تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۶۳۷۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

نمایشگاه بین‌المللی صنعت فولاد تبریز؛ از ظرفیت‌های صادراتی تا چالش خاموشی‌های مکرر

‌می‌متالز - نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنایع فولاد و صنایع فلزی، معادن و ریخته‌گری در شرایطی از ۲۹ خرداد تا یکم تیر جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تبریز برپاست که تولیدکنندگان ضمن نمایش ظرفیت‌های بالقوه این حوزه برای تامین نیاز داخلی و صادرات با مشکلاتی نیز دست به گریبانند.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد آذربایجان‌شرقی به عنوان بزرگ‌ترین قطب تولید این محصول در بخش خصوصی کشور، در سال‌های اخیر رشد جهشی داشته است، به گونه‌ای که صادرات سالانه آن اکنون به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

در شرایطی که آذربایجان شرقی تا اواسط دهه ۱۳۸۰ از سرمایه گذاری دولتی در بخش راهبردی فولاد محروم بود، اهتمام بالای بخش خصوصی با تکیه بر تجربه زیسته در بخش‌های دیگر صنعت، باعث شد که تعداد واحد‌های تولید فولاد این خطه از تعداد انگشتان دست تا یک دهه قبل به بیش از ۱۵ واحد در سال گذشته افزایش یابد.

بررسی آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که آذربایجان شرقی در بخش فولاد از نظر سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی در رتبه نخست کشوری قرار دارد و در این حوزه ۵۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش‌های مختلف در سطح استان سرمایه گذاری شده است.

آذربایجان شرقی بعد از اصفهان و خوزستان که اغلب واحد‌های تولید فولاد آن‌ها دولتی هستند، رتبه سوم در تولید فولاد کشور را دارد که ۸۵ درصد این تولیدات نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

این استان با فرآوری سالیانه ۵.۵ میلیون تن فولاد، ۲۴ درصد مجموع تولید این محصول پرکاربرد در ایران را تولید و به بازار مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌کند.


۲۵ درصد تولید فولاد کشور در آذربایجان شرقی انجام می‌شود


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنایع فولاد جز صنایع برتر استان می‌باشد، افزود: ۲۵ درصد تولید فولاد کشور مختص آذربایجان شرقی است.

محمد کلامی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تخصصی صنایع فولاد، معادن، فلزی، ریخته گری و تجهیزات وابسته به ایرنا گفت: صنعت فولاد یکی از اصلی‌ترین خاستگاه بخش خصوصی در آذربایجان شرقی می‌باشد.

وی اظهار داشت: همانطور که انتظار داشتیم صنایع ما با قابلیت بالا در این نمایشگاه شرکت کرده و این جای امیدواری برای حضور در بازار‌های جهانی و گسترش صادرات استان می‌باشد.

کلامی با تاکید بر این که تلاش ما این است که در برخی صنایع از جمله فولاد، به عنوان قطب برتر در کشور مطرح شود، بیان کرد: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی علاوه بر نشان دادن ظرفیت‌های اقتصادی استان، از جهت معرفی داشته‌ها و توانمندی هایمان برای بازار‌های داخلی و هم بازار‌های خارجی حایز اهمیت می‌باشد.

نمایشگاه بین‌المللی صنعت فولاد تبریز؛ از ظرفیت‌های صادراتی تا چالش خاموشی‌های مکرر


محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی


صنعت فولاد از شاخص‌های سنجش درجه صنعتی شدن کشورهاست


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه نمایشگاه صنایع فولاد، معادن، فلزی، ریخته گری و تجهیزات وابسته بعد از دو سال وقفه در ایام کرونا، برگزار شد افزود: این نمایشگاه هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی قابل قبول بوده و فعالان اقتصادی که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند اظهار رضایت داشتند.

صابر پرنیان گفت: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی سومین استان فولادی کشور و ایران هم دهمین تولیدکننده فولاد دنیا است امیدواریم این نمایشگاه باعث تکمیل زنجیره‌های تولید، افزایش ارتقا بهره وری و فناوری صنعت فولاد شده و تولیدات فولاد ما بتواند در بازار‌های جهانی بیشتر راه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از معیار‌های انتخاب یک کشور یا منطقه‌ای به عنوان واحد صنعتی تولید فولاد است، بیان کرد: در آذربایجان شرقی این صنعت گسترش یافته است و امیدواریم با تکمیل زنجیره‌ها نیز باعث تولید ثروت، افزایش سهم اقتصاد آذربایجان شرقی در اقتصاد ملی باشیم.

پرنیان اظهار داشت: این نمایشگاه توانمندی‌های صنعت فولاد را نشان داده و افرادی که آماده سرمایه گذاری در ذیل پایین دست فولاد از جمله در حوزه ریخته گری، متالورژی که فوق العاده ثروت زا است، می‌باشند، می‌توانند اقتصاد آذربایجان شرقی را متحول سازند.

رییس سازمان صمت آذربایجان شرقی همچنین از فرآوری معادن به خصوص مس و اینکه استان ما دارای بزرگترین ذخایر کشور را داراست، سخن گفت و افزود: اگر ما فقط در حوزه مس و نفلین سینیت سرمایه گذاری کرده و فقط این دو ذخیره عظیم خدادادی را فعال و تبدیل به فرآوری نهایی کنیم، این فرآوری به تنهایی اقتصاد استان را کاملا تبدیل به قطب اقتصاد کشور می‌کند.

پرنیان با اشاره به وصل بودن آذربایجان شرقی به اوراسیا و اروپا گفت: ما می‌توانیم محصولات خود در حوزه متالورژی را که صنعت ثروت زایی بوده و هم از لحاظ کیفیت محصولات و تکنولوژی که داریم، با ارزش افزوده بالا سرمایه گذاری کرده تا باعث بهبود وضع معیشت مردم شویم.

نمایشگاه بین‌المللی صنعت فولاد تبریز؛ از ظرفیت‌های صادراتی تا چالش خاموشی‌های مکرر
صابر پرنیان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی


صنایع فولاد آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی برای صادرات دارد


مدیرعامل گروه کارخانجات تولید فولاد و عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: امسال نیز تداوم نمایشگاه تخصصی صنایع فولاد، معادن، فلزی، ریخته گری، متالورژی و تجهیزات وابسته تبریز و حضور پررنگ شرکت‌های فعال در آذربایجان شرقی نشان دهنده توان تولید بالای این استان در حوزه فولاد و ریخته گری است.

مسعود محجل امامی با بیان اینکه امیدوارم این نمایشگاه فرصتی برای شرکت‌های حوزه فولاد و ریخته گری حاضر در این استان باشد تا بتوانند توانمندی‌های خود را بیشتر به نمایش بگذارند، افزود: می‌توان از این ظرفیت برای صادرات به کشور‌های همجوار بهره گرفت.

وی گفت: استقبال از نمایشگاه امسال چه از لحاظ شرکت کنندگان و چه از لحاظ بازدیدکنندگان خوب بوده و امیدواریم در روز‌های آتی نیز شاهد حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی در این نمایشگاه باشیم.

محجل امامی با مقایسه نمایشگاه‌های تهران و اصفهان و تداوم برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها در تبریز به دلیل قطب صنعتی بودن آذربایجان شرقی در کشور افزود: با بهبود زیرساخت‌های موجود از جمله راه اندازی امکان ایاب و ذهاب رایگان در داخل محوطه نمایشگاه برای بازدید کنندگان و همچنین بالا بردن سطح کمی نمایشگاه، امکان حضور شرکت‌های مهم داخلی و خارجی با توجه به موقعیت جغرافیایی تبریز و با اتمام پاندمی کرونا بسیار بیشتر از قبل است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع ریخته گری ایران، عمده چالش‌های پیش روی صنعت فولاد و ریخته گری را که به گفته وی تبدیل به یک ابر چالش شده است، بحث تامین انرژی دانست و افزود: اعمال خاموشی‌هایی مکرر در این سال همچون سال‌های گذشته، عواقب زیانباری برای تولید کنندگان داشته است و باعث شده شرکت‌ها با بیست درصد ظرفیت تولید خود فعالیت کنند.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها با موضوع اجرای سیاست وضع عوارض بر صادرات محصولات فولادی با توجه به اهمیت بحث اقتصاد آزاد در سطح دنیا و پرداخت یارانه‌های صادراتی کشور‌هایی از جمله چین جهت صادرات محصولات فولادی به کشور‌های اروپایی بعلت بعد مسافت به تولید کنندگان، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

نمایشگاه بین‌المللی صنعت فولاد تبریز؛ از ظرفیت‌های صادراتی تا چالش خاموشی‌های مکرر

مسعود محجل امامی، مدیرعامل گروه کارخانجات مهر سهند و عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی


با بحران تامین مواد اولیه و قراضه مواجه هستیم


مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز نیز به ایرنا گفت: نمایشگاه بین المللی متالورژی و ریخته گری جزو صنایع مادر، استراتژیک و پایه کشور بوده و به همین دلیل دارای اهمیت فوق العاده‌ای بوده و قطعا باید هر سال برگزار شود.

علی سررشته با بیان اینکه تکنولوژی ساخت تمامی قطعات ما در تمامی حوزه‌های صنایع ما وابسته به این تخصص است، افزود: متالوژی از جهت واردات مواد اولیه و توجه به تکنولوژی‌های نوین که تاثیر گذار است، در تمامی حوزه‌ها از جمله بخش کشاورزی، صنایع دفاع، خودرو و صنایع دیگر می‌تواند کشور ما را در این عرصه مطرح کند و از جنبه صادرات برای کشور می‌تواند ارزآوری داشته باشد.

وی گفت: امسال کیفیت شرکت کنندگان در نمایشگاه بهتر بوده و شرکت‌های مادر و بزرگ کشور در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

سررشته با بیان اینکه خدمات نمایشگاه خوب بوده، ولی راضی کننده نیست، افزود: به عنوان همشهری از خدمات نمایشگاه راضی نیستم و در مقایسه با نمایشگاه‌های اصفهان و تهران خیلی تفاوت دارد؛ نمایشگاه تهویه و امکانات کمی دارد و به دلیل قطب صنعتی بودن تبریز می‌طلبد که مسوولین نمایشگاهی، چون بخش خصوصی هم می‌باشد در این زمینه خدمات بهتری ارایه دهند.

مدیرعامل شرکت ریخته گری ماشین سازی با تاکید بر اینکه کشور در بحران تامین مواد اولیه و قراضه است و در حوزه ریخته گری و صنایع وابسته، مواد اولیه حرف اول را می‌زند، افزود: به نظر من اگر واردات مواد اولیه از کشور‌های همسایه که قیمت خیلی پایین‌تر است، تسهیل پیدا کند، بازار را می‌توان به ثبات رساند.

سررشته اظهار داشت: از تمام مسوولین استانی تشکر می‌کنم، زیرا خیلی بیشتر از آن حدی که ما تصورش را می‌کنیم حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه فعلا صادرات نداریم، بیان کرد: در بخش دانش بنیان که امسال نیز به همین نام، نامگذاری شده است کمیته‌هایی تشکیل داده ایم و با حمایت مسوولین قصد داریم امسال جز شرکت‌های دانش بنیان کشور شده و در این زمینه سه طرح پیشنهادی داریم که با اجرایی کردن این طرح‌ها تا سه ماه آینده و تبدیل آن به محصول دانش بنیان، اشتغالزایی کرده و هم برای شرکت امکانات شرکت‌های دانش بنیان را اخذ می‌کنیم.

نمایشگاه بین‌المللی صنعت فولاد تبریز؛ از ظرفیت‌های صادراتی تا چالش خاموشی‌های مکرر

علی سررشته، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز


صادرات ۲۰۰ هزار دلاری الیاف کائولین در سه ماه نخست امسال


معاون بازرگانی یک شرکت تولید الیاف کائولن نیز با بیان اینکه وضعیت نمایشگاه با توجه به غرفه دار‌هایی که حضور دارند نشان دهنده استقبال از صنایع متالورژی و ریخته گری می‌باشد، در گفتگو با ایرنا افزود: ما هم به عنوان مجموعه‌ای که مرتبط با این صنعت هستیم، حضورمان در این قالب نمایشگاه‌ها به صورت دائمی است.

نوبخت بیان کرد: مجموعه ما که تولید کننده محصولات سرامیک فایبرالیاف نسوز مورد استفاده در صنایع سیمان، پتروشیمی نفت فولاد و شیشه می‌باشد، از سال گذشته در منطقه آزاد ارس به بهره برداری رسیده و محصولش تازه وارد بازار شده است.

وی ادامه داد: این محصول به دلیل استفاده در حیطه صنایع مختلف که دمای حرارتی یک هزار و ۲۶۰ تا یک هزار و ۴۳۰ درجه را به عنوان عایق حرارتی تحمل میکند، عموما هم در کوره‌های حرارتی که جلوگیری از اتلاف انرژی داشته باشند، استفاده می‌شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه قبل از بهره برداری مجموعه ما عمده محصول وارداتی بود، افزود: با توجه به کیفیت محصولات ما صنایع مختلف استقبال خوبی از این نوع محصول داشته اند.

وی اظهار داشت: ظرف یکسال گذشته و بعد از معرفی محصول ما در بازار، مجموعه‌های فولادی، پتروشیمی استقبال قابل توجهی از محصول ما که قبل از آن از کشور‌های اروپایی وارد می‌کردند، داشته اند که این امر باعث جلوگیری از خروج ارز هم برای کشور شده است.

نوبخت ادامه داد: فعالیت شرکت ما در منطقه آزاد ارس، دسترسی به بازار‌های ترکیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان را که عمدتا صنایع فولادی و پتروشیمی دارند، تسهیل کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تولید ما به واسطه قطعی برق با چالش‌هایی روبرو بود، افزود: از زمان نصب ژنراتور برای مجموعه، تولید ما به صورت یکنواخت انجام شد.

نوبخت ادامه داد: با به ثبات رسیدن تولیدات ما، ظرف سه ماه گذشته حدود ۲۰۰ هزار دلار صادرات داشتیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که نمایشگاه‌های داخل کشور دارد، عدم اطلاع رسانی بوده و همچنین به نظر من، ساعت برگزاری نمایشگاه در همه شهر‌های ایران باید از صبح تا ظهر باشد تا استقبال بهتری صورت گیرد.

نوبخت گفت: امیدوارم مسوولین ما طوری برنامه ریزی بکنند که به واسطه قطب صنعتی بودن خطه آذربایجان مخصوصا در حوزه صنایع فولاد استقبال گسترده تری از این قبیل نمایشگاه‌ها بشود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان بخش خصوصی چالش‌های زیادی پیش رو داریم، افزود: در حال حاضر تولید محصول ما تولیدش به یک ثبات رسیده و پنج هزار تن در سال ظرفیت تولید داریم که قریب به ۸۰ درصد نیاز داخل را پوشش می‌دهد و در حال رایزنی با مجموعه‌های وزارت صمت هستیم که بتوانیم از واردات محصول مشابه خارجی جلوگیری کنیم.

نمایشگاه بین‌المللی صنعت فولاد تبریز؛ از ظرفیت‌های صادراتی تا چالش خاموشی‌های مکرر

نوبخت، معاونت بازرگانی شرکت الیاف کائولن ارس

نمایشگاه بین‌المللی صنعت فولاد تبریز؛ از ظرفیت‌های صادراتی تا چالش خاموشی‌های مکرر


اسمعیلی، مدیر نظارت بر خدمات مجتمع مس سونگون


نمایشگاه فولاد و صنایع فلزی و معدنی تبریز ظرفیت تبدیل شدن به برند بین المللی را دارد


مدیر نظارت بر خدمات مجتمع معدن مس سونگون نیز با اشاره به حضور قوی آن در نمایشگاه فولاد تبریز بر لزوم تداوم برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها برای تبدیل شدن آن به یک برند ملی و بین المللی در حوزه معادن و فلزات تاکید کرد و گفت: مس سونگون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن جهان ظرفیت‌های بالایی برای کمک به توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب دارد.

سیدابوالفضل اسمعیلی با اشاره به اینکه مجتمع مس سونگون طرح‌های در دست اجرای بزرگی در زمین‌های ذوب و پالایش و تولید مس کاتدی دارد، افزود: شرکت در این نمایشگاه‌ها می‌تواند زمینه ساز هم افزایی با شرکت‌ها و تولیدکننده‌های مختلف برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دست مس باشد.

وی با اشاره به اینکه تولید مس کاتدی از جمله طرح‌های جدی مجتمع مس سونگون است، اضافه کرد: دستور صریح رییس جمهوری برای تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان در سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی می‌تواند راهگشای حل مشکلات مبتلابه این مجتمع در مسیر توسعه و پیشرفت خود باشد.

وی با تقدیر از تلاش مجموعه نمایشگاه بین المللی تبریز برای از سرگیری نمایشگاه فولاد، معادن و صنایع فلزی پس از ۲ سال رکود ناشی از کرونا بر لزوم تکاپوی بیشتر دست اندرکاران آن برای تبدیل این رویداد به فرصتی با حضور شرکت‌های معتبر بین المللی به منظور معرفی ظرفیت‌های کشورمان و جلب مشارکت سرمایه گذاران خارجی در این زمینه تاکید کرد.

اسمعیلی توضیح داد: مجتمع مس سونگون علاوه بر تلاش شبانه روزی در مسیر توسعه استان و کشور، به انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود نیز توجه ویژه‌ای دارد و همه ساله اعتبار قابل توجهی در این زمینه اختصاص می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که نهاد‌های دولتی و خصوصی فعال در حوزه صنایع و معادن آذربایجان شرقی با همفکری و هم افزایی به ارتقای جایگاه این خطه در سطح کشور کمک کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده