تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۲۱۶۳۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت سرآمد الکتریک صنعت سدید:

تحریم‌های داخلی، فرصت توسعه را از صنعت مس گرفته است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سرآمد الکتریک صنعت سدید گفت: بررسی روند فعالیت صنایع مختلف در جهان، نشان‌دهنده آن بوده که اکثر محصولات به سمت الکتریکی شدن رفته و تقاضا برای مس در ایران و جهان رو به افزایش بوده، اما بزرگ‌ترین مانع پیش روی توسعه صنعت مس، وضع قوانین متعدد است که به نوعی تحریم داخلی محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سعید زعفرانچی اظهار داشت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، این امری طبیعی است که برای اکثر تولیدکنندگان چه در صنعت مس و چه در صنایع دیگر، دچار معضلاتی شوند و سال ۱۳۹۹ نیز با رخ‌نمایی هرچه بیشتر، بیش از پیش روی روند فعالیت شرکت‌ها اثرگذاری منفی داشته است.

وی افزود: نظارت بر بازار کافی نیست؛ از سوی نهاد‌هایی که باید به صورت منظم و دقیق در بازار بازرسی صورت بگیرد، متاسفانه عملکرد مثبتی دیده نشده و کالا‌های بی‌کیفیت جایگزین کالا‌های مرغوب شده است. در این میان، تفاوتی بین شرکت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و برای افزایش بهره‌وری تولید و کیفیت محصول خود، زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده‌اند و با واحد‌هایی که چنین سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، وجود ندارد.

نوسان نرخ ارز، بزرگ‌ترین چالش برای تولیدکننده است

این تولیدکننده سیم و کابل برق در ادامه گفت: مساله مهم بعدی، نوسان نرخ ارز در کشور هست که روند تولید و فروش ما را کاملا درگیر و وابسته به خود کرده است و انرژی مجموعه‌ها و سازمان‌های خصوصی را گرفته است. هر روز درگیر این موضوع هستیم و این بالا و پایین رفتن بی‌منطق قیمت دلار در داخل کشور، باعث می‌شود مصرف‌کننده از خرید دست نگه دارد تا ثبات قیمتی ایجاد شود و از سوی دیگر، روند فعالیت شرکت‌ها دچار مشکل می‌شود و هیچ تولیدکننده‌ای قادر به برنامه‌ریزی نخواهند بود.

مدیرعامل شرکت سرآمد الکتریک صنعت سدید همچنین به این نکته اشاره کرد: علاوه‌براین، یک کارخانه با چند خط تولید، ماشین‌آلات، دستگاه‌ها و تجهیزات بسیاری در خود جای داده که همه دارای قطعات ریز و درشتی هستند و ممکن است حین کار، قطعه‌ای از ماشین صنعتی در یک خط تولید، آسیب ببیند که باید به سرعت آن را تعویض کنیم تا روند تولید عقب نیفتد. این در حالی است که قیمت قطعات هم به طور سرسام‌آوری بالا رفته است و ناچار هستیم تا قطعه مورد نظر تامین شود و حتی توجهی نداریم که آیا قطعه مورد نظر اصل یا تقلبی است.

وی تاکید کرد: هزینه تولید نیز بالطبع، افزایش پیدا کرده است؛ ماشین‌آلات و تجهیزات از آن مبادی اصلی که باید در دسترس قرار بگیرند، وارد نمی‌شوند و به هر نحوی که شده باید آن‌ها را وارد خطوط تولید کنیم. هنوز این امر روشن نشده است که تجهیزات مورد نیاز با کدام ارز وارد کشور شده و بر پایه چه ارزی قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد. این موضوع روی قیمت مواد اولیه نیز به طور مستقیم دخیل است و زمانی که دلار جهش قیمت یافت، فروش توسط تامین‌کنندگان یا محدود یا به صورت کامل بسته می‌شود و طبیعی است که با این روند، هم تولید ما کاهش پیدا خواهد کرد و هم از تعداد مشتریان به واسطه کنترل منبع مالی که برای خرید محصول در نظر دارند، کاسته می‌شود.

با قطع برق، از برنامه تولید عقب افتادیم

زعفرانچی در توضیحی در خصوص معضل جدید قطعی جریان برق، اذعان کرد: قطعی جریان برق دارای برنامه معینی نیست و طی هر هفته، روز‌های قطعی برق نسبت به هفته پیش از خود، تغییر می‌کند. این عدم هماهنگی روز‌های قطعی برق در هر هفته، بخش برنامه‌ریزی تولید شرکت را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده تا طبق زمان‌بندی که برای تحویل کالا به مشتری در نظر گرفته شده است، محصول تولید نشود و دیرتر از موعد مقرر به دست مشتری برسد. وقتی برنامه مدون باشد، می‌توان ادامه تولید عقب افتاده را به روز‌های آخر هفته منتقل و این عقب افتادن از برنامه را جبران کرد.

سبد متنوع محصولات

این تولیدکننده سیم و کابل برقی در پاسخ به این سوال که چه محصولاتی در این شرکت تولید می‌شود، عنوان کرد: انواع سیم و کابل برقی برای مصرف در صنایع الکترونیکی، خودروسازی، ساختمان‌سازی، مخابرات و ساخت سنسور در شاخه‌های کاربرد مختلف، در این شرکت تولید می‌شود و علاوه‌براین، محصولاتی مانند کابل‌های شارژر USB، که بهایی به آن‌ها تاکنون داده نشده بود و از کشور‌هایی مانند چین و ترکیه وارد می‌شد را بومی‌سازی و به سبد محصولات خود اضافه کردیم.

مدیرعامل شرکت سرآمد الکتریک صنعت سدید در مورد ظرفیت تولید محصولات بیان کرد: از سال ۱۳۹۳ تا کنون در زمینه تولید محصولات یاد شده فعالیت می‌کنیم. به صورت کلی ظرفیت تولید این شرکت، ماهانه ۱۶۰ تن است که با در نظر گرفتن مجموع شیفت‌های کاری، با ۴۰ تا ۴۵ درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستیم.

تحریم داخلی، معضل بزرگ توسعه

زعفرانچی در خصوص میزان اثرگذاری قیمت جهانی مس روی فعالیت تولیدکنندگان محصولات مسی، تصریح کرد: این تاثیرگذاری در تمام واحد‌های تولیدی داخل و خارج کشور وجود دارد. هم‌اکنون کشور چین در حال استفاده از منابع مس خود است و همچنین در بررسی روند فعالیت صنایع مختلف در جهان، درخواهیم یافت که همه چیز رو به برقی شدن رفته است. به عنوان مثال، در داخل کشور، شرکت مپنا و عقاب‌افشان طی یک همکاری مشترک، اقدام به ساخت اتوبوس برقی کرده‌اند که البته ما با شرکت اتوبوس‌سازی عقاب‌افشان که سازنده اتوبوس‌های اسکانیا هستند، همکاری داریم. به طور کلی، تقاضا برای مس در ایران و جهان رو به افزایش بوده، اما بزرگ‌ترین مانع پیش روی توسعه صنعت مس، وضع قوانین متعدد است که به نوعی تحریم داخلی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: در دنیا روشی به نام پیش‌خرید مس وجود دارد که طبق آن، تا یک سال آینده پیش‌بینی قیمت مشخص خواهد بود و تولیدکنندگان می‌توانند بر اساس آن برای تولید و فروش خود برنامه‌ریزی داشته باشند، اما این روش در ایران وجود ندارد و با توجه به زیرساخت‌ها و شرایط موجود شاید جوابگو نیست.

صادرات از طریق واسطه

این تولیدکننده سیم و کابل برق در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا در زمینه صادرات تاکنون فعال بوده‌اید یا خیر، یادآور شد: به دلیل مشکلات و قوانین متعددی که نه تنها مکمل بلکه ناقض هم هستند، نتوانستیم کارت بازرگانی دریافت کنیم، اما انجام این کار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. البته مواردی هم بوده که محصولات توسط بازرگانان کشور‌های همسایه، به خارج از کشور صادر شده و به مشتریان این بازرگانان فروخته شده است. باید گفت تاکنون به صورت مستقیم صادرات انجام نداده‌ایم.

از برنامه‌های خود به عقب رانده شدیم

زعفرانچی در مورد برنامه توسعه‌ای برای سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: با توجه به وضعیت نامشخص بازار، متاسفانه از تمام برنامه‌های توسعه‌ای جامانده‌ایم؛ چراکه مشکلات باعث شد در سال گذشته به شدت با کاهش فروش محصولات خود روبه‌رو شویم و به برآوردی که در بازگشت سرمایه حاصل از فروش محصول و گردش کار در نظر داشتیم، دست نیافتیم و پروژه‌های نیمه‌تمامی در دست داریم. البته طرح‌های تعریف شده آماده‌به‌کاری در زمینه توسعه سبد محصولات و افزایش فضای کار و تجهیزات در دست داریم و کماکان در تلاش برای رسیدن به اهداف خود هستیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده