تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۷
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۱۸۵۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حضور کارشناسان بررسی شد؛

باید‌ها و نباید‌های اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشور

‌می‌متالز - همایش «نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه» که به کوشش پژوهشکده امور اقتصادی و سازمان امور مالیاتی و با حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و کارشناسان و صاحبنظران حوزه اقتصادی در سالن جهاد اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار و صاحب‌نظران، کارشناسان و مسوولان دولتی طی چهار نشست تخصصی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش می‌متالز، در این گزارش به دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان و صاحب نظران این طرح اشاره شده که با هم می‌خوانیم.


بدون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌توان تورم را مهار کرد


وحید عزیزی کارشناس مالیاتی: اگر هدف اخذ مالیات درست تبیین شود، خیلی از مسائل، چون تعدیل تورم و ... نیز حل خواهد شد و اساساً مسئله مالیات بر عایدی سرمایه از تورم شروع نمی‌شود؛ بلکه یکی از ریشه‌های بوجود آمدن تورم نبود قانون مالیات بر عایدی سرمایه است بنابراین اگر مسوولان بتوانند بازار‌ها را مدیریت کنند، می‌توانند تقاضای تسهیلات را کنترل کنند.


نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای دوره‌های کوتاه باید بالا باشد


سعید توتونچی کارشناس اقتصادی: نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای دوره‌های زمانی کوتاه مدت سفته بازی و سوداگری باید بالا در نظر گرفته شده و سیستم‌های تضمین کننده حکمرانی ریال و نهاد‌های رصد تراکنش‌های پولی باید سازماندهی و اقدامات مکمل دیگری برای هدایت نقدینگی به سمت بخش مولد ارزش آفرین فراهم شود.


ثروتمندان مانع آگاهی جامعه از مزایای مالیات بر عایدی سرمایه


حجت ایزدخواستی استاد اقتصاد دانشگاه: مالیات بر عایدی سرمایه بیش از یک قرن است که در جهان معرفی شده و از مالیات‌های تنطیمی است که بسیاری از دولت‌ها برای کنترل رفتار‌های سوداگرانه از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید مردم از منافع اجرای این مالیات اگاه شوند.


تشدید نابرابری در ایران به دلیل نبود CGT


محمدجواد شریف زاده استاد دانشگاه امام صادق (علیه السلام): از سال‌های گذشته در کشور‌های مختلف مالیات بر عایدی سرمایه در حال اجراست و این که تا کنون از عایدی سرمایه در ایران مالیات اخذ نشده است کار اشتباهی بوده است و عدم اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در ایران باعث شده است که نابرابری در ایران به شدت افزایش یابد.


دولت در زمان بحران انگیزه اجرای CGT را دارد


علی ابراهیم نژاد استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف: بررسی کشور‌های جهان نشان می‌دهد که بیشتر کشور‌های جهان دارای مالیات بر عایدی سرمایه هستند. امروزه در دنیا تنها چند کشور آفریقایی که امکان اجرای این مالیات را ندارند و چندین مجموعه جزیره این مالیات را اجرا نمی‌کنند. هدف این مجموع جزایر همین است که به مناطقی برای جذب سرمایه‌ها و فرار مالیاتی تبدیل شوند که به همین دلیل مالیات بر عایدی سرمایه در آن وجود ندارد.


فعالیت ابربدهکاران بانکی در بازار املاک و مستغلات


غلامحسین دوانی عضو جامعه حسابداران رسمی آمریکا: مالیات در دو حوزه اساسی تامین مالی و تنظیم گری کاربرد دارد که متاسفانه تاکنون در هر دو حوزه موفق نبوده ایم و پرونده‌های بدهکاران بزرگ و مفسدین اقتصادی نشان می‌دهد که آن‌ها با دستیابی به تسهیلات ارزان قیمت بانکی در خرید انواع دارایی‌ها مانند املاک و مستغلات، سهام کارخانجات و... فعال بوده و ما به التفاوت قیمت فروش دارایی‌ها با هزینه تسهیلات بانکی را به نفع خود مصادره می‌کنند و یا از کشور خارج می‌کنند.


همه دارایی‌های مالی باید در این طرح گنجانده شود


تیمور رحمانی کارشناس اقتصادی: سهام و اوراق و سایر ابزار‌ها نباید از مالیات بر عایدی سرمایه معاف باشند و همه دارایی‌های مالی باید در این طرح گنجانده شود.


همه بازار‌ها مشمول مالیات بر عایدی شوند


محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران: باید اصول منطقی و علمی در طراحی مواد قانونی رعایت شود و همه بازار‌ها از جمله بازار بورس پوشش داده شود و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود.


پربازده‌ترین و غیرمولدترین سرمایه‌ها در اقتصاد ایران از مالیات معاف است


محمدرضا یزدی‌زاده، اقتصاددان و عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی: با تعدیل تورمی یک سپر محافظتی برای سرمایه‌گذاران این بازار‌های غیرمولد در نظر گرفته شده و انتظار این است که مردم فعالیت تولیدی توأم با ریسک‌های متعدد، انجام دهند.


برای عده قلیل سوداگر، تعدیل تورمی مالیات معنایی ندارد


علی ملک‌زاده پژوهشگر حوزه مالیاتی: برخی خواستار تعدیل تورمی در طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند، تعدیل تورمی در مالیات بر عایدی سرمایه به معنی آن است که بخشی از تورم را برای کسانی که خود موجب تورم شده‌اند، بخشیده شود و به دلیل آنکه اغلب مردم از مالیات معاف هستند؛ دیگر دلیلی باقی نمی‌ماند که برای ۵ درصدی که مشمول مالیات می‌شوند، تعدیل تورمی صورت پذیرد.


مالیات بر عایدی سرمایه یک مالیات ضدّتورمی است


مهدی موحدی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد: مالیات بر عایدی سرمایه اساسا یک مالیات ضدتورمی است. نزدیک به هشتاد درصد نقدینگی به تقاضا‌های سوداگرانه اختصاص یافته است و بیشتر تسهیلات هم توسط بانک‌ها در این جهت تزریق شده است.


نسخه مکملی برای قانون سامانه مودیان در طرح مالیات بر عایدی سرمایه


جواد اسکندری کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی: بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه، قانون سامانه مودیان است. در طرح مالیات بر عایدی سرمایه نسخه مکملی برای قانون سامانه مودیان ارائه شده است که تقویت کننده قانون مصوب سال ۹۸ است و به منزله ستون برای این قانون خواهد بود. در واقع طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مشمولیت ثبت صدور صورتحساب الکترونیکی بین اشخاص حقیقی و فروش کالا و خدمات اشخاص حقیقی به فعالان تجاری بود که با نسخه مکملی که در طرح پیش بینی شده، هم مالیات بر عایدی سرمایه در این حوزه‌ها قابل اجرا خواهد بود و هم موجب تقویت کارکرد قانون مصوب سال ۹۸ سامانه مودیان می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده