تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۳۷
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۱۴۰۷
سرویس خبر : انرژی
مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت

نقاط مثبت متعدد سازوکار خرید نفت از بورس انرژی برای بخش خصوصی

می‌متالز - خطیبی با اشاره به نقاط مثبت متعدد اطلاعیه بورس انرژی درباره عرضه نفت گفت: معمولا قیمت های مدیترانه از قیمتهای آسیا حداقل ۲ دلار کمتر است و در نتیجه، بخش خصوصی می تواند با خرید از بورس و فروش به مشتریان آسیایی، این سود را کسب کند.
نقاط مثبت متعدد سازوکار خرید نفت از بورس انرژی برای بخش خصوصی

به گزارش می‌متالز، محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به نقاط مثبت اطلاعیه بورس انرژی مبنی بر عرضه نفت در رینگ صادراتی بورس انرژی گفت: در این اطلاعیه اخیر نکات مثبت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که شرایط را برای ورود بخش خصوصی تسهیل کرده است.

خطیبی افزود: در بحث قیمت‌گذاری معمولا قیمت های مدیترانه از قیمتهای آسیا حداقل ۲ دلار کمتر است. لذا طبق اطلاعیه، بخش خصوصی میتوانید نفت را با قیمت های مدیترانه بخرد و به آسیایی ها بفروشد و حداقل ۲ دلار به ازای هر بشکه سود می‌کنید. البته این موضوع بستگی به نوسانات قیمت نیز دارد.

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: طبق اطلاعیه بورس انرژی مقصد را آزاد گذاشتند یعنی شرطی نگذاشتند که مثلا شما به مشتریهای شرکت نفت، نفت ندهید. فقط گفتند که محموله‌های نفتی نباید به رژیم اشغالگر قدس ارسال شود. در نتیجه، پس حتی می‌شود به مشتریان شرکت نفت هم نفت فروخت. لذا این مساله جزو نقاط مثبت است.

خطیبی افزود: از طرفی ضمانت‌نامه ارزی هم نمی‌خواهند و ارائه ضمانت نامه به صورت ریالی است.

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفت: البته من منکر برخی نقاط ضعف این اطلاعیه نیستم ولی میخواهم بگویم که نقاط قوت آن را حتما نیز در نظر بگیرید که شرایط مناسبی را برای بخش خصوصی فراهم کرده است.

خطیبی با اشاره به اینکه من معتقد هستم الان هدف از بورس ما یک بورس فیزیکی است و این برخلاف بورس‌های دنیا است، افزود: مثلا شما در بورسهای نایلکس در یک روز ممکن است که صد میلیون بشکه به صورت کاغذی معامله شود. صد میلیون بشکه خیلی زیاد است یعنی به اندازه مصرف کل دنیا فقط در طول روز معامله می‌شود. اما فیزیکی آن خیلی خیلی ناچیز است.

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه بورس ما یک بورس کاغذی نیست که ما بخواهیم این خریدار به آن خریدار بدهد و آن هم به دیگری و آخرش هم مشخص نشود میزان فیزیکی آن چقدر است، گفت: ما نمیخواهیم به صورت کاغذی خریدارها با هم معامله کنند که این دردی از ما دوا نمی‌کند. ما الان مشکلمان بحث فیزیکی است و میخواهیم به صورت فیزیکی کمکی به کشور کنیم.

عناوین برگزیده