نمایشگاه آیمت iMat 2018 و ماینکس Minex 2018 در گفت و گوی اختصاصی با "می متالز" به تشریح وضعیت شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر پرداخت که مصاحبه با ایشان را در ادامه می خوانید:

آقای مهندس در مورد وضعیت حال حاضر توسعه آهن و فولاد گل گهر با حضور مهندس محمد محیاپور در راس شرکت توضیح دهید؟

بله همانطور که می دانید تغییراتی طی یک تا یک ماه و نیم اخیر اتفاق افتاده است. در این دوره تمرکز ما بیشتر بر روی افزایش تولید بوده است که خوشبختانه توانسته ایم طی شهریور ماه 97 چندین بار رکورد تولید را بزنیم.  به طوری که به میزان تولید 9500 تن روزانه آهن اسفنجی دست یافته ایم که این در نوع خود در خاورمیانه بی نظیر و اتفاق بسیار خوبی است.

مدول کوثر نیز به زودی راه اندازی می شود. اتفاق خوب دیگری که با حضور مهندس محیاپور افتاده اینست که ایشان تمامی جنبه های توسعه را در نظر می گیرند و یک حرکت زیر ساختی در منابع انسانی انجام شد. پروژه توسعه کانون مدیران و کارشناسان شرکت آغاز شده است و دکتر اسفندیارپور و تیم همراهشان در حال انجام این کار هستند. همچنین پروژه توسعه زیرساخت های حمل و نقل که با توجه به ویژگی خاص هر محصول انجام می شود.  یکی از گلوگاه های اصلی بحث انبارش، سرعت حمل و نگهداری محصول است که طی همین یک ماه و نیم اتفاقات خوبی افتاده و خبر خوشی که می توانم بدهم اینست که برای اولین بار در ایران ریل آهن اسفنجی راه افتاد. همچنین اخیرا موفق شدیم 1500 محموله از گل گهر به سمت یزد حمل کنیم . این حرکت خوبی بود و در حال آماده سازی زیر ساخت ها برای تکمیل حمل و نقل ریلی طی چند ماه آینده هستیم. به این صورت می خواهیم محدودیت های کامیونی پوشش یابد و سرعت حمل و حجم انتقال محصولات را افزایش دهیم. همانطور که اشاره کردم مهندس محیاپور شروع به تغییرات کرده و تیمی که وجود دارد نیز با قدرت قصد توسعه و تغییرات خوب و توسعه آهن و فولاد کرده است. ان شاالله با کمک امام زمان این آرمان تحقق یافته و ما نیز رو سفید خواهیم شد.

در مورد طرح توسعه آهن و فولاد گل گهر توضیح می دهید؟

طرح توسعه 3 میلیون تنی فولاد را داریم. از زمانی که مهندس محیاپور آمده اند 60 میلیارد تومان هزینه و سرمایه گذاری شده است. قرارداد تجهیزات اصلی و زیرساختی نیز در حال انجام است و امید داریم طی 3 سال آینده بتوانیم 3 میلیون تن فولاد تولید کنیم. این موضوع می تواند یک نقطه عطف در صنعت فولاد کشور بوده و هم به نفع کشور و هم منطقه خواهد بود. این امر باعث تحول چشم انداز فولاد کشور شده و شرکت توسعه آهن و فولاد نیز جای خود را به عنوان یکی از قطب های تولید فولاد کشور طی 3 تا 4 سال آینده تثبیت خواهد کرد.

تکنولوژی پروژه شما چیست؟

کنسرسیومی مشترک از پریمتالز اتریش و فکور صنعت تهران تامین کننده هستند.

همین پروژه قرار بود با همکاری Uber بانک انجام شود؟

بله . قرار بود یک فاینانس 900 میلیون یورویی انجام شود اما به دلیل محدودیت های مالی با مشکل مواجه شد. امیدواریم با سیستمی که شرکت های اروپایی قرار است راه اندازی کرده و کانال مشخصی برای ایران در نظر بگیرند این مشکل رفع شود. اما در هر حال اگر صورت نپذیرد نیز با تامین داخلی کار انجام می شود و در چشم انداز ما این برنامه در نظر گرفته شده و با اینکه ممکن است به دلایل مالی به تاخیر بیفتد اما مسلما به انجام خواهد رسید. انشااله امیدواریم که پروژه را به ثمر رسانده و مملکت مان را آباد کرده و در فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز کشور ما نیز دستی داشته باشیم.

اخیرا در نمایشگاه قطر حضور داشته اید و طی چند روز آینده در نمایشگاه ترکیه حضور خواهید داشت، دستاوردها و اهداف شما از حضور در این نمایشگاه ها چیست؟

نمایشگاه قطر واقعا نمایشگاه خوبی بود. استانداردهای بین المللی را داشت. این نمایشگاه که مربوط به صنایع و محصولات قطر بود، هر گونه محصولی از صنایع دستی تا صنایع بالا دستی و پایین دستی فولاد و نفت و گاز در حوزه خلیج فارس و به خصوص قطر در آن حضور داشتند. ما نیز توانستیم با 3 مشتری خوب و تراز اول دنیا جلسه داشته باشیم.

همچنین مهندس محیاپور با سفیر محترم جمهموری اسلامی در دوحه جلسه ای داشت که آن جلسه نیز بسیار مثبت بود و دستاوردهای خوبی داشت. امیدواریم که بتوانیم اهداف آن جلسه را محقق کنیم. قطر یک کشور در حال توسعه است و به سرعت در حال گسترش زیر ساخت های خود است. با توجه به برگزاری جام جهانی 2022 در این کشور و ضرورت به پایان رساندن طرح های توسعه ای نیاز به  به میزان زیادی  مقاطع فولادی دارند و به این ترتیب قطر برای ما یک بازار بسیار خوب است و طی دو، سه سال آینده می توان روی آن حساب نمود.

علاوه بر این حضور در نمایشگاه های خارجی حتی در صورت نداشتن دستاورد، باعث ایجاد نگرش جدید و تزریق حیاتی تازه به سازمان می گردد و نیاز است کارشناسان و مدیران در این گونه نمایشگاه ها شرکت کرده و فضاهای جدید را دیده و با افراد مختلف آشنا شوند و ایده های جدیدی ایجاد کنند.

مانند فولاد مبارکه که در دنیا به عنوان یک برند شناخته شده است و این امر مرهون برندیگ و شناسایی بازار های صادراتی و حضور در بازارهای بین المللی است . رسیدن به برنامه 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 فقط مختص نیازهای داخلی نیست بلکه باید بازارهای بالقوه صادراتی را نیز به خوبی شناسایی کنیم؟

بله دقیقا همینطور است. ما باید بر روی صادرات نیز کار کنیم. ما در برنامه پنج ساله که در آن قرار داریم و پنج سال آینده باید به جایگاه صادرات غیر نفتی توجه کرده و آن را تقویت کنیم. صادرات غیر نفتی محرکی برای اقتصاد کشور است. دلیلی ندارد که همواره تک محصولی باشیم. صنایعی مانند صنایع مادر، فولاد و محصولات معدنی، کانی های فلزی و غیر فلزی می تواند به عنوان بخش خوب و دارای پتانسیلی برای جایگزینی صادارت نفتی قرار بگیرد.

در موارد دیگر مانند مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، کاشی و سرامیک که مواد استخراجی از معادن هستند نیز ما حرف برای گفتن داریم که بتوانیم باعث شکوفایی اقتصاد در حدی که مد نظر مقام معظم رهبری و رییس جمهور محترم کشور هست برسیم.

در پروژه توسعه آهن و فولاد چند نفر در حال فعالیت هستند ؟

ببینید به طور مستقیم چیزی حدود 386 نفر در حال کار هستند و وقتی پروژه کوثر  افتتاح شود تعداد افراد مشغول به کار به 450 نفر می رسد. 800 تا 900 نفر در سرویس های دیگر کار می کنند و اگر حمل و نقل جاده ای را نیز در نظر بگیریم به ازای هر نفر 7 تا 8 نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود. بنابراین خدا را شاکریم که برای حدود 2000 تا 3000 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم. امیدواریم طی سال های آینده نیز این رقم افزایش یابد.

اگر نظری در مورد نمایشگاه ماینکس دارید بفرمایید؟

این نمایشگاه با سابقه بسیار خوبی که دارد سال به سال نیز با قدرت بیشتری برگزار می شود و همچنین با کنفرانس آیمت تجمیع شد و این نیز اتفاق بسیار خوبی بود و باید آن را به فال نیک گرفت. ما همواره نباید منتظر باشیم کسانی از آن طرف آب بیایند و مسائل ما را حل کنند بلکه جوانان بسیار خوب و تحصیل کرده ای داریم که به لحاظ تئوری قوی هستند و نیاز به تجربه کار عملی و اجرایی دارند.

وظیفه ما اینست که به آنها اجازه کار و تجربه و شکست خوردن بدهیم تا ازشکست ها نیز یاد بگیرند. کشورهای توسعه یافته نیز با همان زیر ساخت های کوچک آغاز نمودند.

ژاپن نیزدر عرض 50 سال بعد از جنگ جهانی با آزمون و خطا و در اختیار قرار دادن فضا به نیروهای متخصص داخلی و تجربه به جایگاه کنونی رسید.

در انتها پروژه فولاد آلیاژی به کجا رسید؟

در حال حاضر ما قصد توسعه تولید فولاد را داریم ولی حتما در برنامه های آینده ما بحث فولاد های آلیاژی خاص نیز خواهد بود.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

 

منبع: می متالز
عناوین برگزیده