تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۲۱۳۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
موجودی شمش روی انبارهای بورس فلزات لندن در کمترین سطح 7 ماه گذشته

قیمت شمش روی، 20 درصد رشد داشت

می متالز - طی یک ماه اخیر قیمت شمش روی برخلاف چندماه گذشته روند افزایشی پیدا کرد و از عوامل کاهنده قیمت همچون افزایش شاخص ارزش دلار و کاهش رشد اقتصادی چین نیز متاثر نشد که علت این امر کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بود.
قیمت شمش روی، 20 درصد رشد داشت

به گزارش می متالز، در نمودار 1، قیمت نقدی و موجودی شمش روی در انبار بورس فلزات لندن آورده شده است. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود موجودی شمش روی انبارهای بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر روند کاهشی با شیب تندی داشته‌ است به‌گونه‌ای که موجودی شمش روی از 215 هزار و 550 تن در روز 18 سپتامبر با 20.5 درصد کاهش به 171 هزار و 250 تن در روز 19 اکتبر رسید. این میزان موجودی، کمترین رقم پس از روزهای ابتدایی ماه مارس 2018 بود، یعنی موجودی انبارهای بورس لندن به کمترین سطح طی 7.5 ماه گذشته رسید.

با توجه به نمودار 1، طی یک ماه اخیر برخلاف چند ماه گذشته قیمت شمش روی روند افزایشی را طی کرد. در روز 18 سپتامبر قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن برابر 2 هزار و 347 دلار به‌ازای هر تن بود که طی روندی افزایشی با 14.9 درصد رشد به 2 هزار و 696 دلار به‌ازای هر تن رسید.

طی یک هفته اخیر نیز قیمت شمش روی در مجموع روند افزایشی داشت. در روز دوشنبه 15 اکتبر و شروع هفته پیش قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن برابر 2 هزار و 662 دلار به‌ازای هر تن بود و طی روزهای بعد با رشد 1.3 درصدی به 2 هزار و 696 دلار به ازای هر تن در روز پایانی معاملات رسید.

در نمودار 2، روند تغییر شاخص ارزش دلار آمریکا طی یک ماه اخیر آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، شاخص ارزش دلار آمریکا طی این ماه ابتدا روند افزایشی داشت و در هفته اول اکتبر به بالای 95 واحد رسید. با این حال، در هفته دوم اکتبر وارد روندی نزولی شد. مجددا در هفته سوم اکتبر شاخص دلار آمریکا روند افزایشی به خود گرفت و در نهایت در روز جمعه 19 اکتبر به 95.38 واحد رسید.

همچنین رشد سرمایه‌گذاری ماه سپتامبر چین نیز منتشر شد که رشد 5.4 درصدی را نشان می‌دهد و این رقم از انتظار رشد سرمایه‌گذاری این کشور (5.3 درصد) بالاتر بود. اما رشد تولیدات صنعتی چین به 5.8 درصد رسید که این رقم نسبت به انتظار رشد صنعتی پیش‌بینی شده برای ماه سپتامبر چین (6 درصد) کمتر بود. همچنین GDP چین در 3ماه سوم سال 6.5 درصد رشد داشت، درحالیکه پیش‌بینی رشد GDP برای این 3ماه 6.6 درصد بود. این رقم رشد برای GDP کمترین رشد طی 10 سال گذشته است و عامل مهم برای تضعیف کامودیتی‌ها به شمار می‌رود.

آمار ضعیف عملکرد اقتصاد چین در ماه سپتامبر و تعطیلی بازارهای این کشور و حتی رشد شاخص دلار آمریکا نیز نتوانست موجب کاهش قیمت شمش روی شود و طی یک ماه اخیر قیمت شمش روی متأثر از کاهش موجودی انبارها روندی افزایشی داشت.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد