تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۳:۵۶
بازدید: ۴۴۵
کد خبر: ۲۱۷۶۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
وزیر صمت در مراسم بهره برداری از ۵ پروژه بزرگ هلدینگ میدکو مطرح کرد:

پروژه‌های کوره بلند فولادی و کاتد مس دو پروژه ممتاز میدکو/ هلدینگ میدکوی خصوصی با ایمیدرو دولتی در یک رقابت بسیار سازنده قرار دارد

‌می‌متالز - این ۵ پروژه بزرگ میدکو شامل مجتمع فولادسازی و واحد خنک سازی کک به روش خشک (CDQ) شرکت فولاد زرند ایرانیان، مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک مس ایرانیان، تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه و مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) است.

به گزارش می‌متالز، علیرضا رزم حسینی با اشاره به بهره برداری از ۵ پروژه بزرگ میدکو افزود: از این تعداد ۲ مورد از آن‌ها دارای ویژگی ممتازی هستند. اولین پروژه عبارت است از کارخانه تولید شمش فولادی با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و به روش «کوره بلند» است.

وی ادامه داد: ما قبل از انقلاب یک پروژه ذوب آهن اصفهان داشتیم که از محل زغال سنگ، بعد کک به صورت مستقیم به فولاد تبدیل می شد. بعد از انقلاب این دومین پروژه به روش کوره بلند است که در جمهوری اسلامی افتتاح می شود.

به گفته رزم حسینی، در دنیا تولید ۷۰ درصد فولاد با روش کوره بلند است. از آنجایی که ما در ایران از انرژی گاز برخوردار هستیم اغلب تولید فولاد به روش احیای مستقیم صورت می گیرد. به دلیل اینکه ما هنوز در «زرند» کرمان یک ظرفیت خوب زغال سنگ داریم، سرمایه گذار اقدام به تعریف پروژه کوره بلند کرده است. در زرند کرمان زنجیره تأمین، از زغال سنگ، کک سازی و بعد فولاد خام تا کنسانتره به طور کامل وجود دارد.

وزیر صمت تصریح کرد: پروژه دوم عبارت از تولید ۵۰ هزار تن کاتد مسی که با روش و تکنولوژی‌های جدید و به همت مهندسان کشور در «شهربابک» کرمان افتتاح شد. با استفاده از این روش حدود ۴۰ درصد سرمایه گذاری در تولید کاتد و حدود ۳۸ درصد هم قیمت تمام شده آن کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به برنامه توسعه این پروژه در آینده گفت: دانش این فعالیت به صورت انحصاری در اختیار شرکتِ سرمایه گذار قرار دارد و می توانند حتی در اجرای پروژه در کشور‌های دیگر نیز از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با این اقدام‌ها الگوی واقعی در رابطه سرمایه و صنعت در هلدینگ میدکو اجرا شده است گفت: تعدادی از صنعتگران دارای دانش فنی و بانک پاسارگاد به عنوان سرمایه گذار پشتیبان این مجموعه دست به دست هم داده و این کار را به سرانجام رساندند. هلدینگ میدکوی خصوصی با ایمیدرو دولتی در یک رقابت بسیار سازنده قرار دارد که این افتخار بسیار بزرگی است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به ابعاد محیط زیستی این طرح‌ها گفت: منابع طبیعی حدود ۴ هزار هکتار زمین برای جنگل کاری در منطقه در اختیار این مجموعه قرار داده است؛ و نکته مهمتر این است که آب این واحد‌های صنعتی با پساب شهر کرمان تأمین می شود. یعنی در حال لوله گذاری به سمت شهر زرند برای استفاده در همین پروژه‌هایی که افتتاح می شود، هستند.

پروژه‌های کوره بلند فولادی و کاتد مس دو پروژه ممتاز میدکو/ هلدینگ میدکوی خصوصی با ایمیدرو دولتی در یک رقابت بسیار سازنده قرار دارد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده