تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۲۱۶۵۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس هیات عامل ایمیدرو در جمع مدیران فولاد خوزستان مطرح کرد:

بسته پیشنهادی ایمیدرو برای تامین پایدار برق معدن و صنایع معدنی/ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف در عمق؛ دو راهبرد اثربخش در تامین خوراک

‌می‌متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: به منظور تامین برق پایدار معدن و صنایع معدنی برنامه امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو با راهبری ایمیدرو انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، وجیه الله جعفری که عصر امروز در نشست پایش اقدامات و برنامه‌های شرکت فولاد خوزستان سخن می‌گفت، افزود: در حوزه انرژی، با قیمت‌های بالا و قطعی برق مواجه هستیم که به طور حتم در روند تولید شرکت‌های معدن و صنایع معدنی اثرگذار است.

وی اعلام کرد: در این راستا مشارکت مالی در احداث نیروگاه‌ها با همکاری شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی در دستور کار ایمیدرو است. وی تصریح کرد: به طور حتم امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری توسط معدنی‌ها با وزارت نیرو، میزان تولید برق به ویژه در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را افزایش خواهد داد و این مهم دغدغه شرکت‌ها در تامین برق پایدار را رفع می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این زمینه تفویض اختیار به استانداری‌ها داده شده است و برای به سرانجام رسیدن هدف فوق، کارگروهی مشترک در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل خواهد شد.

جهش تولید با وجود محدودیت‌ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دستاورد‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۹۹، گفت: سال گذشته با وجود محدودیت‌های کرونا و تحریم، رشد تولید در زنجیره‌های ارزش به ویژه فولاد محقق شد. جعفری ادامه داد: حدود ۳.۵ میلیارد دلار طرح طی سال ۹۹ به بهره برداری رسید و امسال افتتاح نزدیک به ۲ میلیارد دلار طرح راه اندازی می‌شود.

به گفته جعفری، این دستاورد حاکی از پویایی این بخش دارد و بسیاری از مشکلات ارزی کشور را در شرایط ویظه اقتصادی کشور رفع کرد. وی با بیان اینکه سهم ارزش بازار معدن و صنایع معدنی در بورس، ۲۴درصد است، گفت: سال گذشته سهم فروش این حوزه در بورس ۳۴ درصد بود. جعفری با اعلام اینکه توازن در زنجیره فولاد ایجاد شده است، گفت: سال گذشته ارزش صادرات زنجیره فولاد به ۴ میلیارد دلار رسید.

برنامه ریزی برای تامین خوراک؛ نیاز مبرم فولادی‌ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص مدل‌های تامین مواد اولیه فولادسازان اظهار داشت: میزان تولید سنگ آهن کشور از معادن بزرگ، ۹۷ میلیون تن است و برای تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، نیاز به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن داریم. جعفری افزود: با توجه اتمام ذخایر فعلی در دهه آینده، تسریع در برنامه‌های اکتشاف ضرورت دارد.

توسعه اکتشاف

وی با بیان اینکه راهکار تامین سنگ آهن، توسعه اکتشافات است، عنوان کرد: در اکتشافات عمقی اقدام جدی در کشور صورت نگرفته است و به طور یقین با انجام اکتشافات عمقی به ذخایر قابل توجهی دست خواهیم یافت. جعفری گفت: در این زمینه ایمیدرو در یک مورد اکتشافات انجام شده در عمق، به نتایج خوبی رسیده است که برای تامین خوراک فولاسازان پشتوانه مناسبی است.

ژئوفیزیک هوایی

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین از برنامه عملیات ژئوفیزیک هوایی طی یک دوره زمانی دو تا سه ساله با همکاری متولیان این بخش و سرمایه گذاری ایمیدرو و شرکت‌های تابعه خبر داد.

جعفری ادامه داد: شرکت‌های بزرگی همچون فولاد خوزستان می‌توانند در این برنامه ریزی مشارکت داشته باشند که قطعا نتایج اثربخش این همکاری را در تامین خوراک تجربه می‌کنند.

وی اظهار داشت: راه دیگر تامین مواد اولیه از خارج کشور است و شرکت فولاد خوزستان می‌تواند با حمایت ایمیدرو این مسیر را دنبال کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خطاب به مدیران عالی شرکت فولاد خوزستان گفت: با استفاده از ظرفیت‌های شورای هماهنگی معادن، بسته تامین مواد اولیه در بازه‌های کوتاه و بلندمدت را تهیه کنید تا با اجرای این استراتژی، اهداف بلند شرکت در بخش تولید محقق شود.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده