تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۴۹۲
کد خبر: ۲۱۶۵۹۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انتقاد معاون وزیر صمت از برداشت غیرمجاز در محدوده معدن طلای «اندریان»

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت از وضعیت فعلی برداشت‌های غیرمجاز در محدوده معدن طلای «اندریان» شهرستان ورزقان از توابع آذربایجان‌شرقی انتقاد کرد.

به گزارش می‌متالز، اسدالله کشاورز شامگاه پنجشنبه در جلسه مشترک شورای معدن کشور و شورای معدن آذربایجان شرقی با دستور بررسی آخرین وضعیت فعالیت معدن اندریان، افزود: متاسفانه برخی اهالی منطقه با شناسایی رگه‌های معدنی در جنگل‌ها، به این مواهب طبیعی نیز رحم نکرده و با تخریب طبیعت به برداشت و استحصال مواد ارزشمند معدنی روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه توسعه سرمایه گذاری‌های معدنی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی در معادن ایران، مکلفند که تمامی قوانین جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه رعایت کنند.

کشاورز، ادامه داد: در چهارچوب قوانین، وزارت صنعت، معدن و تجارت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت می‌کند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از بی توجهی شرکت بهره بردار معدن اندریان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مسائل زیست محیطی و حفاظتی در این معدن رعایت نمی‌شود و از این رو تعداد بسیار زیادی به برداشت‌های غیرمجاز در منطقه روی آورده اند.

الله وردی دهقانی افزود: بر اساس قانون، واگذاری معادن به اشخاص خارجی خلاف است و باید در سرمایه گذاری‌های خارجی در بخش معدن نیز حساسیت بیشتری به خرج داد.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه برخورد با کم‌کاری‌ها در معدن طلای اندریان را خواستار شد و گفت: قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز برای بهره برداری در معدن طلای اندریان اعلام آمادگی کرده است که انتظار می‌رود مورد توجه مدیران ارشد استان قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: باید با تلاش تمامی دستگاه‌های مسوول و همچنین بهره‌بردار معدن طلای اندریان، با قاچاقچیان مواد معدنی در این منطقه مقابله و برخورد قانونی کرد.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه توسعه بهره‌برداری از معادن استان همواره از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت استان است، افزود: رعایت مسائل زیست محیطی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز نیز از دیگر اولویت‌ها مدیریت استان بوده که نیازمند عزم جدی و هم افزایی بین دستگاهی است.

وی با انتقاد از بهره بردار فعلی معدن طلای اندریان در بی توجهی به برخی موضوعات حفاظتی و تعامل ضعیف بهره بردار خارجی این معدن با مدیریت استان، اظهار داشت: اقدامات خوبی در این معدن انجام شده، ولی مصوبات جلسات پیشین، آن چنان که باید و شاید اجرا نشده و انتظارات ما را برآورده نکرده است.

استاندار آذربایجان شرقی توجه بهره‌بردار، عوامل انتظامی و سایر دستگاه‌های نظامی و امنیتی برای جلوگیری از حفر و برداشت‌های غیرمجاز از معدن طلای اندریان را خواستار شد و بیان کرد: تاراج انفال و منافع عمومی در روز روشن، مایه خسران کشور و وهن مسوولان می‌شود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ترویج وضعیت فعلی در اندریان، باعث برداشت و قاچاق بیشتر شده و افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: این شرکت باید برای سهولت در کار‌ها و تعامل آسان با دستگاه‌های مسوول، از نیرو‌های بومی، متخصص و متعهد استان به عنوان مدیر و یا مدیرعامل معدن طلای اندریان انتخاب کند.

وی تقویت و تجهیز تیم‌های حفاظت از محدوده معدن اندریان برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز را خواستار شد و یادآوری کرد: شرکت حفاظت و حراست از معدن باید تعهد دهد که با برداشت‌های غیرمجاز در اندریان برخورد می‌کند وگرنه تصمیم دیگری در استان گرفته خواهد شد.

پورمحمدی افزود: مشارکت اجتماعی و تلاش برای توسعه بیشتر در روستا‌های محدوده تمامی معادن استان نیز از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب تبریز نیز در این جلسه از عدم ایفای کامل تعهدات شرکت بهره‌بردار معدن طلای اندریان انتقاد کرد و گفت: به رغم پیگیری‌های متعدد، این شرکت به تعهدات خود در زمینه مشارکت در مسوولیت‌های اجتماعی، الزامات زیست محیطی و ... عمل نکرده و دغدغه‌های مردم و مسئولان استان را مرتفع نساخته است.

بابک محبوب علیلو با گله‌مندی از وزارت صنعت معدن و تجارت، ابراز امیدواری کرد که در اسرع وقت، کم‌کاری‌های بهره‌بردار خارجی در معدن طلای اندریان رفع شود.

معدن طلای اندریان بزرگترین معدن طلای منطقه است که با مساحت ۱۲۰ هکتار، بخش‌هایی از روستا‌های اندریان، ایری علیا، میوه رود و استرگان در بخش خاروانا را در برمی‌گیرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده