تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۶۳۷۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبات قیمت سیمان با عرضه مدون آن در بورس حاصل می‌شود

‌می‌متالز - کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: زمانی می‌توان ثبات قیمت کالا‌هایی مانند سیمان را در بازار داشت که یک توزیع مستمر و برنامه مدون برای عرضه آن در بورس داشته باشیم.

به گزارش می‌متالز، عباس اخوان روز سه‌شنبه افزود: هم اینک حضور بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در بورس به سمتی پیش رفته است که مدیریت آن را به دست گرفته و عرضه کالا در آن را کم یا زیاد می‌کنند، این موضوع جز آنکه به مصرف کننده و صنایع پایین دستی آسیب وارد کند، ثمر دیگری ندارد.

وی اظهار داشت: در این راستا شاهد بودیم که قیمت سیمان طی ۱۸ ماه گذشته با وجود عرضه آن در بورس سه برابر شده است و این موضوع نشان می‌دهد که شفاف‌سازی قیمت کالا در بورس به نفع مصرف کننده نبوده است.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به شکلی مدیریت بازار را به دست گرفته‌اند که لازم است حوزه‌های نظارتی بالادستی به جد وارد عرضه بورس شوند، چرا که در شرایط کنونی به جای اینکه بورس فضای رقابتی ایجاد کند، با عرضه مدیریت شده کالا و سایر روش‌ها باعث افزایش قیمت کالا‌هایی مانند سیمان و شیشه شده است.

اخوان افزود: این نوع رفتار بورس هم به تولید و هم به اشتغال آسیب وارد می‌کند و واحد‌های پایین دستی و میانی تولیدکننده کالا‌های بورسی از جمله سیمان، شیشه و قیر را در آینده با چالش مواجه خواهد کرد.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: شرایط کنونی عرضه کالا در بورس بیشتر به نفع بنگاه‌های اقتصادی بزرگ است و در این میان بنگاه‌های اقتصادی کوچک متضرر و کم کم حذف می‌شوند، لذا هدایت صحیح مسیر بورس بویژه عرضه کالا در آن بسیار حایز اهمیت است.

روند کاهشی قیمت سیمان با افزایش عرضه آن در بورس

رییس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد نیز در این باره گفت: سیمان در هفته گذشته گران شد، اما از روز گذشته با افزایش عرضه آن در بورس، قیمت آن روند کاهشی گرفته است.

غلامرضا سلطانی افزود: قیمت‌گذاری سیمان در دست بخش تولید و دولت است، لذا تولیدکنندگان به دلیل افزایش هزینه‌های تولید خود، قیمت سیمان را از یک سال و نیم قبل تاکنون افزایش داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت سیمان در سال گذشته ناشی از بخش تولید بود، اما با رفتن سیمان در بورس، نرخ آن کنترل شد، هفته گذشته قیمت سیمان به دلیل کمبود عرضه تولیدکنندگان از بورس افزایش یافت که این میزان افزایش در هر پاکت ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بود، چون عرضه و تقاضا در بورس متعادل نبود، قیمت سیمان را زیاد کرد.

وی اظهار داشت: در هفته جاری عرضه سیمان توسط تولیدکنندگان در بورس افزایش یافت، بنابراین قیمت آن به قبل بازگشت، رکود در صنعت ساختمان بسیار است و مصالح ساختمانی فروش زیادی ندارد، لذا اعمال مدیریت برق در کارخانه‌ها نیز تاثیری در نرخ سیمان نخواهد گذاشت.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده