تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۱۶۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زمزمه‌های تحریم در گوش سهام؟

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (9 آبان)

می متالز - بورس تهران معاملات امروز را با فشار عرضه در بزرگان بازار آغاز کرد و در این بین، جریان عرضه در بنگاه‌های صادرکننده و به‌طور کلی کالامحوران بازار قابل‌ملاحظه‌تر دنبال شد. ریزش قیمت جهانی نفت و چشم‌انداز مبهم روزهای پس از تحریم، تقاضا در سهام مرتبط را وادار به عقب‌نشینی و نقدینگی‌ را روانه کانون‌های دیگر و تقاضای بیشتر را به صنایعی منتقل کرده که در پی اصلاح روزهای اخیر برای خرید جذاب شده‌اند.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (9 آبان)

به گزارش می متالز، کمتر از یک هفته تا رسمیت‌یافتن دور دیگری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی مانده و در این میان، سرنوشت صدور نفت ایران و سایر اقلام عمده صادراتی، توجه فعالان اقتصادی و به‌طور خاص، بورس‌بازان را به خود جلب کرده است. نگرانی از چگونگی اثر تحریم‌ها بر میزان صدور نفت، تمام بازارها را تحت‌الشعاع خود قرار داده و هیجان را بر معاملات سهام، ارز و طلا حاکم کرده است. نرخ دلار که در هفته‌های قبل روند نسبتا باثباتی را در زیر مرز 14 هزار تومان تجربه می‌کرد، در این هفته گارد صعودی خود را محکم و از مرز 14 هزار به‌شتاب عبور کرد. سکه نیز همسو با روند دلار در حال کم‌کردن فاصله خود از اوج تاریخی است. در نقطه مقابل، بازار سهام پس از افت‌وخیزهای متناوب در روزهای قبل، امروز را با فشار عرضه در سهام کالامحور بازار شروع کرد و همین امر مانع از تداوم رشد نیرومند شاخص کل شد. بروز این رفتار در بازارهای مختلف در حالی است که اختلاف برآوردها از میزان صدور نفت ایران در ماه‌های اخیر و عزم مشتریان عمده برای ادامه خرید از ایران حکایت از ثبات نسبی درآمدهای ارزی به‌واسطه افزایش قیمت جهانی نفت در این دوره است. از این منظر، می‌توان گفت که بخش عمده نگرانی‌ها با اغراق همراه است و از زمینه‌های بنیادی بازارها فاصله دارد. با این حال، روان‌شناخت وضعیت فعلی حاکم بر اقتصاد کشور اقتضا می‌کند که عموم فعالان، فعالیت اقتصادی خود را به جای بررسی‌های تحلیلی و منطق محاسباتی با چاشنی هیجان پی بگیرند.

نشانه‌های تغییر مدار نقدینگی

بررسی معاملات سهام طی هفته نیمه‌تعطیل جاری از شکل‌گیری الگویی حکایت می‌کند که تقاضا در آن به سمت کانون‌های جدید و کوچکتری به حرکت در آمده است. نقدینگی طی این هفته رفته‌رفته در صنایعی نظیر بانک‌ها، خودرویی‌ها و گروه‌های کوچک‌تری چون غذایی‌ها و سیمانی‌ها فعال‌تر و در نقطه مقابل، در صنایع کالایی جریان نقدینگی تضعیف شد. شکل‌گیری تقاضای قوی در سهامی که گزارش‌های ضعیف‌تری را روانه کدال کرده‌اند، نشاندهنده خوش‌بینی به عملکرد شرکت‌هایی است که طی این مدت عملکرد مطلوب و مورد انتظاری نداشتند. بانک‌ها، خودرویی‌ها  و سایر سهم‌هایی که در این مدت اصلاح چشمگیری را ثبت کرده‌اند، از منظر جذابیت خرید در جریان معاملات امروز مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند.

هر چند فعالیت شرکت‌های بزرگ در مهرماه تداوم روند مطلوب تولید را به نمایش گذاشت، اما به نظر می‌رسد مقادیر و نرخ‌های فروش، برخی از معامله‌گران این گروه‌ها را نگران محدودیت‌های عرضه در روزهای پساتحریم کرده است. از طرفی اعتصاب کامیون‌داران در نقل‌وانتقال کالاها نیز خود را به شماری از گزارش‌ها تحمیل کرد تا نگرانی از عرضه را افزون‌تر کند. با این حال، به نظر می‌رسد این مسائل در اولویت چندم سهامداران برای خرید باشد و علت اصلی را باید علاقه به ادامه کسب بازدهی در کوتاه‌مدت نسبت داد.

 شیدایی در صف خرید بانک‌ها

بورس‌بازان از روز یکشنبه به شکل قابل‌توجهی به پیشواز سهام بانک‌ها رفتند و این جریان با قدرت بیشتری در معاملات امروز ادامه یافت. هر چند حجم و ارزش کل معاملات و در نتیجه، صف‌های خرید نسبت به روزهای اوج کمتر است، با این حال، بانک‌ها در جریان دادوستدهای امروز مورد توجه خاص بازار هستند و صف‌های خریدشان از صبح پا بر جاست. این گروه رتبه نخست جذب نقدینگی را که کسب کرده هیچ، بیش از نیمی از ارزش صف‌های خرید بازار را هم طی معاملات امروز به خود اختصاص داده است. همچنان گمانه‌زنی‌های خوش‌بینانه از افزایش نرخ تسعیر برای مازاد دارایی‌های ارزی، بهانه اصلی برای حرکت رو به رشد قیمت سهم این بانک‌هاست.

 

خودروسازان؛ اصلاح قیمتی و انتظار تعدیل


انتشار کارنامه خودروسازان طی نیمه نخست امسال، وضعیت بغرنج این صنعت را به بازار مخابره کرد. این بنگاه‌ها با شناسایی زیان در چند روز انتشار عملکرد تحت فشار عرضه بودند و توجه بازار عمدتا معطوف به سهام ارزنده بازار بود. اما، عقب‌نشینی تقاضا از صنایع بنیادی و همچنین اصلاح بیش از 30 درصدی قیمت سهام خوردو و رسیدن به کف‌های حمکایتی یک‌بار دیگر نوسان‌گیران را به سمت این گروه جذب کرد تا بر خلاف عملکرد با تقاضا و صف خرید همراه شوند. علاوه بر اصلاح قیمت و جذابیت تکنیکی به نظر می‌رسد که خوش‌بینی به تعدیل قیمت خودرو موجب هم‌افزایی رشد تقاضا در این گروه شده است. 


به کام کوچک‌ترها


در روزی که اغلب معامله‌گران از سهام بزرگ چندان سراغی نمی‌گیرند و حجم معاملات کاهش نسبی داشته، سهم‌های اصطلاحا کوچک و چابک گوی سبقت را در رشد قیمت ربوده‌اند. گروه‌های کوچکی نظیر سیمانی‌ها، غذایی‌ها و یا لاستیک‌سازان که می‌توان رد پای افزایش نرخ فروش و انتظار برای بهبود سودآوری را در گزارش‌های آنها دید، در پی حجم مبنای پایین و چابکی سهام آنها به مدار مثبت بازگشته‌اند.

عناوین برگزیده