تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۱۳۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تردید در ادامه مسیر قیمتی سهام

می متالز - معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت بیش از یک درصدی به پایان رسید.
تردید در ادامه مسیر قیمتی سهام

به گزارش می متالز، این امر در شرایطی رخ داد که سهامداران وکارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» اتفاق نظر قابل توجهی نداشتند. امری که نشان می‌دهد ابهامات پیرامون بازار در شرایط فعلی زیاد است و تحلیل شرایط نیز کار آسانی نخواهد بود.

صعودی: 26 درصد کارشناسان روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی را ارزیابی کرده‌اند. بازگشت آرامش  به بازار ارز که و با ثبات نرخ دلار همراه بوده است، در کنار اصلاح اخیر قیمت سهام فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران فراهم کرده است. به این دلیل که انتظار کسب بازدهی از بازار موازی کاهش یافته است اما همچنان نرخ ارز عامل حمایتی از سودآوری شرکت‌های فعال در سهام است. انعکاس این امر در گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها و به خصوص بحث در مورد تسعیر نرخ ارز حاصل از صادرات  به ویژه در مورد چند گروه بزرگتر و کالایی بازار عامل اثرگذار در صعود قیمت‌ها ارزیابی می‌شود. از طرفی امیدواری نسبت به ثبات نرخ ارز با تخفیف نگرانی‌ها در مورد مسائل سیاسی خود عامل مهم افزایش تقاضای سهامداران خواهد بود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد سهامداران در هفته‌های اخیر نسبت به وضعیت تحریم‌ها بدترین سناریو را در نظر گرفته‌اند و اعلام دوباره تصمیمی‌ از سوی ترامپ که از قبل برای  غالب سهامداران روشن بود، نمی‌تواند موجب ضعف تقاضا و نگرانی سهامداران شود.

کم‌نوسان: 52 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی سایت «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. نزدیک شدن به 13 آبان و شروع دور جدید تحریم‌ها موجب افزایش نگرانی‌ها و فشار بر قیمت سهام است با این حال به نظر می‌رسد افزایش نرخ دلار ناشی از این نگرانی‌ها مانع از افت قیمت شود. از سویی هر چند گزارش‌های شش‌ماهه بر پتانسیل بنیادی سهام تاکید کردند با این حال باید توجه داشت خوش‌بینی نسبت به سودآوری شرکت‌ها در هفته‌های اخیر بخش مهمی‌از محتوای گزارش‌های مزبور را پیش خور کرده بود. ابهام در بازارهای جهانی نیز تحت تاثیر سایه جنگ تجاری و همچنین احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا نیز مانع از اثرگذاری این بخش بر روند معاملات سهام خواهد شد.

نزولی : 22 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی دنیای بورس روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. نزدیک شدن به زمان دور جدید تحریم‌ها از سوی آمریکا با سیطره نگرانی‌ها در معاملات سهام مانع از انعکاس هر عامل بنیادی در وضعیت قیمت‌ها خواهد بود. به عبارتی سهامداران ترجیح می‌دهند ابتدا تکلیف این موضوع در معاملات سهام روشن شود وسپس به داد و ستد بپردازند.

 

سهامداران

صعودی: 42 روند شاخص سهام را صعودی ارزیابی کردند. اصلاح سهام در دو روز پایانی هفته که مصادف با انتشار وضعیت سودآوری شرکت‌ها در شش‌ ماه نخست سال بود و از این رو تحلیل وضعیت این سهام چندان بر معاملات اثر گذار نخواهد بود. تحت تاثیر محتوای این گزارش‌ها که قطعا با یک فاصله زمانی به یک جمع بندی در مورد آنها می‌رسند، عامل تقویت تقاضای سهام خواهد شد.

کم‌نوسان: 19 درصد سهامداران روند شاخص کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. از یک سو نگرانی‌ها از نزدیک شدن به 13 آبان ماه موجی از احتیاط بر سر معاملات سهام می‌افکند و از سوی دیگر محتوای گزارش‌های شش ماهه سهام برای حمایت از یک دسته مهم از شرکت‌ها جذاب می‌نماید. بسیاری از سهامداران طی این هفته دست به عصا حرکت خواهند کرد.

نزولی: 39 درصد از سهامداران روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. پیش‌خور شدن محتوای گزارش‌های شش ماهه در بخش قابل توجهی از سهام فعال در بورس تهران چندان سیگنال مثبتی برای صعود قیمت سهام باقی نمی‌گذارد. علاوه بر این تحت تاثیر نگرانی‌ها در مورد اعمال دور جدید تحریم‌ها سهامداران فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و سعی می‌کنند پیش از این مقطع زمانی از سهام خارج شوند.این امر عامل فشار بر قیمت سهام خواهد شد.

عناوین برگزیده