تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۱۷۳۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تجارت جهانی سیلیکو منگنز

کاهش سهم روسیه از واردات جهانی سیلیکو منگنز علی‌رغم رشد واردات این کشور

می متالز - روسیه بزرگ‌ترین واردکننده سیلیکو منگنز در جهان است. واردات این کشور طی سال‌های گذشته روند صعودی داشته اما افزایش تقاضا در سایر کشورها منجر به کاهش سهم این کشور از تجارت جهانی سیلیکو منگنز شده است. از میان کشورها برتر واردکننده، ترکیه، به‌عنوان چهارمین واردکننده بزرگ این محصول، بیشترین رشد را محقق کرد.
کاهش سهم روسیه از واردات جهانی سیلیکو منگنز علی‌رغم رشد واردات این کشور

به گزارش می متالز، در سال 2016، حدود 48 درصد از صادرات جهانی سیلیکو منگنز از منطقه اروپا بود. قابل توجه است که اروپا بزرگ‌ترین واردکننده سیلیکو منگنز جهان نیز است. همچنین سهم آسیا از صادرات جهانی در سال 2016، حدود 41 درصد برآورد شد. روسیه بزرگ‌ترین واردکننده سیلیکو منگنز در جهان است که طی سال‌های 2001 الی 2016 به‌طور متوسط سالانه بیش از 285 هزار تن سیلیکو منگنز وارد کرده است. علی‌رغم این که در سال‌های مذکور واردات این کشور نرخ رشد سالانه یک درصد را محقق کرد؛ سهم روسیه از واردات جهانی سیلیکو منگنز کاهش یافت، به‌طوری که از 11 درصد در سال 2011 به 8 درصد در سال 2016 کاهش یافت. اوکراین و قزاقستان بزرگ‌ترین صادرکنندگان سیلیکو منگنز به روسیه بودند. طی سال‌های 2001 الی 2016 اوکراین به‌طور متوسط 62 درصد از واردات روسیه را در اختیار داشته است. البته در سال 2016 سهم اوکراین از واردات روسیه 34 درصد بود و سهم کشورهای گرجستان و نروژ از واردات روسیه افزایش یافت.

هما‌ن‌طور که در نمودار 1 نشان داده شده است، آمریکا با سهم 10.4 درصدی دومین واردکننده سیلیکو منگنز بزرگ جهان است. بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌های آمریکا، کشورهای آفریقای جنوبی و گرجستان بوده‌اند که به‌طور میانگین 34 و 21 درصد از واردات آمریکا را در اختیار داشتند. البته تعدد تامین‌کنندگان بازار آمریکا بسیار زیاد است و کشورهایی نظیر استرالیا، نروژ و ... را نیز در بر می‌گیرد. ژاپن دیگر واردکننده بزرگ سیلیکو منگنز در جهان است. چین و هند تامین‌کنندگان اصلی سیلیکو منگنز ژاپن بودند. چین با سهم 47 درصدی بزرگ‌ترین صادرکننده به ژاپن بوده است، اما با رشد تقاضای داخلی در این کشور، در سال 2014 چین رسما از بازار سیلیکو منگنز ژاپن خارج شد. علاوه بر این موارد، ترکیه، چهارمین واردکننده بزرگ جهان، با نرخ رشد سالانه 7 درصد طی سال‌های 2001 الی 2016 بیشترین افزایش صادرات را از میان کشورهای برتر واردکننده محقق کرده است.

در میان کشورهای برتر واردکننده، ترکیه بیشترین رشد واردات سیلیکو منگنز را محقق کرد. افزایش تولید فولاد این کشور در سال‌های گذشته تقاضای روزافزون فروآلیاژها را به همراه داشته است. همچنین ترکیه با متوسط سهم 7.6 درصدی طی سال‌های 2001 الی 2016 از واردات جهانی چهارمین واردکننده بزرگ سیلیکو منگنز جهان است. البته در سال 2016 آلمان چهارمین واردکننده برتر بود. در بسیاری از کشورها دسترسی به منبع تولید فروآلیاژها و در برخی، هزینه بالای انرژی برای تولید فروآلیاژها واردات را منبع تأمین تقاضا قرار داده است.

عناوین برگزیده