تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۸۱۵
کد خبر: ۲۱۳۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
تجارت فرومنگنز در خاورمیانه

ایران بزرگ‌ترین واردکننده فرومنگنز خاورمیانه

می متالز - حجم تولید فولاد در خاورمیانه و دسترسی محدود به منابع منگنز، خاورمیانه را به واردکننده فرومنگنز تبدیل کرده است. طی سال‌های اخیر، هند و کره جنوبی با افزایش صادرات به این منطقه جایگزین آفریقا در تامین تقاضای فرومنگنز این منطقه شده‌اند. ایران و ترکیه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه هستند و از این رو، بیش‌ترین واردات فرومنگنز در خاورمیانه متعلق به این 2 کشور است.
ایران بزرگ‌ترین واردکننده فرومنگنز خاورمیانه

به گزارش می متالز، رشد تولید فولاد در خاورمیانه، افزایش تقاضا و واردات فرومنگنز را در این منطقه به همراه داشته است. 8 درصد از واردات جهانی فرومنگنز در سال 2016 به مقصد کشورهای خاورمیانه بود که نسبت به سال 2001 تقریبا 2 برابر شد. هما‌ن‌طور که در نمودار 1 نشان داده شده، در سال‌های 2009 الی 2016، واردات خاورمیانه با نرخ سالانه 4.7 درصد رشد کرد و به‌حدود 152 هزار تن در سال 2016 رسید. ایران بزرگ‌ترین واردکننده این منطقه محسوب می‌شود که به‌طور متوسط مصرف‌کننده 38 درصد از واردات فرومنگنز خاورمیانه بوده است. پس از ایران، ترکیه با سهم 30 درصدی، بزرگ‌ترین واردکننده منطقه در سال‌های مورد بررسی به‌شمار می‌رود. باید خاطرنشان ساخت که ترکیه و ایران به ترتیب اولین و دومین تولیدکننده فولاد در میان کشورهای منطقه هستند. در ترکیه غالب فولاد در کوره‌های قوس الکتریکی و با مصرف قراضه تولید می‌شود. این امر باعث شده تا مصرف فرومنگنز برای گوگردزدایی که در منابع ثانویه (قراضه) به مراتب کمتر از منابع اولیه تولید فولاد است، با وجود حجم بیشتر تولید فولاد در مقایسه با ایران، کمتر باشد.

هند بزرگ‌ترین صادرکننده فرومنگنز به خاورمیانه بوده است. در سال 2016 هند بیش از 79 هزار تن فرومنگنز به خاورمیانه صادر کرد که این رقم 53 درصد از تقاضای وارداتی منطقه در این سال را تأمین کرد. پس از هند، کره جنوبی با سهم 34 درصدی، بزرگ‌ترین شریک تجاری فرومنگنز خاورمیانه در سال 2016 بود. کشورهای هند و کره جنوبی در سال‌های گذشته به‌تدریج جایگزین آفریقای جنوبی در تأمین تقاضای فرومنگنز خاورمیانه شده‌اند. در سال 2001 در حالی که هند و کره جنوبی در بازار خاورمیانه حضور نداشتند، آفریقای جنوبی 38 درصد از واردات خاورمیانه را در اختیار داشت.

از آن‌جایی که تولید فرومنگنز در منطقه خاورمیانه پاسخگوی تقاضا نیست، صادرات این منطقه چندان قابل توجه نبود. به‌طور متوسط در سال‌های 2001 تا 2016 میانگین صادرات این منطقه حدود 12 هزار تن بود که البته بیشترین مقدار آن مربوط به سال 2010 بود. در این سال حجم صادرات فرومنگنز خاورمیانه 33 هزار تن بود که بیشتر صادرات از کشور بحرین است. شرکت BAFA (Bahrain Ferro Alloys) تولیدکننده فرومنگنز در این کشور است.

با وجود این که فرومنگنز از لازمه‌های تولید فولاد است، محدودیت دسترسی به منگنز و قیمت انرژی در بسیاری از کشورها موجب شده تا واردات راهی برای تأمین تقاضای فرومنگنز باشد. البته مورد دوم نکته‌ای که است برای صنعت فروآلیاژ آفریقای جنوبی نیز با عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده جهان در سال‌های اخیر تبدیل به یک معضل شده است. از سال 2008 بحران کمبود برق در آفریقای جنوبی، جهش قیمت برق در این کشور را به همراه داشته و این خبر خوبی برای صنعت فروآلیاژ این کشور نیست. البته با بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید شرکت Eskom (تولیدکننده 95 درصد از برق مصرفی آفریقای جنوبی) و همچنین پروژه‌های آتی این شرکت، انتظار می‌رود آینده تامین انرژی در صنعت فروآلیاژ آفریقای جنوبی با مشکلی روبه‌رو نشود. تولید معدنی منگنز آفریقای جنوبی نیز همچنان پشتیبانی قوی برای تولید فرومنگنز این کشور است. بنابراین انتظار می‌رود در آینده تولید فرومنگنز در آفریقای جنوبی با توجه به رشد تقاضای جهانی، همگام با رشد تولید جهانی فولاد صعودی باشد. همچنین چشم‌انداز افزایشی تقاضای فرومنگنز فرصت کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی را برای سایر صادرکنندگان نیز فراهم خواهد کرد.

عناوین برگزیده