تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۰۷
بازدید: ۹۳۶
کد خبر: ۲۶۳۷۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ناممکنی که ممکن شد

بارقه امید تشکیل شرکت مس آذربایجان

‌می‌متالز - رئیس جمهوری در نخستین برنامه خود در سفر به آذربایجان شرقی در معدن مس سونگون حضور یافت و دستور تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان را صادر کرد.

به گزارش می‌متالز، ارزش ذخایر معدن مس سونگون ورزقان که حدود نیمی از ذخایر مس ایران را دارد ۳۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

فاطمی‌امین وزیر صمت گفت: آذربایجان شرقی یکی از چند استان کشور است که در تراز یک صنعتی، معدنی و تجاری قرار دارد.

بلوغ تجاری، صنعتی و معدنی در آذربایجان شرقی بسیار بالا است.

صنایع زیادی در استان وجود دارد و امیدواریم شاهد شتاب‌گیری صنایع مختلف در استان باشیم.

مردم آذربایجان شرقی باید از فواید معدن مس سونگون بهره‌مند شوند


نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به لزوم توسعه اقتصادی و تقویت بستر‌های اشتغالزایی گفت: مس سونگون فرصت توسعه برای منطقه است.

باید استان از برکات و منافع اقتصادی، توسعه‌ای و اشتغالزایی این نعمت خدادادی برخوردار شود.

برای انجام طرح‌های معدنی استفاده از فن آوری‌های نوین ضرورت دارد تا کمترین آسیب به محیط زیست و طبیعت برسد از طرف دیگر خام فروشی مواد معدنی نیز متناسب با منافع اقتصادی منطقه‌ای نیست.

نقش مس سونگون در اشتغالزایی جوانان و فارغ التحصیلان آذربایجان شرقی بسیار مهم است و باید این نقش را ایفا کند.

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی گفت: مجتمع مس سونگون برای استان بسیار حائز اهمیت است و در این خصوص به سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های توسعه این مجتمع تاکید داریم.

طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون ورزقان در بخش‌های کاتد و تغلیظ آغاز شده و اجرای پروژه بسیار مهم تولید کاتد توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در دستور کار است.

دو محور اشتغال جوانان و رشد اقتصادی برای استان بسیار حائز اهمیت است.

وی بهره‌گیری از ظرفیت جوانان خوش‌فکر و نخبگان را برای ادامه حیات اقتصادی مجتمع مس سونگون بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مجموعه‌های فنی و مهندسی در چنین بنگاه‌های اقتصادی نقش مهم و کلیدی ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت معدن مس سونگون ورزقان به عنوان یک معدن استراتژیک در سطح جهانی گفت: رعایت مسائل زیست‌محیطی، به حداقل رساندن دخل و تصرف در شرایط منطقه و نیز حفظ و احیای مراتع و مناطق جنگلی به عنوان یک اصل مهم باید از سوی مجتمع مس سونگون مورد توجه قرار گیرد.

اکبری رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس گفت: قرار است سالانه یک میلیون تن کنسانتره و ۴۰۰ هزار تن مس کاتد در این معدن تولید شود.

کمیسیون مجلس و با نظر مساعد آقای وزیر صمت و استاندار آذربایجان شرقی همه در تلاش هستیم تا جلوی خام فروشی از این معدن گرفته شود.

دهقانی نماینده شهرستان ورزقان با تاکید براینکه بیش از ۵۲ در صد ذخیره مس ایران در معدن مس سونگون قرار دارد، گفت: باید با همت مجلس، دولت و مسوولین استانی طرح‌های توسعه مس سونگون ورزقان سرعت گیرد و عملی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده