تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۲۱۷۲۴۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس سازمان امور مالیاتی:

دسترسی به اطلاعات خودرو‌های لوکس برای دریافت مالیات امکان پذیر شد

‌می‌متالز - رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به فرار مالیاتی ۵۰ هزار میلیارد تومانی گفت: دسترسی به اطلاعات خودرو‌های لوکس برای دریافت مالیات بعد از ۱۰ سال امکان پذیر شد.

به گزارش می‌متالز، امیدعلی پارسا در همایش نقد و بررسی طرح مالیات عایدی بر سرمایه با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و ۵۰ هزار میلیارد تومان اجتناب مالیاتی وجود دارد که مجموع آن‌ها شکاف مالیاتی را نشان می‌دهند، اعلام کرد: بدون زیرساخت‌ها و بسترسازی در فضای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی امکان افزایش وصول درآمد‌های مالیاتی وجود ندارد.

عناصری مانند صدا و سیما و مهمتر از آن اصناف اگر زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی را آماده نکنند، اتفاقی در حوزه درآمد‌های مالیاتی نمی‌افتد. مالیات متغیر اسمی است. مالیات بر عایدی سرمایه متغیری است که باید واقعی شود. وجود نواقص و مشکلات در بازارها، باعث ایجاد اشکالاتی در توزیع درآمد و ثروت شده است.


نامتناسب بودن نرخ تورم و نرخ سود بانکی


طبق گزارش‌های رسمی، میانگین تورم سال گذشته بین ۳۵ تا ۳۶ درصد، اما نرخ سود بانکی کمتر از ۲۰ درصد بود؛ بنابراین نرخ واقعی در این زمینه حداقل ۱۵ درصد منفی و طبیعی است مبنای نظری تمام تصمیمات برقرار نمی‌شود. وقتی در اقتصاد تورم از سود بانکی فاصله بگیرد، مسائل دیگری مطرح خواهد شد.

در مالیات، شراکت اجتماعی بین مردم و حاکمیت وجود دارد و باید ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در قالب درآمد‌های مالیاتی در اختیار دولت قرار گیرد تا اقداماتی که هیچ کدام از بخش‌های خصوصی و نهاد‌های دیگر انجام نمی‌دهند را از این محل به اجرا برساند.

وقتی از نرخ ۵.۵ یا ۶ درصدی GDP صحبت می‌شود که ۲۵ درصد آن سهم درآمد‌های مالیاتی است، باید درآمد‌های تامین اجتماعی، شهرداری و حتی گمرک را هم در آن حساب کرد. در حال حاضر سهم تمام درآمد‌های مالیاتی کمتر از نصف حقوق و مزایای شاغلان و بازنشستگان است.

اگر بخواهیم نسبت مالیات به GDP را از ۶ به ۷ درصد برسانیم باید میزان اخذ مالیات به دوبرابر برسد یا اینکه جلوی فرار‌های مالیاتی گرفته شود.

دولت و مجلس در تحقق اهداف هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در سال گذشته پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را در شرایطی در دست اجرا داشتیم که هیچ اعتباری برای آن دیده نشده بود و برنامه تشکیلاتی و نیروی انسانی نداشت، اما تا دی ماه سال جاری این طرح تکمیل و اجرایی خواهد شد و از طریق آن یک میلیون پوز ساماندهی و اطلاعات آن به سازمان امور مالیاتی متصل می‌شود.

در حال حاضر ۸۴۰ هزار پوز به سامانه‌های سازمان امور مالیاتی متصل هستند که هر شب دو میلیون تراکنش در سامانه ثبت می‌شود.

یکی از اقدامات در حوزه نظام مالیاتی هوشمند باید تولید اظهارنامه‌های پیش‌فرض برای مردم باشد. یعنی اظهارنامه‌های مبتنی بر اطلاعات واقعی به مردم ارائه شود که فقط یک گزینه تایید و تمکین را داشته باشند.

تلاش‌های جهادی برای تحقق اهداف و تحقق قانون در حوزه وصول مالیات انجام شد. به طوری که ۵۰ درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی ناشی از خوداظهاری‌ها بدون حسابرسی تایید شدند که این اظهارنامه‌ها از یک ۱.۶ میلیون نفر در مشاغل گرفته و بدون رسیدگی مورد قبول واقع شدند؛ لذا ارتباط چهره به چهره ماموران مالیاتی و ممیزی با افراد کاهش یافت.


اجرای مالیات بر خودرو‌های لوکس


برای اجرای مالیات بر خودرو‌های لوکس، ناجا باید اطلاعات مورد نیاز را ارائه می‌داد، اما ۱۰ سال بود که از این اقدام خودداری می‌کرد که پس از تایید و تصویب این قانون در مجلس، ارائه اطلاعات را آغاز کرد.

در دوران شیوع کرونا بدون آنکه به مشاغل فشاری وارد شود باید درآمد‌ها وصول می‌شد. طبق قانون باید ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال گذشته محقق می‌شد، اما در پایان سال، ۱۹۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی تحقق یافت.

عده‌ای انتظار داشتند این تحقق ۱۰۷ درصدی به ۲۰۷ درصد برسد که این انتظار مانند آن است که به بهداد سلیمی و رضازاده بگوییم رکورد را با اضافه شدن ۵۰ کیلو جابه‌جا کنند که شدنی نیست. اگر درآمد‌های مالیاتی محقق نمی‌شد، ۱۰ درصد به تورم موجود اضافه می‌شد.

اظهارات محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، مبنی بر ۳۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی درست نیست و فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان در طی دو سال معوق است.

نباید فرار مالیاتی را با ظرفیت مالیاتی اشتباه گرفت. در حال حاضر در دنیا ۲۰ درصد GDP مالیات گرفته می‌شود که در ایران حدود ۶ درصد است و اختلاف آن به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که رویایی است و نیاز به وضع قوانین درست، اجرا، وجود زیرساخت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده