تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۲۲۰۲۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدنی‌ها به دنبال سود؛ فولادی‌ها در جستجوی معادن

‌می‌متالز - دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور با تأکید بر اینکه نیت معدنی‌ها و فولادی‌ها در ورود به حوزه غیر تخصصی خود متفاوت است، گفت: معدنی‌ها به دنبال سود بیشتر از زنجیره هستند، اما فولادسازان با ورود به حوزه معدن به دنبال این هستند تا بتوانند نیاز آینده خود را با توجه به کاهش سنگ آهن در کشور تأمین کنند.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده در رابطه با تداخل فعالیت معدنی‌ها و فولادی‌ها گفت: برای اینکه بتوانیم روی آوردن معدنی‌ها به تولید شمش و همچنین، فولادی‌ها به اکتشاف معادن را به درستی تحلیل کنیم، باید به نیت این دو گروه توجه کنیم. نیت ورود معدنداران از ورود به حوزه فولاد، حاشیه سود در این قسمت است چراکه مارجین سود در حوزه تولید شمش به شدت بیشتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: تولیدکنندگان صنایع بالادست ترجیح می‌دهند که تغییری در محصول خود ایجاد کنند و با این تغییر بتواند محصولی با ارزش افزوده بالاتر به فروش برساند و بهره بیشتری از فعالیت اقتصادی خود ببرند. فولادسازان، اما متوجه هستند که اختلاف قیمت سنگ آهن در داخل و خارج از کشور، اعداد وحشتناکی است و برای فولادسازان مهم این است که در آینده با کاهش میزان سنگ آهن در کشور بتوانند تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود را داشته باشند.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور با اشاره به اینکه راه حل این تداخل فعالیت ساده است، تأکید کرد: اگر قیمت‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی به تعادل برسد و سود در زنجیره به صورت متعادل توزیع شود، طبیعی است که هر کسی به کار خودش می‌پردازد یعنی کسی به دنبال کار دیگری نخواهد رفت.

عسگرزاده افزود: وقی معدنکاران به این نتیجه می‌رسند که با احداث یک واحد احیا به سودی ۵ برابر صنایع بالادستی می‌رسند، طبیعی است که سمت سود مناسب حرکت کنند و از طرفی، اگر قیمت‌ها متعادل شوند، فولادسازان نگرانی از بابت تأمین ماده اولیه نخواهند داشت و واحد‌های حاشیه خلیج فارس می‌توانند با نزدیک شدن به سطح رقابت جهانی می‌توانند با یک برنامه واردات مواد اولیه و تولید محصولات صادرات‌محور یک کار رقابتی انجام دهند.

وی در پایان تصریح کرد: کماکان، کشور‌های حاشیه خلیج فارس در میزان دسترسی به آب‌های آزاد، دسترسی به گاز و برق و همچنین هزینه‌های تولید وضعیت مطلوبی دارند و این کشور‌ها با تولید فولاد در ایران می‌توانند مزیت نسبی داشته باشند و این موقعیت برای کشور هم یک موقعیت اشتغال‌زایی و تولید مناسب است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده