تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۶۳۸۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازدید مشارکت کنندگان نمایشگاه متالورژی و فولاد از معدن مس سونگون

‌می‌متالز - جمعی از مشارکت کنندگان نوزدهمین نمایشگاه تخصصی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، آهنگری، صنایع و ماشین آلات وابسته، صبح امروز، چهارشنبه، یکم تیر ماه ۱۴۰۱ از مجتمع معدنی مس سونگون بازدید کردند.

به گزارش می‌متالز، جمعی از مشارکت کنندگان نوزدهمین نمایشگاه تخصصی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، آهنگری، صنایع و ماشین آلات وابسته، صبح امروز، چهارشنبه، یکم تیر ماه ۱۴۰۱ از مجتمع معدنی مس سونگون بازدید کردند.

این معدن در ۱۳۰ کیلومتری شهر تبریز و ۳۰ کیلومتری شهر ورزقان واقع شده و در منطقه‌ای کوهستانی با ارتفاع ۲ هزار متر از سطح دریا و در شمال شرقی ایران روی کمربند مس جهانی قرار دارد.

معدن مس سونگون ورزقان بزرگترین معدن مس دنیاست. این معدن سالانه ۲۴ هزار میلیارد ریال آورده دارد، اما ریالی از آن به نام آذربایجان شرقی ثبت نمی‌شود و در بین معادن فعال شرکت ملی مس ۵۲ درصد مس آن را دارد.

ذخیره احتمالی این معدن بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن (با توجه به اکتشافات انجام گرفته) حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده‌است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون ورزقان حدود ۱/۷میلیارد تن سنگ مس با عیار ۰/۶۱٪ است در این معدن غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات همراه وجود دارند. معدن مس سونگون بعد از شروع به بهره برداری به یکی از مراجع تغییر قدرت در ورزقان تبدیل شد و دلیل آن سیل بیکاران منطقه محروم بود.

منابع مس در این معدن تا حدود ۳۰ سال پس از آغاز اکتشاف، استخراج خواهد شد. این مجتمع دو کارخانه تقطیر دارد و دو کارخانه دیگر آن در حال راه اندازی و احداث است. حدود ۵ هزار نیرو در این مجتمع مشغول به کار هستند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده