تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۱۳۹۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازگشت ۲۵۰ واحد راکد و تعطیل اصفهان به چرخه تولید در یک‌سال

‌می‌متالز - ۲۵۰ واحد تولیدی و صنعتی اصفهان که به علل مختلف راکد و یا زیر ظرفیت کار می‌کردند سال گذشته با وجود روز‌های سخت کرونایی، تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های داخلی، با تدبیر دولت تدبیر و امید در این استان احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

به گزارش می‌متالز، دولت یازدهم و دوازدهم در سال‌های اخیر با حمایت از واحد‌های تولیدی و صنعتی مانند احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال، اجرای طرح‌های رونق و رفع موانع تولید، ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط و طرح اشتغال فراگیر، راهبرد حمایت از تولید داخلی و کاهش نرخ بیکاری را در دستور کار خود قرار داده است.

حمایت از مجموعه‌های صنعتی کوچک و متوسط از جمله برنامه‌های دولت در چند سال اخیر بویژه در دوران افزایش تحریم‌ها بوده است که در یکی دو سال گذشته قوت گرفته است.

پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: سال گذشته یک‌هزار و۵۵۷ واحد راکد و تعطیل شده به چرخه تولید بازگشتند و برنامه امسال نیز بر احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال متمرکز است.



۲۰ درصد واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور غیر فعال هستند

بر اساس آمار منتشر شده، در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بیش از ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی مستقر هستند که از این تعداد ۳۷ هزار واحد فعال (بالغ بر ۸۰ درصد) و ۷۴۳ هزار نفر در این واحد‌ها اشتغال دارند و ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز (معادل ۲۰ درصد) غیر فعال هستند و بر اساس برآورد‌های اولیه در صورت فعال و احیا شدن این واحدها، ۱۹۲ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

بر اساس آمار موجود، در کشور یکهزار و پنج شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که از این تعداد ۸۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی فعال شده و در حال واگذاری است.

طی بررسی‌های انجام گرفته ۵۶ درصد واحد‌های تولیدی راکد کشور در سال گذشته مشکل تامین مالی و سرمایه در گردش داشتند.

به گفته متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته یک هزار و ۵۵۷ واحد راکد کشور بازفعال شدند و امسال حدود یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی کشور که به علل مختلف راکد و یا زیر ظرفیت کار می‌کنند به چرخه تولید باز خواهند گشت.

حفظ واحد‌های صنعتی و تولیدی موجود و حمایت از واحد‌های صنعتی غیرفعال و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید، از برنامه‌های مهم دولت محسوب می‌شود و احیای این واحد‌ها به‌عنوان راهکاری موثر در راستای توسعه اصفهان است که می‌تواند به اقتصاد این استان رونق بیش از پیش ببخشد.

احیای واحد‌های تعطیل و نیمه فعال همواره و براساس سیاست‌های محوری دولت تدبیر و امید و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید، مورد تاکید مجموعه مدیریتی استان قرار داشته است.

بازگشت ۲۵۰ واحد‌های صنعتی راکد به مدار تولید در اصفهان

یکی از اتفاقات خوبی که در سال ۹۹ برای صنعت اصفهان رخ داد، بازگشت ۲۵۰ واحد‌های صنعتی راکد به مدار تولید بود که به گفته رییس سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان، با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، با مدیریت و تلاش مجدانه دستگاه‌های اجرایی اقتصادی این استان و همکاری بانک‌ها این واحد‌ها در سال ۱۳۹۹ به چرخه تولید بازگشتند.

ایرج موفق افزود: با توجه به نامگذاری امسال به سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" از سوی رهبر معظم انقلاب، بازگشت واحد‌های تولیدی راکد به چرخه تولید با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان اصفهان بصورت یک روز در میان برای حمایت از واحد‌های صنعتی و ورود آن‌ها به چرخه تولید برگزار می‌شود و مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی در زمینه برق، گاز، آب و محیط زیست با حضور مسوولان مربوطه بررسی می‌شود.

موفق گفت: در ۲ سال گذشته حدود یک هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی جدید در استان اصفهان فعالیت خود را شروع کردند که همه این طرح‌ها بین ۶۰ درصد تا ۹۵ پیشرفت داشتند.

نرخ بیکاری در استان اصفهان از ۱۴.۵ به حدود ۹.۵ رسیده است

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان اصفهان از ۱۴.۵ به حدود ۹.۵ رسیده است افزود: در حالیکه بخش‌های کشاورزی و گردشگری استان به‌دلیل خشکسالی و شیوع کرونا با مشکل مواجه هستند و افزایش اشتغال در بخش صنعت اصفهان به خوبی خود را نشان داده است.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب هر ساله تولید را به‌عنوان اولین اولویت کشور قرار می‌دهند و باید برای رونق و حمایت از تولید بیش از پیش تلاش کنیم.

موفق خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز و عدم امکان واردات و استفاده از ماشین آلات صنعتی روز دنیا، بسیاری از واحد‌های صنعتی برای رقابت با صنایع خارجی، مجبورند ماشین آلات فرسوده و قدیمی را وارد کنند که این امر موجب کاهش بهره وری خط تولید و افزایش مصرف انرژی همراه است که قیمت تمام شده را برای واحد تولیدی افزایش می‌دهد.

وی گفت: استان اصفهان سال گذشته رتبه اول استفاده از تسهیلات بانکی رونق تولید را به خود اختصاص داد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان اضافه کرد: کارگروه‌های رفع موانع تولید که دارای زیر کمیته‌هایی با ریاست استاندار و یا معاونان و با حضور دستگاه‌های اجرایی و مدیران عامل بانک‌ها و حضور چندین تن از تولید کنندگان در استان است که در این جلسات تولیدکنندگان مشکل خود را مطرح و راهکار‌های لازم جهت رفع مشکلات آنان ارائه می‌شود و مصوبات آن جلسات برای دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها لازم الاجراست.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای رفع موانع تولید و جلب سرمایه گذار برای حفظ اشتغال موجود و اشتغالزایی‌های جدید با استقرار دولت تدبیر و امید، فراهم شد که البته توفیقات خوبی نیز در این زمینه حاصل شد؛ به طوری که با وجود مشکلاتی همچون کرونا که در جهان مشکلات اقتصادی متعددی را رقم زد و موجب بیکاری بسیاری از ساکنان این کره خاکی شد و همچنین تحریم‌ها تولید در اصفهان پویاست و صدای چرخ صنعت همچنان به گوش می‌رسد.

در این پیوند، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان، گفت: با توجه به اینکه امسال به‌عنوان سال تولید پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده است، نیاز به توجه جدی‌تر به بخش تولید و رفع موانع این بخش، احساس می‌شود.

ایوب درویشی حفظ اشتغال موجود را از اولویت‌های کاری استانداری دانست و افزود: دغدغه اصلی مسوولان استان، برطرف کردن موانع تولید است.

وی اضافه کرد: هر کدام از واحد‌های تولیدی بنا به مقتضیات، دارای مشکلات خاص خود هستند؛ بخشی با کمبود سرمایه در گردش مواجهند که بانک‌های استان آمادگی کامل برای تامین مالی آن‌ها را دارند.

درویشی ادامه داد: سال‌های گذشته برخی واحد‌ها نیز از سوی بانک‌ها تامین منابع مالی شده‌اند، اما با توجه به وجود مشکلات اقتصادی بویژه تحریم‌های ناجوانمردانه مبتلابه، دچار مشکل در بازار و تامین مواد اولیه شده‌اند.

به گفته وی، از برنامه‌های اصلی ستاد تسهیل و مدیریت استان این است که به‌صورت کلینیک کسب و کار مانند سال‌های گذشته، مسائل هر یک از واحد‌ها بررسی و با کمک مدیران و دستگاه‌های متولی مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشکلات آن‌ها برطرف شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان همچنین گفت: برخی کارخانه‌ها نیز در زمینه مالیات و بیمه دارای مشکلاتی هستند که مشکلات آن‌ها نیز بر اساس شرایط خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه پساکرونا در استان افزود: با توجه به رکود ناشی از تاثیر شیوع بیماری کرونا در بخش‌های اقتصاد کشور بوژه استان، کمیته پساکرونا برای ارزیابی وضعیت اقتصادی تشکیل شده است.

درویشی گفت: این کارگروه در سطح استان اقدام‌هایی را برای برای راه‌اندازی واحد‌های صنعتی انجام می‌دهد که امیدواریم به جهش تولید، توسعه و پایداری اشتغال در استان منجر شود که البته نیازمند تلاش و همکاری صنعتگران نیز هست.

اصفهان از حیث تعداد واحد صنعتی رتبه دوم، از لحاظ اشتغال صنعتی رتبه سوم و از نظر تعداد معادن فعال با ۸۶۰ معدن، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰ درصد از فولاد، قُطب صنایع فولاد کشور، با بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ واحد، قُطب نساجی کشور و با بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد فعال، قُطب سنگ‌های ساختمانی، تزیینی و نمای کشور محسوب می‌شود.

فعال‌کردن واحد‌های نیمه تمام، راکد و نیمه تعطیل در اصفهان یکی از راهکار‌های اساسی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی مبتلابه بوده است که در کنار نهضت حمایت از تولید داخلی و احیای واحد‌های تولیدی کوچک، با تدبیر دولت تدبیر و امید در این استان به بار نشست تا مقدمه‌ای برای تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها باشد.

کارشناسان معتقدند: اصفهان دارای ظرفیت بسیاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است که اگر موانع موجود برداشته و فرآیند‌های مورد نیاز تسهیل شود شاهد رونق هرچه بیشتر و حدوث اتفاق‌های خوب در آن خواهیم بود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده