تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۱۲۵۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

عقب‌ماندگی انگلستان از کشور‌های اروپایی در رقابت برای تولید فولاد سبز

‌می‌متالز - در یک گزارش هشدار داده شده است که انگلستان در توسعه بخش‌های فولاد سبز از بقیه اروپا عقب است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، تولید فولاد بر پایه هیدروژن، به عنوان محتمل‌ترین گزینه کم‌کربن به جای استفاده از زغال‌سنگ که آلایندگی زیادی دارد، در بسیاری از کشور‌های اروپایی در حال آماده‌سازی است ، اما برنامه‌ها در انگلستان در این زمینه بسیار عقب است.

در گزارش واحد اطلاعات انرژی و اقلیم (ECIU) آمده است: ۲۳ پروژه فولاد هیدروژنی در سراسر اروپا برنامه‌ریزی‌شده یا در حال انجام است، از جمله برنامه‌های تولید صد‌ها هزار تن فولاد سبز تا اوایل سال آینده.

در این گزارش آمده است انگلستان با صنعت و بخش تحقیقات دیرینه فولاد و منابع بادی بزرگ دریایی که می‌تواند هیدروژن پاک ایجاد کند، پتانسیل خوبی قرار دارد و می‌تواند هزاران شغل را از تولید فولاد سبز ایجاد کند؛ اما هیچ برنامه مشخصی برای استفاده از هیدروژن برای تولید فولاد در این کشور وجود ندارد و فقط یک برنامه مبهم برای نصب پروژه‌ای وجود دارد که انتشار کربن را از یک کارخانه گرفته و از بین می‌برد.

در حالی تأخیر در استراتژی هیدروژن انگلستان وجود دارد که صندوق ۲۵۰ میلیون پوندی فولاد پاک در سال ۲۰۱۹ برای دفع آلایندگی از این بخش راه‌اندازی شد.

سطح جاه‌طلبی فعلی در انگلستان به اندازه کافی نیست که صنعت فولاد در رقابت برای پاک‌سازی تولید قرار گیرد.

صنعت فولاد انگلستان بیش از ۳۳۷۰۰ شغل پردرآمد را به طور مستقیم در مناطقی مانند Scunthorpe، North Lincolnshire و Port Talbot و ولز فراهم می‌کند، اما این صنعت تحت فشار واردات از آسیا، مازاد عرضه و مشکلات سرمایه‌گذاری است.

به عنوان بخشی از تلاش‌های انگلستان برای کاهش آلودگی آب و هوایی تا سال ۲۰۵۰، صنعت فولاد باید انتشارات گاز‌های آلاینده خود را در این دهه ۲۳ درصد کاهش دهد و در دهه ۲۰۳۰ به صفر برساند.

دکتر جاناتان مارشال، رئیس بخش تحلیل ECIU، گفت: این تصویر واضح از عقب افتادن انگلستان در رقابت برای رسیدن به فولاد سبز باید یک زنگ خطر برای این کشور باشد. چرخه‌های طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری به این معنی است که اکنون باید تولید گاز‌های گلخانه‌ای در بخش‌های سخت کربن‌زدایی در حال انجام باشد.

وی افزود: این امر نه تنها برای دستیابی به اهداف آب و هوایی، بلکه برای ایجاد شغل و صنایع مناسب در آینده ضروری است.

انگلستان برای تولید هیدروژن تمیز از انرژی‌های تجدیدپذیر منابع زیادی دارد، استفاده از این ظرفیت برای حمایت از صنعت فولاد پاک منافع اقتصادی زیادی را در سراسر کشور به همراه خواهد داشت.

کشور‌های اتحادیه اروپا به وضوح فرصت‌های ارائه‌شده توسط کربن‌زدایی در بخش‌های فولادی خود را می‌بینند. انگلستان باید تشخیص دهد که این یک بازار جهانی رقابتی است.

در پاسخ به این گزارش، سایما مالهوترا وزیر بازرگانی در سایه گفت منطقی نیست که صندوق فولاد پاک حداقل تا سال ۲۰۲۳ از دسترس خارج شود. او دولت را به نداشتن هیچ برنامه واقعی برای فولاد متهم کرد و افزود: کارگران خواستار بهبود اقتصادی سبز برای حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد مشاغل امن و سبز هستند، اما وزرا گوش نداده‌اند. در همین حال ده‌ها میلیارد برای بازیابی سبز در فرانسه و آلمان اختصاص داده شده است. ما توانایی این را نداریم که پشت منحنی باشیم.

وی گفت: دولت ما برای حمایت از فولادسازان انگلستان و جلوگیری از صنعت و تهدید آینده آن، قدمی برنمی‌دارد.

سخنگوی وزارت بازرگانی انگلستان هم در این باره گفت: ما در حال همکاری نزدیک با بخش فولاد انگلستان برای حمایت از انتقال آن به آینده با کربن کم هستیم. ما در حال حاضر صندوق ۲۵۰ میلیون پوندی فولاد پاک را برای حمایت از صنعت برای کاهش انتشار کربن ایجاد کرده‌ایم و استراتژی جدید کربن‌زدایی صنعتی ما مشخص می‌کند که چگونه می‌توان آن را به روشی انجام داد که از رقابت، مشاغل و رشد پاک حمایت کند.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده