تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۲۰۲۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
واکنش به آزادسازی صادرات محصولات فولادی:

آزاد سازی صادرات به شرط تنظیم بازار داخل باشد

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: موضوع صادرات بویژه صادرات محصولات فولادی از سیاست‌های درست هر دولتی است به شرطی که به بازار داخل لطمه نزند.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا رستگار با اشاره به سیاست آزادسازی صادرات افزود: صادرات از سیاست‌هایی است که هیچ دولت یا فردی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد بیشتر کشور‌های پیشرفته در هر حوزه‌ای برنامه ریزی درستی روی موضوع صادرات خود داشته اند.

وی تاکید کرد: با توجه به چشم انداز توسعه برای صنعت فولاد در افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۴ میلیون تن فولاد و برنامه ریزی این میزان تولید فولاد در کارخانه‌های تولیدی ما باید صادرات خود را داشته باشیم.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران تصریح کرد: نکته قابل توجه در صادرات این است که موضوع صادرات نباید با مصارف داخلی گره بخورد و مصرف کنندگان داخلی از این مسئله لطمه ببینند.

رستگار گفت: کارخانه‌های تولید فولاد که از منابع عمومی کشور مثل وام‌های بلندمدت، اراضی مجانی و اب و برق یارانه‌ای استفاده کرده اند و اکنون به سوددهی رسیده اند باید مردم را در منافع خود شریک کنند و مردم از این منافع بهره ببرند.

وی افزود: وقتی این کارخانه‌های تولیدی می‌خواستند برنامه ریزی کنند هدف خود را ایجاد اشتغال، رفع وابستگی وایجاد تقاضا در بازار فولاد اعلام کردند، اما اکنون قیمتهایشان به قیمت‌های جهانی تنه می‌زند، آیا کارخانه‌هایی که خارج از کشور راه اندازی شده اند آن‌ها هم توانسته اند از دولت هایشان امتیاز بگیرند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران تاکید کرد: ما معتقدیم منابع و مواد اولیه ما جزو انفال و برای عموم مردم است و اگر قرار است صادرات داشته باشیم باید آزادی فعالیت داشته باشند، ولی نباید موجب کمبود در داخل کشور شود و بازار داخل اوضاعش به هم بریزد.

رستگار ادامه داد: این موضوعی است که روی آن صحبت داریم و باید با برنامه ریزی درست و صحیح صادرات محصولات فولادی را داشته باشیم و صادرات بتواند از حمایت داخلی برخوردار باشد. اگر قرار باشد بگوییم به ما دلار خوبی می‌دهند و ارزآوری بیشتری خواهیم داشت نباید بازار داخل دچار کمبود یا افزایش قیمت شود و قطعا باید تعادلی بین بازار داخل و خارج برقرار شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده