تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۲۰۷۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد:

بهبود شرایط صنعت فولاد با کمک کارشناسان متخصص فولادی

‌می‌متالز - یکی از اقداماتی که می‌تواند در سال ۱۴۰۰ منجر به بهبود شرایط بازار فولاد در کشور شود، استفاده از نظرات و تجربه‌های ارزشمند فعالان این صنعت، به ویژه انجمن و تشکل‌هاست.

به گزارش می‌متالز، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: تا زمانی‌که انجمن‌ها تنها نقش ارشادی داشته باشند نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت. در واقع وزارت صمت باید قبول کند انجمنی مانند انجمن فولاد و انجمن‌های معدنی از دل تولیدکنندگان بخش صنعت و معدن بیرون آمده‌اند و بهترین کارشناسان برای توسعه فولاد، بازار و صادرات هستند، اما این نگاه جدی در وزارت صمت وجود ندارد و تنها به انجمن به عنوان یک تشکل صنفی نگاه می‌شود.

نادر سلیمانی با بیان این مطلب در ادامه اظهار کرد: در نتیجه تا زمانی که این نگاه تغییر نکند این مشکل کماکان برقرار است این در حالی است که در دنیا، تشکل‌های صنفی برنامه‌های راهبردی خود را انجام داده و وزرتخاته فقط نقش حاکمیتی ایفا می‌کنند، اما در ایران تشکل‌ها نظرات را اعلام می‌کند، اما سیاستگذاران به جای حمایت از آن نقش حاکمیتی را به نقش اجرایی تبدیل می‌کند و در نتیجه کار به صورت کارشناسی پیش نمی‌رود.

به گفته وی، به نظر می‌رسد اگر این مساله در سال جدید مورد توجه قرار گیرد و در واگذاری بخشی از مسئولیت‌ها همچون تنظیم بازار و بازار صادراتی که تا به امروز بدون راه حل باقی مانده از نظرات کارشناسان این بخش استفاده شود نتیجه بسیار مثبتی در توسعه کشور خواهد داشت.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر برای صنعت فولاد برنامه تولید ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ در دست اجراست و به نظر می‌رسد که در بخش تولید این میزان از فولاد کمترین مشکل را در صورتی که مانعی از سوی حاکمیت بر آن اعمال نشود، خواهیم داشت و تمام زنجیره فولاد از معدن تا صنعت فولاد مسیر خود را برای تحقق شعاری که ۲۰ سال پیش تنظیم شده طی می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: بزرگترین چالشی که وجود دارد بحث حاکمیتی و اعمال دستور‌های سلیقه‌ای برای قیمت‌ها، همچنین ورود غیرکارشناسی در مسائل بورس است؛ بنابراین اگر در این موارد کمترین دخالت‌ها صورت بگیرد سال ۱۴۰۰ به اهتمام مسئولان ۶ ماهه اول به سمت رفع موانع تولید و رفع مشکلات ناشی از تصمیمات نادرست برویم و در ۶ ماهه دوم نیز افق بهتری پیش روی صنعت فولاد خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده