تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۲۱۶۰۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته آذربایجان؛

صادرات میلگرد ایرانی ارزانتر از شمش فولادی منطقه سی آی اس / تعرفه بالای کشور‌های همسایه علیه محصولات فولادی ایران

‌می‌متالز - فرهود ذاکری گفت: در حال حاضر کشور‌های همسایه تعرفه‌های سنگینی را برای محصولات فولادی ایران همچون میلگرد وضع کرده اند و دیپلماسی قوی هم برای ایجاد تفاهمات تجاری در این بخش ایجاد نشده به همین دلیل تولیدکنندگان در زیان هستند.

به گزارش می‌متالز، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته آذربایجان در حاشیه نمایشگاه فولاد تبریز با اشاره به اینکه در حال حاضر منطقه آذربایجان از مواد معدنی دور هستند به همین دلیل هزینه تولید هم بالاتر است، گفت: در شرایط کنونی فولادی که در منطقه شمال غرب کشور تولید می‌شود به دلیل نزدیکی به کشور‌های ترکیه، گرجستان و آذربایجان و عراق مزیت صادراتی دارد، اما وجود دستورالعمل‌های صادراتی این مزیت‌ها را از بین برده است.

فرهود ذاکری با بیان اینکه برخی کشور‌های همسایه مانند آذربایجان ۳۶ درصد تعرفه برای واردات فولاد از ایران وضع کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر این کشور تعرفه برای واردات فولاد از منطقه سی آی اس و ترکیه ندارد به همین دلیل ایران نمی‌تواند فولاد خود را به این کشور صادرات کند. همچنین کشور عراق برای واردات هر تن میلگرد از ایران ۱۰۸ دلار تعرفه تعیین کرده و در مقابل شمش فولادی ایران را بدون تعرفه واردات می‌کند و این به معنی صادرات یارانه انرژی بدون ارزش افزوده است.

ذاکری با بیان اینکه روابط دیپلماتیک باید در راستای حذف تعرفه محصولات با ارزش افزوده بالا باشد، اظهار کرد: پس از اینکه قره باغ در اختیار کشور آذربایجان قرار گرفت عملیات بازسازی این منطقه آغاز شده و رئیس جمهور ترکیه به این منطقه سفر کرد و قرارداد‌های بازسازی نصیب شرکت‌های ترکیه‌ای شده در حالی که ایران تاکنون هیچ اقدامی نکرده و تنها گفته اند در ماه جاری قرار است نماینده گانی از آذربایجان شرقی به قره باغ سفر کنند.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته آذربایجان با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌های فولادی آذربایجان شرقی با شرکت‌های ترکیه‌ای ارتباط خوبی دارند و بخشی از ماشین آلات مورد نیاز این صنعت از طریق این شرکت‌ها تامین می‌شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته در نمایشگاه‌های فولادی شرکت‌های خارجی زیادی شرکت می‌کردند، اما در یک سال اخیر مشارکتی نداشته اند که به دلیل تحریم‌ها و کرونا است.

او با اشاره به اینکه بازار فولاد ایران همچنان به صورت سنتی اداره می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته شرکت‌های ایرانی به صورت جداگانه و مستقل در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنند این در حالی است که شرکت‌های ایرانی باید به صورت کنسرسیومی عمل کنند. از طرف دیگر برخی از همین شرکت‌های ایرانی رقابت منفی دارند و برای اینکه صادرات کنند به ازای هر تن صادرات فولاد، قیمت را ده تا ۲۰ دلار پایین‌تر از نرخ بازار عرضه می‌کنند و امیدوارند با گران شدن دلار در ایران از قیمت دلار سود کنند، اما این مساله قطعی نیست و ممکن است یکبار نرخ دلار بشکند و زیان ببیند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت میلگرد ایرانی به دلیل تحریم و رقابت منفی ارزانتر از شمش فولادی منطقه سی آی اس است، گفت: در شرایط کنونی تقاضا برای میلگرد بسیار پایین است و تفاوت نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار سنایی به این مشکلات دامن زده است و فولادسازان به دلیل این مشکل سرگردان شده اند و نمی‌دانند صادرات انجام دهند یا خیر.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته آذربایجان با اشاره به اینکه وقتی اختلاف ارز نیمایی و سنایی افزایش پیدا کند تولیدکنندگان فولاد نمی‌توانند محاسبه دقیقی از قیمت فولاد برای صادرات داشته باشند، اظهار کرد: به طور قطع تک نرخی بودن ارز شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برد که تولیدکنندگان فولاد پس از صادرات تمام ارز خود را به سامانه نیما تحویل دهند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید کننده‌ها کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند، تصریح کرد: همچنان مشکل تامین مواد اولیه برای فولاد وجود دارد، زیرا تولید آهن آشفتگی در این منطقه کمتر از ظرفیت تولید است و از آنجایی که تنها تولیدکننده آهن آشفتگی این منطقه به دنبال تکمیل حلقه‌های پایین دستی خود است به احتمال زیاد در آینده مشکل تامین مواد اولیه بیشتر هم خواهد شد.

او با بیان اینکه ۸ درصد از صادرات محصولات فولادی کشور از تولیدات منطقه آذربایجان است، گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید نورد، ۲ میلیون تن ظرفیت تولید شمش و یک میلیون تن ظرفیت تولید لوله و پروفیل منطقه آذربایجان است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته آذربایجان با اشاره به اینکه قطعی برق هم ظرفیت تولید فولاد در کشور را کاهش داده است، اظهار کرد: در حال حاضر برخی از تولیدکننده‌ها یک خط تولید خود را تعطیل کرده اند و برخی هم یک روز در هفته فعالیت نمی‌کنند به همین دلیل امسال تابستان تولید کاهش می‌یابد از طرف دیگر تولیدکننده‌ها در چند وقت گذشته تنها ۵۰ درصد از ظرفیت تولید خود را سهمیه مواد اولیه دریافت کردند به همین دلیل مشکلات زیادی برای تولید محصولات فولادی وجود دارد که باید حل شوند.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده