تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۱۴۹۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اثر تحریم‌ها بر استخراج مس در ایران

‌می‌متالز - با شروع واکسیناسیون و بهبود اوضاع اقتصادی، تولید در کشور‌ها جان دوباره گرفته است. بسته‌های حمایتی دولت‌ها عاملی برای افزایش تقاضا در این برهه از زمان بوده و کاهش ارزش دلار، سبب افزایش قیمت کامودیتی‌ها به خصوص گروه فلزات اساسی شده است. با توجه به شرایط بازار جهانی، مسیر صعودی برای این کامودیتی‌ها کاملا محتمل است. در صورت تداوم این روند یا حتی ثبات قیمت این گروه می‌توان آن را جز صنایع پیشرو در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفت. مس از جمله مهم‌ترین فلزات این گروه مطرح شده است.

اثر تحریم‌ها بر استخراج مس در ایران

آسیا بر فراز قله تولید مس


به گزارش می‌متالز، چین بزرگترین واردکننده مس در دنیا است که بیش از ۵۰ درصد مس جهان در آن مصرف می‌شود؛ بنابراین تغییر شرایط اقتصادی این کشور بزرگترین تاثیر را بر قیمت این فلز دارد، از طرفی استفاده گسترده مس در تکنولوژی مانند ساخت ماشین‌های برقی از دیگر عواملی است که ممکن است باعث افزایش قیمت آن در آینده شود.

آسیا بیشترین تولیدکننده این فلز در سال ۲۰۱۹ بوده است و کشور‌های چین، شیلی و ژاپن ۵۰ درصد از تولید مس دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

اثر تحریم‌ها بر استخراج مس در ایران

ظرفیت استخراج مس سالانه در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ به ۲۹.۵ هزار تن برسد، چیزی در حدود ۲۱۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۰۰!

بزرگترین صادر کننده این فلز قرمز رنگ در دنیا شیلی و بزرگترین وارد کننده آن چین است.

حجم چشمگیری از تولیدات مس در دنیا توسط چین انجام می‌شود، اما به دلیل استفاده زیاد در صنعت قادر به تامین آن نیست و برای پوشش نیاز خود مجبور به واردات این فلز می‌شود.

اثر تحریم‌ها بر استخراج مس در ایران

 

تحریم‌ها و استخراج مس در کشور


استخراج مس در ایران روند صعودی داشته و در سال ۹۷ به ۱۷۵ میلیون تن رسید. اما با سنگین‌تر شدن تحریم‌ها علیه ایران در سال ۹۸، ۴ درصدکاهش را تجربه کرد. عمده استخراج کانسنگ مس و کاتد در شرکت ملی مس انجام می‌گیرد. مس سرچشمه از مهمترین معادن این شرکت است. در سال گذشته با وجود نرخ فروش افزایشی، میزان فروش نوسانات زیادی داشته و حتی در ماه‌هایی با افت شدیدی همراه بوده است، اما در اسفند ماه رکورد مطلوبی ثبت کرد و بالاترین فروش در ۶ ماهه دوم سال را بدست آورد، که می‌تواند ناشی از بهبود در بازار جهانی باشد.

اثر تحریم‌ها بر استخراج مس در ایران


به دلیل بهره برداری زیاد از معادن مس در جهان، ممکن است تا چند سال عرضه این فلز کاهش یابد و از طرفی به میزان تقاضا هر روز اضافه گردد؛ بنابراین شرایط موجود، قیمت مس را در جهت صعودی هدایت حرکت خواهد کرد.

با توجه به تاثیرپذیری بالای شرکت‌های صادرات محور از بازار جهانی، و روند قیمتی افزایشی کامودیتی‌ها در دنیا، انتظار سودآوری بالا در این صنعت منطقی به نظر می‌رسد؛ لذا با توجه به عوامل مذکور، قرار گیری مس در صنایع پربازده، در سال ۱۴۰۰ بسیار محتمل است.

منبع: معدن ۲۴

عناوین برگزیده