تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۳۲۱۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توانایی معادن در جایگزینی ۶۰ درصدی منابع درآمدی نفتی

‌می‌متالز - مهندس مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران: ایران به‌لحاظ ارزش ذخایر معدنی در کنار کشور‌هایی با چندین برابر وسعت سرزمینی، جایگاه پنجم را دارد، اما برخی موارد قابل بررسی ارجحیت به استفاده از این پتانسیل‌ها را در برخی نهاد‌های تخصصی گرفته است.

به گزارش می‌متالز، مهندس اکبریان اظهار داشت: امروز تمام برآورد‌ها بر تغییر و پارادایم شیفت از انرژی‌های فسیلی برانرژی‌های نو دارد و آن‌چه که به سرعت می‌تواند در ایران جایگزین درآمد‌های نفتی شود، معدن است. به شرط آن‌که تمام ظرفیت‌های مغفول مانده را فعال کنیم.
اکبریان با اشاره به این‌که اختلاف در میان فعالان معدنی طبیعی است، گفت: اگر نتیجه اختلاف منتهی به تخریب فعالان حوزه معادن و تضعیف این بخش شود، باید با آن برخورد کرد و از نهاد‌های نظارتی نیز برای جلوگیری از تعارض منافع کمک گرفت.
وی با تاکید بر این‌که امروز نیاز است تا بخش معدن و ظرفیت‌های مغفول مانده آن به جریان بیفتد، ابراز داشت: متأسفانه نگاه گروهی و منافع فردی یکی از موانع مهم در افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی است و نباید گذاشت که این نوع نگاه در برخی بازو‌های تشکلی در بخش خصوصی غالب شود. وقتی مسوول دولتی این نوع رفتار‌های عموما غیر اخلاقی را می‌بیند، اعتباری برای بخش خصوصی قائل نخواهد شد.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران در ادامه افزود: برخی برای یک دستمال قیصریه را آتش می‌زنند؛ نتیجه این اعمال بی‌توجهی به سخنان به حق و دردمندانه بخش خصوصی است؛ گویا برخی فراموش کرده‌اند وظیفه ذاتی کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی چیست؟
این فعال معدنی و صنعتی درمورد جایگاه و نقش کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران، تاکید کرد: این کمیسیون‌ها در واقع منعکس‌کننده ندای حق طلبانه و منصفانه و کارشناسی بخش خصوصی است نه تخریب‌گر تشکل‌ها و فعالان این عرصه؛ ما باید تلاش کنیم تا با استفاده از نگاه دولت سیزدهم، حداکثر استفاده را در جهت حمایت از اقتصاد معدنی ببریم و با رفع موانع و کاهش بروکراسی می‌توان سهم یک درصدی، برداشت از ذخایر موجود کشور را به ۵ درصد و به نرم استاندارد‌های جهانی برسانیم؛ اما عده‌ای محدود در فضای مجازی با حیثیت اتاق بازرگانی ایران بازی کردند و بهانه به دست مخالفان آن دادند تا همه انتخابات برگزار شده در ماه‌های اخیر را باطل جلوه بدهند.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران در انتها گفت: وقتی در میان ۱۸ کمیسیون ۱۵ کمیسیون با رای اکثریت آرا رؤسای خود را انتخاب کرده‌اند، این نشانه صحت فرایند انتخابات است. حالا در سه کمیسیون هم عده‌ای امکان ورود به سامانه را نداشته‌اند و درخواست تجدید انتخابات به صورت حضوری کرده‌اند. اولا این به معنای اختصاص این آرا به فرد خاصی نیست و ثانیا به هیچ وجه نمی‌توان به آن تقلب یا تخلف انتخاباتی نسبت داد و فرمان تخریب همه اتاق بازرگانی و کمیسیون‌های تخصصی را صادر کرد.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده