تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۲۱۸۵۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازار سرمایه چشم انتظار تصمیمات جدید؛

سیاست‌های دولت جدید، نویدبخش رخداد‌های خوش است

‌می‌متالز - سیگنال‌هایی که از رویکرد اقتصادی رئیس جمهور منتخب حاصل شده است، حکایت از عدم قیمت‌گذاری دستوری، ایجاد بازار رقابتی، توجه به تولید داخلی و حمایت از سرمایه‌گذاران خرد دارد. مجموع این موضوعات، نویدبخش اتفاق‌های خوش در بازار سرمایه است.

به گزارش می‌متالز، امیرحمزه مالمیر، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار، با بیان مطلب فوق گفت: اگر شرایط باثباتی، شبیه به وضعیتی که اکنون در حال وقوع است حاکم شود، بازار نیز رنگ ثبات و آرامش و دوری از رفتار‌های هیجانی را به خود خواهد دید. در این شرایط از فشار عرضه و تقاضا بر بازار کاسته می‌شود و پدیده صف نشینی نیز از بین خواهد رفت.

وی در ادامه رفع شدن برخی از ابهامات سیاسی را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: ابهامات سیاسی، نوسانات فراوانی را متوجه بازار سرمایه می‌کند. مشخص شدن نتیجه انتخابات بر ثبات بازار سرمایه تاثیرگذار بود. اما، هنوز هم برخی از موضوعات مانند تیم اقتصادی آقای رئیسی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و گمانه‌زنی‌هایی در این باره وجود دارد که خیلی روشن نیست و اطلاعاتی که ارائه می‌شود در سطح کلان است.

مالمیر ادامه داد: سیگنال‌هایی که در خصوص رویکرد رئیس جمهور منتخب درباره اقتصاد به طور عام و بازار سرمایه به طور خاص حاصل شده است، حکایت از این دارد که از قیمت‌گذاری دستوری، خبری نخواهد بود، عرضه و تقاضا در بازار براساس رقابت خواهد بود و به تولید داخلی اهمیت بیشتری داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار به رویکرد‌های احتمالی در خصوص بازار سرمایه در دولت جدید اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در این حوزه مانع‌زدایی خواهد شد و از مقرراتی پیروی خواهد شد که از سرمایه‌گذاران خرد حمایت شود. مجموع این موضوعات، نویدبخش اتفاق‌های خوش در بازار سرمایه است که امید می‌رود با استقرار دولت جدید و تیم اقتصادی او، جامه عمل بپوشاند و شاهد بهتر شدن اوضاع باشیم.

وی با اشاره به آزادسازی پول ایران گفت: اگر پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و این پول‌ها صرف کالا‌های سرمایه‌ای شود، کمک موثری به اقتصاد کشور می‌کند. اما اگر این پول برای ورود کالا‌های مصرفی هزینه شود، تضعیف شرکت‌های داخلی و تولیدی محتمل است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: در مجموع، با آزادسازی پول ایران و ورود آن به کشور، بخشی از کسری بودجه دولت مرتفع می‌شود و دولت قادر است تا کنترل بهتری بر تورم داشته و این اتفاق، ثبات در اقتصاد کشور و بازار سرمایه را رقم می‌زند. هر عاملی همچون نرخ تورم و ارز که بر بازار سرمایه اثرگذار است، نیز ثبات بیشتری داشته باشد، نه تنها امکان تحلیل بهتری در بازار را میسر می‌کند بلکه به آرامش و دور شدن بازار از هیجان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد طرحی در سازمان بورس در دست است که طی آن دامنه نوسان کاملا باز خواهد شد، اظهار داشت: اگر این موضوع رخ دهد، نیاز به تحلیل در بازار سرمایه را به عنوان یک اصل اساسی پررنگ خواهد کرد. به بیانی دیگر، از آنجا که قیمت و دامنه نوسان باز است، لازم است ارزش ذاتی سهم استخراج شود، زیرا قیمت سهم به نحوی نوسان خواهد کرد که ممکن است سود یا زیان‌های هنگفتی را متوجه سرمایه‌گذاران کند. در این شرایط، شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌ها به عنوان نهاد‌های مالی که از کارشناسان مالی خبره برخوردار هستند، بیش از پیش اهمیت می‌یابند.

مالمیر با اشاره به اینکه صندوق‌ها و شرکت‌های سبدگردان از جمله نهاد‌های مالی تحت نظارت سازمان بورس هستند، گفت: در این نهاد‌های مالی، افراد خبره‌ای مشغول به فعالیت هستند که از دانش و آگاهی کافی برخوردارند. تحلیل‌های این افراد کارشناسانه است.

وی تاکید کرد: افراد تازه کاری که وارد بازار سرمایه می‌شوند، عمدتاً از دانش مالی و دانش اقتصادی کافی برخوردار نیستند. همچنین در بیشتر موارد بررسی صورت‌های مالی برای این افراد به راحتی امکان‌پذیر نیست. این افراد گاهی براساس شایعات یا سیگنال‌هایی که از افراد مختلف دریافت می‌کنند، دست به معامله می‌زنند. این‌ها مسایلی است که هدایت این افراد به سمت شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌ها را ضروری می‌کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده