به گزرش میمتالز، براساس گزارش متالبولتن سنگآهن عیار ۶۲ درصد تحویل بندر چیندائو چین در روز پنجشنبه ۲۴ ژوئن با نرخ ۲۱۳ دلار به ازای هر تن معامله شد که این رقم رکورد تاریخی بهای ثبتشده برای این محصول است که در این نشریه به چاپ رسیده است (اطلاعات قیمتی سنگآهن ۶۲ درصد تحویل بندر چیندائو از سال ۲۰۰۸ توسط نشریه متالبولتن جمعآوری میشود).
در حالی بهای سنگ آهن همچنان در اوج قیمتی خود بهسر میبرد که سیاستهای کنترل قیمت محصولات فولادی از سوی دولت چین باعثشده تا سهم بهای سنگ آهن در قیمت تمامشده شمش فولاد به بیشترین رقم تاریخی خود برسد. در این شرایط بهشدت از میزان سودآوری فولادسازان چینی کاسته شده و استمرار آن باعث میشود تا سیاست کنترل قیمت محصولات فولادی در چین دوام نداشته باشد. قرارگیری بسیاری از فولادسازان چینی در نقطه سربهسر و حتی ضرردهی باعث شده تا فولادسازان، این زمان را فرصتی مناسب برای اورهال سالانه خود درنظر بگیرند و به این ترتیب با کاهش تولید و عرضه محصول به بازار در مقابل افت بیشتر نرخ که به زیاندهی آنها منجر میشود، مقاومت کنند. این تصمیم فولادسازان چینی سدی در مقابل سیاست کاهش قیمت فولاد در این کشور است که دولت چین با جدیت بر اجرای آن اصرار دارد. این تصمیم اگرچه به تقویت بهای فولاد چین منجر میشود، اما به افت تقاضا برای سنگ آهن میانجامد و از همینرو سیگنالی منفی برای این بازار است.
در این زمان سایت ماینینگ در گزارشی به نقل از فستمارکتز خبر از احتمال کاهش محدودیتهای تولید برای واحدهای فولادی کورهبلند در استان تانگشان چین داد که این موضوع افزایش تقاضا برای مواد اولیه فولادسازان را به دنبال داشته و میتواند از رشد قیمتی سنگ آهن حمایت کند.
بازار سنگ آهن ظرف هفتههای اخیر از دادههای متعدد و متناقضی سیگنال گرفته و بهنظر میرسد این روند در کوتاهمدت نیز ادامه داشته باشد و بنابراین برآورد نوسانات این بازار کاری دشوار است. افزایش مجدد تنش میان چین و استرالیا موضوع دیگری است که میتواند بر بازار سنگ آهن و فولاد اثرگذار شود. در هفته گذشته چین شکایتی علیه استرالیا نزد سازمان تجارت جهانی ارائه داد. این شکایت درخصوص اقدامات ضددامپینگ استرالیا، اقدامات این کشور و موانع وارداتی ایجادشده در مسیر واردات محصولات زنجیره آهن و فولاد است. این موضوع میتواند پتانسیل رشد بهای سنگ آهن را فراهم کند.
رشد مستمر شاخص حمل دریایی (BalticDry) فاکتور مهم دیگری است که نشانه رشد هزینه حمل در جهان بوده و از رشد قیمتی سنگ آهن در بازارهای جهانی حمایت میکند. این شاخص در روز چهارشنبه ۲۳ ژوئن به رقم ۳ هزار و ۱۷۵ رسید. این شاخص که روزانه توسط بورس (فلزات) لندن اعلام میشود معیاری برای نرخ انتقال مواد اولیه فله از طریق حمل دریایی است. اوج این شاخص مربوط به سال ۲۰۰۸ میشود که در آن زمان قیمت نفت و بهتبع آن سوخت در اوج تاریخی خود بهسر میبرد. این شاخص در سالجاری میلادی نیز رو به افزایش گذاشت و در روزهای ابتدایی ماه مه امسال با رسیدن به رقم ۳ هزار و ۲۷۵ به بیشترین نرخ پس از سال ۲۰۱۰ رسید. از اواسط ماه مه شاهد عقبگرد این شاخص بودیم، اما مجددا پس از هفته ابتدایی ماه ژوئن، شاخص حمل دریایی رو به افزایش گذاشت؛ استمرار روند رو به رشد بهای نفت در دنیا از رشد این شاخص حمایت کرد.
براساس گزارش بلومبرگ روند رو به رشد شاخص حمل دریایی در اغلب بنادر دنیا ظرف یک هفته اخیر افزایشی بوده و بهصورت ترکیبی به محدوده ۸ هزار دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده که این رقم ۶ برابر متوسط هزینه حمل دریایی در ۵ سال گذشته است. این موضوع فاکتوری مهم در جهت تقویت بهای کالاها بهخصوص محمولههای حجیم همچون سنگآهن بهشمار میرود.
البته تمامی فاکتورهای اثرگذار در بازار سنگ آهن نیز از رشد قیمتی آن حمایت نمیکند. در جدیدترین آمار منتشرشده از سوی واله بهعنوان بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن جهان در برزیل میزان صادرات سنگ آهن این شرکت در ماه مه امسال به رقم ۲۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تن رسیده که این رقم نسبت به میزان صادرات این شرکت در ماه آوریل رشدی ۲/ ۱۳ درصدی داشته است. همچنین میزان صادرات سنگ آهن واله در ماه مه ۲۰۲۱ نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشدی ۶/ ۱۵ درصدی داشته است. در عین حال از ژانویه تا پایان ماه مه میزان صادرات سنگآهن واله به رقم ۷۶/ ۱۰۱ میلیون تن رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشدی ۱/ ۱۳ درصدی داشته است. این افزایش صادرات میتواند تا حدی به تعدیل بازار سنگآهن در دنیا بینجامد.
سنگآهن در معاملات فیوچرز نیز روزهای پرنوسانی داشت. در نیمه ابتدایی ماه مه شاهد اوجگیری قیمت سنگ آهن در بورس دالیان برای فروشهای با تحویل ۳ ماه آینده بودیم، بهگونهای که بهای هر تن سنگ آهن ۶۵ درصد برزیل تحویل بندر چیندائو چین در روز ۱۱ ماه مه به ۶/ ۲۶۰ دلار به ازای هر تن نیز رسید، اما این روند رو به رشد قیمتی در نیمه دوم ماه مه ادامه نیافت بهگونهای که در نهایت قیمت هر تن سنگ آهن ۶۵ درصد تحویل بندر چیندائو در روز ۲۸ ماه مه به نرخ ۹/ ۲۲۴ دلار به ازای هر تن رسید. سیاستهای دولت چین برای کنترل قیمت فولاد مهمترین دلیل ریزش بهای سنگ آهن در فروشهای آتی بود. اما سیگنالهای افزایشی این بازار قویتر از فشار چین ظاهر شدند و ریزش بهای سنگ آهن در معاملات فیوچرز در ماه ژوئن متوقف شد. بهای سنگآهن ۶۵ درصد تحویل بندر چیندائو برای تحویل ۳ ماه بعد به ۲۵۱ دلار به ازای هر تن در روز ۲۳ ژوئن رسید. این روزها سیگنالهای مثبت و منفی متعددی در بازار جهانی سنگ آهن حکمفرما است. تعدد این سیگنالها و میزان اثربخشی هریک به میزانی زیاد شده که برآورد آینده این بازار حتی در کوتاه و میانمدت نیز بهسادگی امکانپذیر نیست. با این وجود استمرار روند رو به رشد نرخ شاخص حمل دریایی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که اجازه افت نرخ را به این بازار نمیدهد.
منبع: دنیای اقتصاد