تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۲۱۷۰۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ضرورت افزایش سرمایه صندوق بیمه با هدف کمک به فعالان معدنی کشور

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی با “تقاضامحور” خواندن صندوق، خواستار ترسیم راهبرد جدیدی در بخش فرآوری و برنامه‌ریزی برای کاهش منطقی خام‌فروشی شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، مهندس فرید دهقانی، عملکرد یک سال گذشته این صندوق را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سال ۹۹ نقطه‌عطفی نسبت به سال گذشته با وجود شرایط اجتماعی ناشی از ویروس کرونا و افت محسوس کار‌ها محسوب می‌شود که از جمله آن می‌توان به افزایش اعطای ضمانت‌نامه و عدم تاخیر در بازدید‌های نظارتی اشاره کرد.

وی با بیان این مطلب که در صدور بیمه‌نامه‌ها ۵۶ درصد رشد داشته و بالای ۱۶۰۰ میلیارد تومان بیمه‌نامه‌های آماده صدور و با مصوبه بانک و صندوق داشته‌ایم، تصریح کرد: شرایط کرونایی و سختی انجام کار‌های اداری و تلورانس‌های نرخ ارز، موجب محتاط‌تر شدن سرمایه‌گذاری‌ها شده است، به‌طوری که با توجه به وابسته بودن تهیه تجهیزات و نهاده‌های معدنی به نرخ ارز در انتهای سال ۹۹ شاهد رکود در این بخش و انتظار سرمایه‌گذاران برای کاهش نرخ ارز بودیم و انتظار می‌رود تا پایان خرداد‌ماه با به ثبات رسیدن شرایط اقتصادی، شاهد جهش در سرمایه صندوق و نهایی‌سازی پرونده‌ها و صدور بیمه‌نامه‌های صندوق باشیم.

وی از اقدامات این صندوق، به افزایش سرمایه از ۱۴۶ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد اشاره کرد و افزود: این اقدام منجر به افزایش اعتبار نزد بانک‌های عامل شده که در سال ۱۴۰۰ در نظر داریم با توجه به نرخ ارز، تورم و بالا رفتن هزینه‌های معدنکاری، این عدد به یک‌هزار و هفتصد میلیارد تومان برسد و مصوبات ابتدایی برای این افزایش را ثبت کردیم و در حال تدوین گزارش حسابرسی آن هستیم.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: با تحقق دولت الکترونیک و تکمیل فرآیند‌های الکترونیک مربوط به سامانه الکترونیک صندوق، معدن‌کاران می‌توانند تمام فرآیند‌های اداری خود در صندوق را به صورت الکترونیکی انجام دهند. این امر گامی موثر در جهت معرفی بخش معدن به عنوان پیشرو در اقتصاد کشور خواهد بود.

وی افزود: حذف حدود ۳۰ درصد از بروکراسی‌های اداری از سال ۹۶ تا به‌حال با الکترونیکی کردن صندوق تحقق یافته است.

دهقانی تاکید کرد: از سوی دیگر تلاش کرده‌ایم ظرفیت خود را با توجه به پتانسیل معدنکاری در کشور بالا ببریم، من باور دارم که حتی در صورت تحقق سرمایه هزار میلیارد تومانی برای صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های مالی، این مبلغ پاسخ‌گوی پتانسیل موجود در بخش معدن کشور نیست.

دهقانی، امضای قرارداد با انجمن سنگ‌آهن، پیمانکاران و یکی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات را از جمله اقدامات این شرکت در ابتدای سال ۱۴۰۰ برشمرد.

وی حمایت از تولیدات نهاده‌های معدنی و ماشین‌آلات معدنی داخل کشور را که یک محصول مورد نیاز در همه صنایع محسوب می‌شود، از برنامه‌های آینده این صندوق دانست و گفت: برای سوق دادن معدنکاران به استفاده از ماشین‌آلات تولید داخل، یارانه سودی به میزان چهار درصد با مصوبه سازمان ایمیدرو در نظر گرفته شده تا هزینه مالی استفاده از ماشین‌آلات داخلی برای معدنکاران کاهش یابد و بازار رقابت‌پذیرتر شود، ضمن آن‌که دو درصد یارانه جهت تسهیلات استارت‌آپ‌ها و نیز معدنکاری سبز که یکی از ارکان توسعه برای همه کشور‌های دنیا محسوب می‌گردد، درنظر گرفته شده است.

به اعتقاد دهقانی، بخش استخراج معدن، نیازمند یک نگاه جدید و زیرساختی به صندوق است که به موجب آن، صندوق به مثابه یک بانک معدنی نزد مسوولان و سیاست‌مداران تلقی و از محل منابع دولتی، منابع جدیدی برای این بخش درنظر گرفته شود.

او با اشاره به ضعف بخش اکتشافات برخلاف فرآوری و استخراج به دلیل عدم‌توانایی در استفاده از منابع داخلی، افزود: در این حوزه نیازمند حمایت از شرکت‌های اکتشافی از کانال صندوق و از محل منابع داخلی هستیم، این در حالی است که جهت کمک به حفاری در بخش اکتشافات، منابعی از طریق ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید موادمعدنی درنظر گرفته شده و باید به سمت حفاری و اکتشافات عمقی سوق پیدا کند.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات فرآوری را سرمایه‌های معدنی دانست و خاطرنشان کرد: صندوق با صدور بیمه‌نامه‌های اعتباری، اقدام به وثیقه‌گذاری می‌کند و از این رهگذر، مشکل وثیقه‌گذاری معادن نزد بانک‌ها نیز مرتفع شده است.

دهقانی، فعالیت صندوق را به عنوان نهاد حاکمیتی دانست و با بیان این مطلب که کمک‌های فنی و سیاست‌گذاری برای بخش‌خصوصی نیز از دستور کار‌های صندوق است و با توجه به بازار فعلی و استراتژیک بودن اقتصاد صورت می‌گیرد، افزود: صندوق از سیاست‌گذاری‌های بازار مستثنی نیست و این مجموعه از فعالیت‌هایی که دارای پتانسیل بالقوه خوبی از حیث زمین‌شناسی، بازار داخلی و جهانی قابل اتکا، بهره‌مندی از آینده کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از حیث ارزش‌افزوده و فروش برخوردار باشد، حمایت خواهد کرد.

به اعتقاد او، زمین‌گیر کردن سرمایه در هربخش بدون درنظر گرفتن آینده مارکت آن به معنای هدر دادن سرمایه است و ما به عنوان مسوولان سرمایه بخش‌خصوصی و دولتی باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته و با توجه به حساسیت‌های بالای سرمایه‌گذاران و درخواست‌هایشان در زمینه استخراج و فرآوری موادمعدنی، نسبت به مواداولیه با آینده روشن بی‌تفاوت نباشیم.

منبع: ماهنامه تخصصی پردازش

عناوین برگزیده