به گزارش می متالز، حدود 6 درصد از تجارت جهانی این محصول وارد خاورمیانه میشود. میزان تجارت جهانی در سال 2017 حدود 3 میلیون و 300 هزار تن و واردات خاورمیانه 215 هزار تن گزارش شده است.
میانگین تجارت کابل و طناب فولادی در دنیا طی سالهای 2010 تا 2017، بهطور سالانه حدود 3 میلیون و 100 هزار تن بود و تقریبا روند رو به رشدی را ثبت کرد. میانگین رشد سالانه تجارت جهانی در این بازه زمانی 3 درصد برآورد شد و 34 درصد از تجارت جهانی این محصول در سال 2017 در اختیار کشور چین بود.
واردات طناب فولادی کشورهای خاورمیانه (شامل ترکیه) بهطور میانگین در بازه سالهای 2010 تا 2017 سهم حدود 6 درصدی از تجارت جهانی را در اختیار داشت. کشورهای عضو این منطقه در بازه ذکر شده، سالانه بهطور میانگین 193 هزار تن از این محصول را وارد منطقه کردند؛ روند واردات منطقه روندی رو به افزایش بود و از حدود 172 هزار تن در سال 2010 به 215 هزار تن در سال 2017 رسید.
در نمودار شماره 1 سهم واردات منطقه از تجارت جهانی طنابهای فولادی نشان داده شده است. همانطور که در نمودار دیده میشود، از سال 2011 تا 2016 روند واردات به منطقه با شیب مثبت حرکت کرده است و سهم منطقه از واردات جهانی از 5.48 به حدود 7.26 درصد افزایش پیدا کرد؛ اما در سال 2017 سهم منطقه با شیب نزولی به 6.47 درصد کاهش یافت. در سال 2017 افت قیمت نفت و تنشهای سیاسی و منطقهای برای بسیاری از کشورهای منطقه، توأم با مشکلات اقتصادی و کسری بودجه بود. بهعنوان نمونه تنشهای سیاسی میان عربستان و قطر و محاصره اقتصادی قطر توسط عربستان، به تولید ناخالص ملی قطر در این سال آسیب جدی زد.
به گزارش صندوق بینالمللی پول این امر باعث شد تا رشد تولید ناخالص ملی این کشور از 9.2 درصد در سال 2016 به حدود 6 درصد در سال 2017 برسد؛ همچنین افت قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای نفتخیز منطقه بسیار تاثیر گذاشت. کاهش بودجه عمرانی پروژههای ساختمانی و زیرساخت جدید، طی سالهای 2015 تا 2017 در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیش از 12 درصد گزارش شد. واردات طناب فولادی با توجه به کاربرد در پروژههای مختلف نیز از این امر مستثنا نبود و در سال 2017 دچار کاهش شد.
در نمودار 2 ترکیب کشورهای واردکننده منطقه و سهم آنها در بازه زمانی مورد مطالعه نشان داده شده است. تا قبل از سال 2017 کشور امارات متحده عربی بزرگترین واردکننده طناب فولادی در خاورمیانه بود؛ ترکیه نیز بعد از امارات در جایگاه دوم واردات منطقه قرار داشت. میانگین سالانه واردات امارات متحده عربی در سالهای 2010 تا 2017 حدود 60 هزار تن، ترکیه 36 هزار تن، ایران 20 هزار تن و عربستان 17 هزار تن در سال گزارش شدهاند.