به گزارش میمتالز، در شرایط حساسی از نظر تأمین برق مورد نیاز مردم قرار داریم به طوری که در روزهای اخیر، فاصله بین نیاز مصرف و ظرفیت عملی تولید برق به بیش از ۱۰ هزار مگاوات رسیده است. بخش زیادی از این فاصله ۱۰ هزار مگاواتی، یعنی در حدود ۸۰۰۰ مگاوات، با پیکسایی و جابهجایی بار صنعت و کشاورزی جبران میشود و بقیه آن در بروز خاموشیها قابل مشاهده است.
درحالی که قرار بود با صدور جداول خاموشیهای برنامه ریزی شده، در صورت نیاز به اعمال خاموشیها، برق هر مشترک یکبار در روز و به میزان حداکثر ۲ ساعت و در زمان مشخص شده در جداولی که از پیش تعیین شده، قطع شود؛ طبق گزارشهای مردمی، این مساله تاحدود زیادی رعایت نشده به طوری که برخی از مشترکان در تماس اعلام میکنند برق آنها در طول روز بیش از ۵ ساعت قطع شده و این قطعیهای ۴ یا ۵ ساعته، هیچ تطابقی با جداول خاموشیهای اعلام شده برای محل زندگی آنها نداشته است.
این موضوع را از مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق و عضو هیات مدیره شرکت توانیر پیگیری کردیم، سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این تناقض و ایرادی که مورد گلایه مردم قرار گرفته، گفت: در هیچ منطقهای از کشور قطعیهای ۴ یا ۵ ساعته برای مشترکان خانگی برنامه ریزی نشده و اگر در منطقهای مردم دچار قطعیهای ۴ یا ۵ ساعته شدهاند، این مسئله ناشی از بروز اشکالات فنی و یا حوادث موردی در شبکه برق بوده که این اشکالات فنی از قبل قابل پیش بینی نیست.
وی افزود: در زمان بروز اشکالات فنی در شبکه برق، نیروهای شرکتهای توزیع بلافاصله اقدام به رفع مشکل خواهند کرد، اما ممکن است بازگشت شبکه و رفع ایراد فنی چندساعتی زمان ببرد.
رجبی مشهدی تصریح کرد: به تمامی شرکتهای توزیع برق تأکید شده که در صورت نیاز به اعمال خاموشی، خاموشیهای مشترکان باید تطابق ۱۰۰ درصدی با جداول از پیش اعلام شده داشته باشد و این موضوع مهم، مورد رصد و پایش ما در مرکز پایش صنعت برق قرار خواهد گرفت؛ درصورتی که جداول خاموشی اعلام شده از سوی یک شرکت توزیع برق با خاموشیهای صورت گرفته همخوانی نداشته باشد با شرکت توزیع مربوطه برخورد خواهد شد.
منبع: خبرگزاری تسنیم