تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۱۶۱۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

دامپینگ در بازار عراق عامل کاهش صادرات محصولات فولادی / تعاملات در زنجیره فولاد راهکار حل اختلاف

‌می‌متالز - کریم رحیمی با اشاره به اینکه در منطقه شمال غرب کشور مواد اولیه کافی برای تولید برخی محصولات فولادی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر بازار کشور‌های همسایه همچون ارمنستان و آذربایجان تقاضای کمی برای فولاد دارند و بازار کشوری مانند عراق هم با دامپینگ مواجه است، به طوری که محصولات بالادستی ارزانتر از محصولات فولادی پایین دستی به این کشور صادرات می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه فولاد تبریز ضمن تاکید بر اینکه مشکلات مربوط زنجیره فولاد در حاشیه نمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: در حوزه فولاد مشکلاتی همچون تامین مواد اولیه و قیمت گذاری در بورس کالا وجود دارد به طوری که قیمت گذاری برخی محصولات در بورس کالا بالاتر از قیمت جهانی است و همین ساله باعث بروز ضرر و زیانی برای برخی نولیدکنندگان به وجود آمد به همین دلیل بهترین راهکار گفتگو با فعالان این حوزه بوده است.

کریم رحیمی با بیان اینکه محصولات فولادی در حال حاضر با مشکل قیمت گذاری، قیمت پایه صادراتی و کمبود عرصه در بورس کالا مواجه است، تصریح کرد: در شرایط کنونی در زنجیره فولادی محصولاتی همچون سنگ آهن، گندله، آهن اسفنجی و شمش است و همواره تولیدکنندگان پایین درستی که شامل محصولات فرآوری فولاد هستند وابسته به صنایع بالادستی هستند.

او در پاسخ به سوالی درباره مشکل کنونی زنجیره فولاد و نقش شورای معدن و فولاد در رفع مشکلات، افزود: از فروردین اختلاف بین محصولات فولادی و مواد اولیه از مارجین ۲۵ درصدی به ۴ درصد رسیده که باعث شده قیمت‌ها کفاف هزینه تمام شده را هم نمی‌دهد، زیرا در شرایط کنونی اختلاف قیمت در بازار جهانی هم ۱۱ درصد است و هم اکنون برای رفع مشکلات موضوع تعامل حلقه‌های زنجیره فولاد پیگیری می‌شود.

رحیمی با اشاره به اینکه در منطقه شمال غرب کشور مواد اولیه کافی برای تولید برخی محصولات فولادی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر بازار کشور‌های همسایه همچون ارمنستان و آذربایجان تقاضای کمی برای فولاد دارند و بازار کشوری مانند عراق هم با دامپینگ مواجه است، به طوری که محصولات بالادستی ارزانتر از محصولات فولادی پایین دستی به این کشور صادرات می‌شود.

جایگزینی سامانه جامع تجارت به جای سامانه بهین یاب

همچنین سید احمد رضوی با بیان اینکه سال گذشته معامله ۸۰۰ هزار تن شمش در بورس کالا ابطال شد و منجر به ایجاد حباب در قیمت این کالا شد، اظهار کرد: در یک مقطع زمانی قیمت شمش با قیمت میلگرد برابر شد و همین مساله منجر به زیان تولیدکنندگان پایین دستی شد.

او با بیان اینکه جذب نقدینگی از بازار سرمایه به تولید کمک می‌کند، اما در یک سال گذشته بخشی از سهام شرکت‌ها با استفاده از داده سازی یا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی انجام شده است، تصریح کرد: به طور قطع برخی از اتفاقاتی که در بورس رخ داده به زیان سهامداران بوده است در چنین شرایطی دولت باید کمک کند تا شرکت‌های که شفاف سازی بیشتری دارند وارد بورس شوند.

رضوی با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا به اندازه خود تحریمی در صنعت فولاد تاثیر منفی نگذاشته است، گفت: گمرک بار‌ها به وزارت صنعت اعلام کرده که قیمت پایه صادراتی اصلاح شود که از ۵ ماه پیش وزارت صنعت در این زمینه اقدامی انجام نداده و هم اکنون قیمت صادراتی یک شرکت بورسی ملاک قرار گرفته است.
تقاضای کاذب آفت بازار

همچنین مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در زنجیره فولاد باید مشکلات با تعاملات حل شود، گفت: در حال حاضر تمام حلقه‌های فولاد در اتاق فکر شورای آهن و فولاد حل خواهد شد و مانند دیده بان در تصمیم گیری‌های دولت در زمینه فولاد مشارکت خواهند داشت.

او با تاکید بر اینکه یکی از آفت‌های کنونی در بازار کشور وجود تقاضای کاذب است، گفت: به طور قطع هرچقدر به آزادسازی قیمت نزدیکتر شویم مشکلات کنونی درباره عرضه و تقاضا برطرف می‌شود.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده