تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۱۶۷۳۴
سرویس خبر : انرژی

علت قطعی برق کشور چیست؟ /خاموشی تا آخر هفته ادامه دارد

‌می‌متالز - طبق برنامه و جدول خاموشی منتشر شده از سوی شرکت توانیر، آخرین ساعت اعلامی برای قطع مناطق پایتخت ساعت ۲۰-۲۲ است، اما روز پیش برق تقریبا در کل کشور و ساعات طولانی قطع شده بود. علت این قطعی چیست و تا کی ادامه دارد؟

به گزارش می‌متالز، روز پیش، روز سختی برای شرکت توزیع برق بود. گزارش‌های واصله، از قطعی گسترده برق در تمام استان‌های کشور خبر می‌دادند و این در حالی بود که صبح دیروز، شرکت توانیری جدولی منتشر کرد که طبق آن ممکن بود برق برخی از مناطق تهران قطع شود. قطعی ناگهانی و بدون خبر برق در روز گذشته باعث شد یک بار دیگر اعتبار جدول‌های خاموشی شرکت توانیر مورد تردید قرار بگیرد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، روز شنبه در جمع خبرنگاران گفته بود: ظرفیت قابل تولید نیروگاه‌ها حدود ۵۴ هزار مگاوات و نیازمصرف برق به ۶۵ هزار مگاوات رسیده است.

رجبی مشهدی ادامه داده بود: روز شنبه هم همین اتفاق افتاد و ما به دلیل محدودیت در تامین برق مجبور به خاموشی بدون برنامه‌ریزی شدیم.

سخنگوی صنعت برق به ایلنا گفته بود: شاید این هفته گرمترین هفته سال باشد، برآورد و پیش‌بینی‌ها این است که مصرف برق کشور به عدد ۶۵ هزار مگاوات و بالاتر برسد که رکورد جدیدی در صنعت برق خواهد بود.

او خاطرنشان کرده بود: با افزایش دمای هوا و همچنین افزایش میزان تقاضا احتمالا تا آخر هفته، باز هم مجبور به اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده هستیم.

استخراج غیرمجاز رمزارز هم یکی از دلایلی بود که مسولان برای قطعی برق و افزایش تقاضا برمی‌شمردن و مدیر عامل شرکت توانیر هم صبح امروز در نشست خبری مدیران توانیر و آبفای کشور گفته بود: در انتهای سال گذشته و اوایل سالجاری با ورود رمز ارز‌ها به مدار، شاهد رشد مصرف بودیم و شرایط در ماه آینده اضطراری است.

طبق گزارش مخاطبان، برق در استان‌های تهران، کرج، گیلان، اصفهان، قزوین و سیستان و بلوچستان به طور گسترده‌تری قطع شده بود و همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که برخی از دانشگاهیان هنوز در حال پاس کردن امتحان‌های پایان ترم خود هستد و برخی از داوطلبان کنکور سراسری گزارش دادند که برق برخی از حوزه‌های کنکور برای دقایق زیادی قطع شده است.

قبلا هم شطرنج‎بازان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا به دلیل قطعی برق، حذف شده بودند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده