تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۲۱۹۵۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بخش معدن نیازمند تغییرات تکنولوژی است

‌می‌متالز - بخش معدن برای توسعه هرچه بیشتر نیازمند تغییرات در تکنولوژی‌های موجود است. استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا علاوه بر افزایش تولید به کاهش مصرف انرژی نیز کمک خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، کمبود انرژی برق و گاز می‌تواند خطری جدی برای حیات صنایع کشور باشد.

در پی بحران کمبود برق واحد‌های صنعتی همچون سیمانی‌ها و فولادی‌ها با مشکلات بسیاری مواجه شدند. این موضوع حاکی از آن است که توسعه انرژی هم پای توسعه صنعت و زنجیره ارزش ایجاد نشده است.

اما عدم توجه به توسعه پایدار و تامین انرژی، فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی را با مشکل همراه می‌کند.

عزیز اله عصاری مدیر عامل اسبق شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در نشست کلاب هاووس می‌متالز اظهار کرد: در زمانی که باید حرف اول در صنعت و انرژی را بزنیم، دچار کمبود‌هایی شده ایم. پیچیدگی کار صنایع معدنی را همه می‌دانند. حرف اول در معادن را تاسیسات می‌زند که نیازمند انرژی بسیار است. بدون انرژی این صنعت حرکت نخواهد کرد و اگر این صنعت نباشد، صنایع پایین دستی معدن مانند فولاد شکل نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: گستردگی معادن در نقاط کوهستانی و بدون امکانات، بیشتر نیازمند خلاقیت و شرایط استفاده از انرژی است. بخش معدن برای زنده ماندن نیازمند تغییرات سریع تکنولوژی است.

استفاده از تکنولوژی‌های جدید منجر به توسعه فعالیت‌های معدنکاری می‌شود، این موضوع به اشتغالزایی در مناطق محروم خواهد شد، اتفاقی که از مهاجرت به شهر‌های بزرگ نیز جلوگیری می‌کند. البته همانطور که اشاره شد بخش معدن نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های جدید دنیا است و باید در این زمینه با جهان تعامل داشته باشد.

عصاری معتقد است، در تغییرات سریع تکنولوژی نباید از صنایع معدنی غافل ماند. باید از تجهیزات پیشرفته در زمینه اکتشافات استفاده کنیم. صرفه جویی در مصرف انرژی نیز بسیار با اهمیت است و باید به آن توجه ویژه داشت.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است. در بخش معدن با توجه به اینکه حجم ذخایر محدود است، طبیعت اطراف معادن نیز ظرفیت محدودی برای جذب آلایندگی‌ها دارد. در نتیجه توجه به محیط زیست یکی از ویژگی‌هایی است که استفاده از انرژی‌های سبز را الزامی می‌کند. اگر مشوق‌های لازم از سوی وزارت نیرو فراهم شود می‌توان شاهد حذف نیروگاه‌های فسیلی بود.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده